|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Earthling
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hvor krevende er krevende (turgraderingen til DNT)I lys av tråden om Gaustatoppen, som jeg har tenkt meg til, må jeg høre med dere turvante. Hvor krevende er turer merket "krevende"? Jeg prøver å planlegge tursommer i år, for første gang, og har stort sett sett på det som står merket som "enkel" eller "middels", men mistenker at noe av det som står merket som "krevende" burde være overkommelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Hvor krevende er krevende (turgraderingen til DNT)Jeg vil tro du fint klarer «krevende». Jeg må være Norges minst trente turgåer (helt på alvor), og jeg har ikke hatt problemer med noen «middels»-turer her i området. Jeg begynte rett på «middels», så vi har ikke en gang sett på «enkel». Vi hadde begynt på «krevende» nå i mai, hvis det ikke var for et noe ubeleilig ankelbrudd.
![]() |
![]() |
#3 |
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor krevende er krevende (turgraderingen til DNT)Hvilken gradering turen får er avhengig av lengde, stigning, underlag, merking bl.a. At Gaustatoppen har fått gradering krevende, skyldes nok i all hovedsak underlaget, som består av stein og ur. Har man problemer med balanse eller har vinglete ankler, så kan sikkert denne turen være krevende nok, men er man stø på foten og vant til turgåing så vil dette føles ganske enkelt. Mitt inntrykk er at de fleste turene er enklere enn den graderingen de har fått. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Earthling
![]() Sv: Hvor krevende er krevende (turgraderingen til DNT)Takk for innspillene, Niobe og Retz! Det høres lovende ut, spesielt det med skjelvende knær. Minner om da jeg bodde i Mexico og vi besøkte pyramider. Noen ganger var det så stor avstand mellom trinnene at man måtte hoppe, men det turde jeg ikke. Da satt jeg heller på baken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvor krevende er krevende (turgraderingen til DNT)Jeg er ikke så stø på foten, og så er jeg redd når det blir bratt og det de kaller «luftig». Min erfaring er også at det er regionale forskjeller avhengig av hva de er vant til, de som har skrevet beskrivelsene. For eksempel er jeg langt mer skeptisk til en «middels, men enkelte luftige partier»-tur i sunnmørsalpene, enn en «krevende» tur på Østlandet. Jeg syns Gaustadtoppen var veldig overkommelig, men har hatt «middels» turer i sunnmørsalpene som har skremt livskiten ut av meg. De er helt sprø, de sunnmøringene.
![]() |
#6 |
Earthling
![]() Sv: Hvor krevende er krevende (turgraderingen til DNT)Litt sånn som de krevende turene jeg skulle ha gått på i New Zealand i sommer, der YouTube-videoene avslørte pene stier, gjerne plankebelagt helt frem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvor krevende er krevende (turgraderingen til DNT)Det er så vilt stort spenn i ferdigheter fra turvante til uvante, at sånne graderinger blir veldig vanskelige. Vi gikk en guidet tur til noen huler på Mallorca i sommer. Vi er normalt turvante, men jeg er en skikkelig pyse og trægost og den som alltid må ha hjelp når vi er på tur med min sunnmørske storfamilie. Turen vi gikk var VELDIG lett på jevn, fin sti. Jeg ville merket den som «enkel». Vi hadde også med tre engelske unge mennesker på turen, som jeg tror også tenkte på seg selv som «middels spreke», og de holdt på å stryke med. En liten stigning, og de måtte ha pauser for hver 50. meter. Mannen min og guiden tok sekken deres, i tillegg til sin egen, men det var likevel en tur på linje med Galdhøpiggen, de få kilometerne.
![]() |
#8 |
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
![]() Sv: Hvor krevende er krevende (turgraderingen til DNT)Jeg har gått Rondeslottet, den er merket som krevende. Den skal ta rundt 6-8 timer. Da jeg gikk den var jeg i veldig god fysisk form. Løp 6-9km tre ganger i uken og løp «10 for Grete» under Oslo maraton. Det var den første fjellturen min, og jeg angrer på valget. Det er kult å ha vært der, men det var definitivt en krevende tur. Vi hadde ikke lest beskrivelsen godt nok, og trodde vi var på toppen da vi i virkeligheten var på Vinjeronden som du må opp på før du går videre til Rondeslottet. Fra Rondvassbu vel og merke. Så vi satt oss ned med mat og en cognaq for å feire. Bare for å oppdage at vi var på feil topp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
This is normal!
|
![]() Sv: Hvor krevende er krevende (turgraderingen til DNT)Her ser du gradering for fellesturer i DNT:
![]() |
![]() |
#10 |
Earthling
![]() Sv: Hvor krevende er krevende (turgraderingen til DNT)
Takk for at du bekrefter inntrykket mitt om Rondeslottet. Jeg har også kikket litt på Rondane, og fikk inntrykk av at Rondeslottet ville være rimelig krevende. Siden akkurat den turen blir uten mannen og minstebarnet, tenkte jeg at Rondane virker som et grei start for min fjellsommer. Jeg ser at det er noen fine turer i området som DNT klassifiserer som "middels" der man heller ser mot Rondeslottet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Earthling
Takk, noen! Jeg kjenner til graderingen til DNT, men som utlending har jeg brent meg tidligere på hva nordmenn mener er krevende i forhold til meg. Sagaen min med Ecotrail i fjor sommer er et godt eksempel på det. Jeg har i utgangspunktet tenkt på dagsturer. Jeg har fryktelig lyst på å ta noen flerdagsturer, men tenker at jeg må være fornuftig, og ta det til neste år, når jeg er noen erfaringer rikere. Jeg er ikke veldig god på kompassbruk, men er ikke så verst med kart, og planlegger å øve meg frem mot ferien. Jeg hadde tenkt å gå på kurs i vår, men det ble jo ikke mulig, som alt annet. Jeg er veldig aktiv i Stolpejakten, og ser at jeg har blitt mye flinkere til å finne frem denne sesongen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ej ikke møjkets heije
|
Storronden er en langt mer overkommelig tur hvis du vil på topptur i Rondane. Min erfaring er at 4-timersturer i Rondane erlangt greiere enn 4-timersturer på Hardangervidda.
![]() |
![]() |
#13 |
Det kommer seg
![]() Sv: Hvor krevende er krevende (turgraderingen til DNT)Veslesmeden i Rondane ser fin ut! Rondvassbu er et fint utgangspunkt for dagsturer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Det kommer seg
![]() Sv: Hvor krevende er krevende (turgraderingen til DNT)Poden og jeg har forresten planer om Formokampen i år. Den ser ut som en enkel og fin tur. Med god utsikt til liten innsats. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Earthling
![]() Sv: Hvor krevende er krevende (turgraderingen til DNT)De turene skal jeg kikke på! |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
This is normal!
|
![]() Sv: Hvor krevende er krevende (turgraderingen til DNT)Stolpejakt og turorientering er supert for å øve opp kartkunnskap. Bare husk at fjellkart er litt annerledes enn skogs- og bykart. Færre detaljer, annen målestokk o.l. Det betyr at man må tenke mer på å lese større formasjoner, terreng, høyder, fjell, elver osv. Egentlig bare en vanesak, så øv i vei i sommer. Kart på telefon eller GPS som reserve på fjelltur kan være greit hvis man skal gå lengre turer alene, synes jeg.
![]() |
![]() |
#17 |
This is normal!
|
Velsesmeden er fin hvis ikke været slår seg vrangt. Jeg tror jeg må til Rondvassbu for å gå den og andre fine topper i år.
![]() |
![]() |
#18 |
Earthling
![]() Sv: Hvor krevende er krevende (turgraderingen til DNT)Jeg har ikke bodd på noen DNT-hytte før, men ikke vær redd, noen, jeg er klar over at jeg må booke overnatting. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
This is normal!
|
Ja, har du vært på ut.no er det vel vanskelig å ikke få det med seg.
![]() |
![]() |
#20 |
Leser
|
Har samme inntrykk som Polyanna. Jeg tenker at det er bare å hive seg på, jeg? Ville nok ikke ha valgt en tur som var helt "spikret", feks over en egg eller bre som gjorde det å snu umulig. Men feks Snøhetta (bare ment som et konkret eksempel) er det jo bare å gå mot, og blir det for ille er det bare å snu og gå samme vei ned.
![]() |
|
|