|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
By the Sea
|
Lar vi alder begrense oss for mye?Jeg er litt opptatt av alder for tiden av den enkle grunn at jeg ønsker meg et barn til og nå står 38-årsdagen for døren og jeg lurer fælt på hvor lenge jeg skal/kan/bør utsette dette og når jeg eventuelt bør stoppe prøveperioden. Dette tenker jeg såpass mye på, at det kommer nok en egen tråd fra meg om dette med alder og barn snart.
|
|
|
#2 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lar vi alder begrense oss for mye?JEg fryder meg over å ha landet i mitt voksne jeg, Det var en nydelig måte å si depå! Førti blir meg om to måneder. Jeg ønsker meg et barn til, og jeg tenker at det er ikke alderen i seg selv som evt stopper meg, det blir i så fall at fornuften seirer over følelsene, fordi vi egentlig ikke har helse til ett barn til...
|
|
|
|
#3 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Lar vi alder begrense oss for mye?Jeg er veldig glad for ikke å være i 20-årene lenger. 30-årene har vært de beste jeg noen gang har hatt. Jeg har blitt trygg på meg selv, jeg kjenner mine styrker og svakheter stadig bedre, jeg har familie, god jobb og trygg økonomi.
|
|
|
#4 |
|
Pauset
|
Sv: Lar vi alder begrense oss for mye?Jeg syntes det er helt supert å ikke være 25 år lenger. Jeg bryr meg ikke mye om hva jeg bør og ikke bør gjøre, ref alderen min. Jeg var verre på dette da jeg var yngre enn nå. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Pauset
|
Sv: Lar vi alder begrense oss for mye?
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Lar vi alder begrense oss for mye?Jeg har vært nokså opptatt av alder (min egen), og jeg har ikke vært komfortabel med den. For min personlige del tror jeg det henger sammen med nettopp det å kunne få barn. Vi sleit i veldig mange år som ufrivillig barnløse, og når vi endelig var i mål med to, og jeg funderer på en til, så opplever jeg at tiden løper litt fra meg aldersmessig. Ikke fordi jeg er for gammel, men fordi jeg ikke tidsmessig har råd til å vente litt og se an, og risikere fem år til med prøving. I tillegg føler jeg at det var en del år som gikk med til famileforøkelsesprosjektet, det ble ikke den fremdriften man forventer i livet. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Mja. Joda. Men alder er en stor del av hvordan andre oppfatter deg. Sjarmerende full på firmafester defineres ganske annerledes når man er 22 og "høy på livet", enn 52, nyskilt og "desperat".
|
|
|
#8 |
|
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
Jeg er ikke så sikker, jeg. Min erfaring fra firmafester er at graden av fyll sjelden henger sammen med alder. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
madmanized
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hasselnøtt, nå fikk jeg en liten aha-opplevelse på hvorfor jeg også har vært litt opphengt i alder. Jeg har også vært gjennom dette. Jeg fikk barn da de fleste av mine venninner fikk nr 2 og nr 3. Så fikk jeg riktignok to i slengen og var ferdig med hele saken (trodde vi da!), men jeg har alltid følt meg hjemme i kategorien moden mor - selv om jeg var - i etterpåklokskapens klare lys - ei ungpia på 30 da jeg fikk tvillingene...
|
|
|
|
#10 |
|
er her
|
Sv: Lar vi alder begrense oss for mye?Selvfølgelig spiller alder inn i enkelte settinger ala den beskrevet av Scarlett. Men det gjelder jo for begge deler av skalaen, altså i dag er mødre opp til 22-23 år beskrevet som ung-mor. For en generasjon siden var det en helt normal alder for å være mor. Og gjennomsnittsalderen på førstegangsfødende har jo en stigende kurve. Vil den nå en topp/flate ut? Dette har jo en sammenheng med blant annet økt levealder, desverre er det ikke samtidig hevet alder for overgangsalderen (som jeg er kjent med). Så eggene våre vil gå ut på dato selv om kanskje man form-messig er i stand til å ta seg av små barn til man er langt opp i 60 årene.
|
|
|
|
#11 |
|
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lar vi alder begrense oss for mye?Jeg er veldig glad for å være i 30-årene. Har en venninne som er 25 år og vi kommer godt overens, men noen ganger ser jeg aldersforskjellen vår på 7 år. F.eks. når hun står og maser på samboeren om å få dra på fylletur til Trysil - da er forskjellen mellom oss tydelig. Det er jeg skikkelig ferdig med! Jeg kan komme godt overens med eldre kvinner også, min siste jobb var fleste 10-30 år eldre enn meg, og de var veldig hyggelige. Men det blir en kløft noen ganger der også. De er jo ferdige med småbarn og i en annen fase av livet. Noen ganger er det godt å være sammen med jevnaldrende som også har småbarn og de utfordringen pluss gledene det fører med seg.
|
|
|
#12 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Lar vi alder begrense oss for mye?Jeg synes det er veldigmange som har meninger om andres alder osv. Når du snakker om å få barn så er jeg veldig sjokkert over hvor ekstremt negativt mange snakker om de som velger å få barn i relativt moden alder. For meg har det vært tøfft. Spesielt når det finnes en del forskning som sier at det ikke er negativt for barna, (tvert imot har jeg hørt tale om seriøs forskning som sier at barna er mer intelligente, selv om det kan skyldes annet enn alderen) og ikke minst at kvinner holder seg bedre og forblir mer ungdommelig når de får barn som mer voksne. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
By the Sea
|
Det er litt slike ting jeg tenker på også.
|
|
|
#14 |
|
intro
|
Sv: Lar vi alder begrense oss for mye?Jeg har alltid likt å bli eldre - fordi jeg så ekstremt ung ut som barn og ungdom, og alle kommentarene og ertingen plaget meg veldig. Det er en lise å ha blitt så gammel at man endelig kan ta slike utsagn som komplimenter.
|
|
|
|
#15 |
|
intro
|
Heeey, jeg føler meg trakassert!
|
|
|
|
#16 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Sv: Lar vi alder begrense oss for mye?Jeg er 38, og jeg er så heldig at en av mine nærmeste kollegaer,og venn er 68 år. Hun er ikke en vanlig 68-åring, hun er faktisk en av de mest barnslige og mest sprudlende voksne jeg kjenner. Hun har satt hele aldersgreia i et perspektiv for meg, og jeg har for lengst innsett at alder er bare et tall, ikke noen verdi som sier hvordan jeg skal føle meg, oppføre meg eller te meg.
|
|
|
#17 |
|
By the Sea
|
|
|
|
#18 |
|
By the Sea
|
Sv: Lar vi alder begrense oss for mye?Mange fine svar, foresten.
|
|
|
#19 |
|
*_*
|
Sv: Lar vi alder begrense oss for mye?For meg er alder i stor grad en påminner om at kroppen min blir gammel. Og det liker jeg ikke. Det er heldigivs (og forhåpentligvis) lenge igjen til jeg kan forvente store slitasjer ennå, men jeg har fått en forsmak det siste året. En forsmak i form av omfattende ryggproblemer, som har gjort at selv om jeg har følt at jeg kan klare noe (bare jeg tar meg sammen), klarer jeg det ikke. Den følelsen av ikke å ha kontroll over kroppen sin (som jo kan komme av forskjellige årsaker uavhengig av alder) kombinert med vissheten om at du ikke kan regne med full rekonvalens (fordi du rett og slett er for gammel) høres helt håpløs ut, og det har føltes så nære den siste tiden at jeg begynte å grue meg litt til å bli gammel...
|
|
|
|
#20 |
|
By the Sea
|
...det er vel egentlig sånne holdninger jeg synes er litt kjipt, og som jeg hadde i tankene da jeg brakte dette temaet på bane.
|
![]() |
|
|