|
Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Erfaren
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() |
![]() Å sitte seg i stuaJa jeg vet at det ikke heter : jeg går og sitter meg i stua. Eller et annet eksempel : jeg kunne ikke se hun mer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Live and let live
|
![]() Sv: Å sitte seg i stuaBergensere sliter visst litt med å sitte og å sette.
![]() |
#4 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Å sitte seg i stua
Bor sammen med en sånn en: som ligger i ovnen, og sitter på komfyren...
![]() |
#5 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Å sitte seg i stuaForresten, etter å ha vært litt mer inne på NM og SM den siste tida - så stortrives jeg enda bedre her inne. Både på grunn av språk og innhold sånn generelt.
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å sitte seg i stuaDet er nok dialektforvirreren som blander seg inn... (Men ser ikke bra ut på papiet.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å sitte seg i stuaDet har jeg aldri sett før, men derimot irriterer det meg litt når noen skriver ting som:
![]() |
#9 |
Guardian of the galaxy
|
![]() |
#10 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Å sitte seg i stuaHeter nok det på enkelte dialekter, men det skrives vel ikke sånn? Å'en skal ikke være der.
![]() |
#14 |
Går stille i dørene
Hvor: Midt på, sånn cirka
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
På min dialekt også, men jeg skriver jo hun og henne likevel. Og han og ham. *konservativ* |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Tar en fot av gangen
Hvor: Havørnbyen
![]() Sv: Å sitte seg i stuaJeg skriver også hun og henne. Men ungene lærte seg å skrive dialekt på skolen, da skulle de liksom lære seg å skrive fortere. Men det er jo håpløst, når de forsetter med det i voksen alder. Jeg skylder på lærerne.
![]() |
#16 |
Sliter med tastaturet
Mellom og gjennom er det mange som blander, også her jeg holder til. Det er mange som "skal lese i mellom noen papir", for eksempel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Hvor: Akershus
![]() Sv: Å sitte seg i stuaja,ja, de bergenserne, de bergenserne.... De sier jo foroevrig "Jeg har lagt med den og den..." og de....
![]() |
#18 |
Passiv
|
![]() Sv: Å sitte seg i stuaÅ blande hun og henne er helt vanlig her jeg bor - det virker som det er i ferd med å feste seg hos ungene...(men også voksne sier det): "Venninna mi er sulten, henne vil ha mat!", Se på hun, hun er søt!" |
![]() |
![]() |
#19 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() Sv: Å sitte seg i stuaI Stavangerområdet er det mange som sier "Meg og Per skal ....". For det første skal man alltid si den andres navn først, dernest heter det virkelig ikke "Meg" i denne sammenhengen. Man sier jo heller ikke "Meg skal gå en tur". |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Mulig det er en dialektvariant, men ellers kan det være at man egentlig sier feks ho og så er man ikke helt stø på "oversettelsen". Fordi ho noen ganger skal bli til hun og andre ganger henne alt etter sammenheng. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|