Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Why can't girls code?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-05-16, 21:25   #1
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Why can't girls code?

Gammel 19-05-16, 22:11   #2
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Why can't girls code?

Hm. Javel. Det var en snål kampanje..

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-16, 22:14   #3
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm. Jeg liker ikke dette at rasjonalitet og utseende på sett og vis alltid skal settes opp mot hverandre hos jenter.

Gammel 19-05-16, 22:22   #4
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Likte ikke den

Gammel 19-05-16, 22:50   #5
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg likte den, hva var det dere ikke likte? Det finnes jo ingen rasjonelle grunner til at jenter ikke skal kunne kode om de vil det, og det var vel poenget?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-16, 22:51   #6
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Jeg forstår hensikten, men synes det er på tide å godta at jenter er mennesker. Den føles utdatert, og er med på å bygge oppunder alle forutinntatte holdninger om hva pupper og menstruasjon (liksom) gjør med deg.

Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-16, 22:52   #7
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Den traff ikke meg i alle fall. Jeg får vise den til ei i potensiell målgruppe.

Gammel 19-05-16, 23:46   #8
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis målgruppa er lærere, foreldre eller andre voksne, så funker den kanskje på et vis. (Jeg likte den ikke noe videre selv.)

Hvis målgruppen er unge jenter, så vil jeg si at den er totalt skivebom. De fleste tenåringsjenter jeg vet om er ikke i nærheten av å kunne ironisere over puberteten sin, og særlig ikke over mensen. Tenåringsjenter flest liker ikke å bli generalisert over (sa hun, generaliserende), og syns ikke kjønnsstereotypier er noe de vil være bekjent av eller som angår dem (velsigne dem!). Jeg kjenner ikke én jente under 20 som ville drømme om å dele denne filmen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-16, 00:00   #9
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skulle skrevet noe selv da jeg postet den, men ble plutselig avsporet av en kjemilekse.

Jeg er ikke overbegeistret for innholdet i videoen selv - jeg synes den er godt laget, men at måten budskapet er vinklet på er litt underlig, sett fra mitt ståsted. Jeg antar jo at den amerikanske målgruppen er annerledes enn en tilsvarende norsk ville vært, men jeg vet strengt tatt ikke om det er de unge jentene selv eller "samfunnet" som er målgruppen. Det ville vært interessant å se en vurdering av eventuelle forskjeller i hvordan norske og amerikanske ungdommer (og voksne, for den del) så den.

Det er ellers Girls Who Code som står bak, hvis noen lurte; jeg kjente ikke til dem fra før, men de virker både veldig proffe og veldig skikkelige.

Gammel 20-05-16, 00:16   #10
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Synes det blir litt skivebom med tanke på norske forhold. Jeg opplever at det blir flere og flere jenter/kvinner innenfor IT (det er fremdeles en overvekt av menn, men trenden har snudd etter min oppfatning)

Gammel 20-05-16, 09:21   #11
mammaugla
Superduperaktiv

mammaugla sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
mammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populær
Standard

Jeg lo godt av den.

Jeg tror derimot ikke den er noe for min datter. (Som jeg riktignok tvinger til å gå på kodekurs til sommeren. Hun vil heller henge hjemme og se serier på mobilen.)

Når vi i nabolaget diskuterer fritidsaktiviteter til barna, legger jeg merke til at kodekurs og slike ting ofte dukker opp som alternativ hos gutteforeldre (selv om guttene ikke har vist et snev av kodeinteresse), mens det aldri kommer opp som tema hos jenteforeldre.
Jeg håper at hvis denne kampanjen (og andre kampanjer) kan nå noen voksne slik at de ikke setter begrensninger for sine jenter, men tilrettelegger og gir jenter tilbudet om å gå på kodekurs/kodeklubb.

Og selv om det har blitt mange damer innenfor IT de siste årene, er det fortsatt ikke heftig andel på teknisk side. Jeg synes forresten alle norske kampanjer rettet mot jenter og IT fokuserer mest på at du IKKE trenger å kode for å jobbe med IT, nesten så mye at de opprettholder "jenter-kan-ikke-kode-stempelet".

mammaugla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-16, 09:25   #12
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mammaugla, her.

Og selv om det har blitt mange damer innenfor IT de siste årene, er det fortsatt ikke heftig andel på teknisk side. Jeg synes forresten alle norske kampanjer rettet mot jenter og IT fokuserer mest på at du IKKE trenger å kode for å jobbe med IT, nesten så mye at de opprettholder "jenter-kan-ikke-kode-stempelet".

Dette stemmer med mitt inntrykk også.

Jeg koder på 16. året og har alltid vært i mindretall kjønnsmessig. De få jentene jeg har jobbet med som har programmert har ganske raskt forsvunnet over i andre stillinger.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-16, 09:36   #13
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Dette stemmer med mitt inntrykk også.

Jeg koder på 16. året og har alltid vært i mindretall kjønnsmessig. De få jentene jeg har jobbet med som har programmert har ganske raskt forsvunnet over i andre stillinger.

Det er vel fortsatt et ekstremt misforhold i hvordan jenter og gutter sosialiseres akkurat på det feltet der. Jeg skulle veldig gjerne sett at like mange jenter som gutter fikk et hverdagslig-praktisk forhold til koding fra barnsbein av – det er jo ingen heksekunst. (Dessuten er det jo gøy!)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-16, 09:57   #14
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg anbefaler denne kronikken i Aftenposten: Koding må ikke bli et kjønnsdelt fag

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-16, 10:43   #15
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av mammaugla, her.

Dette er mitt inntrykk også.
Jeg har jobbet som utvikler i 14 år, og har nå gått over til en lederstilling. Vi har en del damer i bedriften, rundt 30 (av 120), og av disse igjen så er det 5 damer som er utvikler. Vi var 6 når jeg også drev med koding.

Jeg vet ikke hvordan man gjøre koding mer attraktivt for damer. Men det vil nok hjelpe på å få inn en tidlig forståelse både hos gutter og jenter.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-16, 14:52   #16
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg syntes kampanjen var råfestlig!

Datter, 11, har kodet litt, men syntes ikke det var noe gøy, det jeg satt henne i gang med. Får prøve igjen ved en annen anledning, også må selvsagt 8-åringen også få prøvd seg litt.

Gammel 20-05-16, 15:05   #17
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1281
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg likte den i et amerikansk perspektiv. (Etter å ha lest kommentarfelt på en del amerikanske sider har jeg nå skjønt fullstendig hvorfor Trump kan få stemmer. Det utdannelsessystemet trenger jaggu en avkristning og generell oppgradering, ass.)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-16, 15:32   #18
mammaugla
Superduperaktiv

mammaugla sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
mammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Datter, 11, har kodet litt, men syntes ikke det var noe gøy, det jeg satt henne i gang med. Får prøve igjen ved en annen anledning, også må selvsagt 8-åringen også få prøvd seg litt.

Blinkende juletrebelysning.
En hit i heimen hos oss, bortsett fra at hun kun programmerte rosa og lilla lys da.

mammaugla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-16, 15:36   #19
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg humret av kampanjen, og føler meg litt truffet, selv om jeg aldri har brukt de unnskyldningene for ikke å kode da. Eldste (gutt) har vært på kodekurs, mellomste vil sikkert når han blir gammel nok. Så skal jeg sørge for å følge med på kurset til mellomste og kanskje dytte lillesøster av gårde dersom hun ikke kommer på det av deg selv.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-16, 15:45   #20
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg humret litt, men samtidig så tror jeg jo ikke at den treffer de den må treffe, for å si det sånn. Sett bort fra the land of the crazy people.

Jeg har jobbet i IT-bransjen i hundrede år, i hvert fall siden forrige århundrede, og er av typen som ikke liker å kode men heller vil demontere pc-en -> og de er det enda færre av.
Basert på Oda-Nettverk (det skrives sånn, ja), så jobber de fleste kvinnene i bransjen som konsulenter/prosjektledere, testere og designere (ux og sånn). Og derfor gadd jeg ikke være så mye med dem heller.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:07.