|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mengder mat og vektFor meg funker det ikke å kutte brød, potet, ris og pasta, men spise litt mindre av det.
|
|
|
#142 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mengder mat og vekt
Ubegrenset og ubegrenset, det begrenser seg selv ganske mye siden man blir fortere og mer mett av denne kosten. Men grensen er på 15-20 gram hos alle (20 for menn, 15 for kvinner), og detter mens man går ned i vekt. Så øker man på karbene til man er på et ala Fedon-nivå, eller på det nivået man finner ut passer for seg selv uten at man går opp i vekt igjen.
|
|
|
#143 |
|
Passiv
|
Sv: Mengder mat og vektVeronal - man starter på 15g karbo per dag. Like mange g protein som det antall kilo man veier og fett etter ønske. Man teller ikke hvor mye man får spise - man spiser til man er behagelig mett. Deretter øker man karbohydratene noe til man finner vippepunktet hvor man fremdeles er lavt nok til å gå ned i vekt. For mange betyr det at de kan spise 40-50 gram per dag, for meg er det mye lavere, rundt 15-20. |
|
|
|
#144 |
|
tankefull
|
Det trodde faktisk jeg også, men det med egg var nevnt i den artikkelen jeg leste. |
|
|
|
|
|
#145 |
|
Passiv
|
Sv: Mengder mat og vektJeg aner ikke hvordan det er med egg når man har påvist høyt kolesterol, men jeg spiser mye egg og det har ikke hatt betydning for kolesterolet - det ligger flatt på 4. |
|
|
|
#146 |
|
Yes, we can!!
|
Bortsett fra det med treningen er jeg og Monsoon helt like, skjønner jeg.
|
|
|
#147 |
|
tankefull
|
Ok, det blir nok mannen glad for å høre. |
|
|
|
|
|
#148 |
|
Passiv
|
Sv: Mengder mat og vektDet med matmengdene er sånn for meg at med den maten jeg lever på nå, så trenger jeg ikke all verdens for å være fornøyd. Men spiser jeg bare bittelitt sukker så er det som om jeg får en tenning ala en alkoholiker og et sug jeg ikke er i stand til å stå i mot over tid. Dermed slurver jeg aldri med kosten min - for jeg orker ikke suget etterpå, ingen kake er verdt den følelsen. |
|
|
|
#149 |
|
Nymotens gammeldags
Åh jaa! Heldigvis har jeg for liten magesekk til å gjøre det nå, det stopper på maks 2 skiver. Men tidligere kunne jeg stappe i meg 10 brødskiver om jeg hadde bakt brød. Det er helt fantastisk godt.
|
|
|
#150 |
|
Passiv
|
Jeg kan med hånden på hjetet si at jeg ikke hadde overlevd på et kosthold uten karbohydrater. Jeg fråtser i brød (riktignok hjemmebakt og nesten uten hvetemel), hjemmebakte knekkebrød, frukt, grønnaker, ris og pasta. Bakgrunnen for dette er rett og slett at jeg trener mye og dermed krever kroppen en viss mengde karbohydrater.
Jeg er helt enig med Blondie. Fedon og kompani hjelpe nok mange men som en livsstil mener jeg at det kan være direkte farlig. Det er langt fra et godt nok forskningsunderlag til å hevde annet. Disse oppleggene er forholdsvis nye.
Det tror jeg også. Ved siden av det handler det til syvende og sist ikke om annet enn å regulere antallet kalorier man tar inn mot antallet man forbrenner. Ved å øke sitt aktivitetsnivå vil de fleste gå ned i vekt selv om de kanskje ikke må justere kosten så veldig mye. |
|
|
|
#151 |
|
Passiv
|
Sv: Mengder mat og vektJeg kunne også spise uhemmet av varm bakst. Brød, boller, kringle... |
|
|
|
#152 |
|
Yes, we can!!
|
Jeg syns det er rart at du sier dette, når du senere sier at du har tro på kjøtt, fisk og grønnsaker.
|
|
|
#153 |
|
Yes, we can!!
|
Nå har jeg hørt at juryen er ute angående dette med karber og trening også. Det er visst "det siste nye".
|
|
|
#154 |
|
Passiv
|
Sv: Mengder mat og vektPolyanna - der satte du prikken over i'en tror jeg: Man må jo like det opplegget man skal følge såpass godt at man ikke går og plages. Grunnen til at det funker og har funket i mange år med lavkarbo for meg er jo først og fremst fordi jeg liker maten så godt og fordi jeg ikke savner noe eller lengter etter noe. Jeg føler ikke begrensninger. Gjør man det så passer ikke det opplegget man følger, og da er det et spørsmål om tid før det ryker. |
|
|
|
#155 |
|
Passiv
|
Sv: Mengder mat og vektPolyanna - rett igjen. Absolutt maks resultat for meg på trening kommer vha ketogent kosthold hele tiden - og så ca ti gram karbo rett før jeg trener. Da eksploderer musklene. |
|
|
|
#157 |
|
Passiv
|
Glykogenlagrene tømmes relativt fort, det er jo grunnen til at vi inntar korbohydrater rett før intervalløkter, under langøkter og igjen like etter de alle fleste økter. |
|
|
|
#158 |
|
Duracell
Hvor: Rivieraen-Vestfold
Sv: Mengder mat og vektJeg elsker mat og er vel en 5 kg mer enn jeg burde men jeg spiser mye og forsøker å beherske meg med epler ol innimellom...
|
|
|
#159 |
|
Passiv
|
Sv: Mengder mat og vekt@Polyanna: Fikk søren ikke prikket deg. Det var et meget godt poeng du tok frem! |
|
|
|
#160 |
|
Nymotens gammeldags
Hvis man mener Fedon er direkte farlig, tror jeg man har blandet kortene litt altså. Mener du Grete Roede også er farlig? Eller er det rett og slett det å ikke spise poteter og pasta som er farlig? Mat som i den store sammenhengen faktisk er ny for mennesket? Jeg skjønner ikke helt ... Jeg forstår mer hva dere snakker om om dere mener høyfett-lavkarbovarianter ala Skaldeman og ketolyse, selv om jeg er uenig.
|
![]() |
|
|