Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Rasisme

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-06-07, 10:30   #11
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Rasisme

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg ser ikke noe nedsettende i å beskrive folks utseende, når man skal forklare for en tredjeperson hvem Johan er. Om jeg beskriver han som "han lille koreaneren" eller "han hissige trønderen" - det er ett fett. Det er jo bare for å forklare hvem jeg mener, sånn at den andre skjønner hvem Johan er. Og hudfarge er nå en ganske synlig del av et menneske, da.

Det er ikke noe galt i å bruke hudfarge når man skal beskrive utseende, men det går fint an å bruke andre ord enn "neger" for å beskrive "afrikansk utseende" - f.eks. afrikansk utseende. Det at så mange som har et slikt utseende selv ønsker at man skal bruke andre ord burde være grunn god nok. Det koster så lite.

De andre eksemplene du bruker er basert på nasjonalitet (koreaner) og fødested (trønder) - dette er noe helt annet enn "neger" som referer til hudfarge og ansiktstrekk. Ville du sagt "guling" om koreaneren?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:49.