Hva er det med disse helseteppene?
Kan noen fortelle meg hvorfor folk stenger ungene sine inne i omtrent lufttette rom mens de går på kjøpesentre? Jeg lar meg sjokkere hver eneste gang jeg ser folk som har kledd på vognene med helsetepper og andre tepper. Hvorfor gjør de dette?
Og hvorfor i alle dager kler de ikke av ungene innendørs?
Jeg ser det så tydelig nå som det begynner å bli litt kaldere ute, foreldrene kler av seg jakken inne i butikken mens ungene sitter/ligger i vogna med tykke dresser og oppi poser, ofte med tykk lue på, og så skjønner ikke foreldrene hvorfor ungene hyler, skriker, kaver og er illrøde i fjeset. I dag var det en skikkelig vognmafia som var i butikken der jeg jobber, og samtlige hadde dekket til bagen med helseteppe og myggnetting over for å holde helseteppet skikkelig på plass. Ungene vrælte og de uttrykte høylytt frustrasjon over at ungene lagde så mye lyd hver gang de hadde vært innendørs i mer enn fem minutter...
Jeg kunne ikke si noe siden jeg var på jobb, men ei driftig dame tok affære og pratet litt med disse mødrene.
Det var ikke lite klær og dyner og ymse disse barna var pakket inn i, jeg fatter ikke at det går an å være så tanketom at man bare glemmer at barna og trenger luft eller å få åpnet jakken når man er inne lenge.
Det er ganske skremmende hvor mange som gjør dette, og jeg har sagt i fra mange ganger, men hvordan kan man si fra på en mest mulig overbevisende måte? De fleste fnyser jo bare av en når man bringer temaet på bane.