Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Dødsulykker

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-01-09, 20:13   #101
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dødsulykker

Hva med å heve aldersgrensen for førerkort for alle til 24 år? :kjønnsnøytral:

Gammel 19-01-09, 20:15   #102
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maimor, her.

Det har vært utallige holdningskampanjer mot røyk i svangerskapet, men det hjelper tydeligvis ikke, hvorfor skulle det være annerledes med alkohol?

Ifølge artikkelen din klarer faktisk halvparten av alle de røykende å slutte før fødselen, og jeg skal vedde på at så å si alle de andre har kuttet kraftig ned og sliter med dårlig samvittighet. Hvor mange gravide tror du sluttet før holdningskampanjene?

Gammel 19-01-09, 20:51   #103
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Alt for få dessverre!

Gammel 19-01-09, 21:23   #104
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Ved den minste forseelse? Som en parkeringsbot?

Jeg tenkte på forseelser som KJØRENDE, da.

Alle fartsovertredelser, i hvert fall. Selvsagt alt med promille.

Gammel 19-01-09, 21:27   #105
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maimor

Jeg tar gjerne en link for å se at at det virkelig er 80% unge gutter involvert

Jeg fant forresten en link selv: http://www.ssb.no/emner/10/12/20/vtu...-01-15-05.html

Såvidt jeg kan se er 52 gutter mellom 18 og 24 år drept i trafikken i 2008, av totalt 259 ofre. Det skulle bli ganske nøyaktig 20%. Men jeg ser jo at du skriver involvert i, så da betyr vel det at de unge guttene som ikke dør er skyld i 60% av resten av dødsulykkene som rammer resten av aldersgruppene også da eller?

Når det gjelder dine generaliserende 80% så gjelder vel det for antall drepte mellom 18 og 24? Der er det 81,25% menn (52 av 64). Men det samme gjelder for aldersgruppen 25-44, der er prosenten "sunket" til 80,28% menn (57 av 71 totalt). Så da bør vi kanskje utvide aldersgrensen for å la menn ta lappen til 45 år da eller? Nei søren, da stiger visst prosenten til 84,38% menn (27 av 32).

Jeg tror rett og slett løsningen er at menn ikke får kjøre bil i det hele tatt jeg, for da vil jo antall dødsulykker synke med ca 80%! Evt vente til de har passert 55 år for da er de "involvert" i bare 66,67% av ulykkene! Men da kan vi kanskje heller skylde på damene som begynner å bli gamle og uoppmerksomme? Ta fra dem lappen da!

Gammel 19-01-09, 21:30   #106
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

AUM har et viktig poeng. Det er alltid grupperinger hvor det er mer sannsynlig at noen vil gjøre ditt og datt. For eksempel er det en mye større andel menn som er voldelige, begår seksuelle overgrep og sittter i fengsel. Jeg tror alikevel ikke løsningen er å anse alle menn som mulige overgripere.

Det samme gjelder unge menn som kjører seg ihjel. De aller, aller fleste dreper hverken seg selv eller andre.

Dette er en veldig viktig prinsippiell diskusjon når det gjelder straff, skal man straffe en hel gruppering fordi enkelte individer innenfor denne grupperingen er mer sannsynlig til å gjøre noe kriminelt?

Jeg syns at "miste lappen til man er 25" toucher over grensen til kollektiv straff, men det kan, etter min mening, forsvares. Da tar man innover seg at det i denne gruppen finnes mange individer som egentlig ikke er modne nok til å kjøre bil, og luker dem ut på "indikasjon" (fartsovertredelser = risikoadferd). Kombinert med økte kontroller på tider og steder med mye ungdomsråkjøring, så tror jeg dette ville vært kjempeeffektivt.

Gammel 19-01-09, 21:37   #107
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror rett og slett løsningen er at menn ikke får kjøre bil i det hele tatt jeg, for da vil jo antall dødsulykker synke med ca 80%! Evt vente til de har passert 55 år for da er de "involvert" i bare 66,67% av ulykkene! Men da kan vi kanskje heller skylde på damene som begynner å bli gamle og uoppmerksomme? Ta fra dem lappen da!

Brave new world! Det verste er at feministpartiet i Sverige mener slike ting - på alvor. Der er det noen virkelig gale folk.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns at "miste lappen til man er 25" toucher over grensen til kollektiv straff, men det kan, etter min mening, forsvares. Da tar man innover seg at det i denne gruppen finnes mange individer som egentlig ikke er modne nok til å kjøre bil, og luker dem ut på "indikasjon" (fartsovertredelser = risikoadferd). Kombinert med økte kontroller på tider og steder med mye ungdomsråkjøring, så tror jeg dette ville vært kjempeeffektivt.

Det vil være vanvittig effektivt! På samme måten som det å henrette alle handikappete ville vært vanvittig effektivt i forhold til statlig innsparing. Det er ikke effektiviteten jeg betviler, men det faktum at det er etisk feil. Det er galt å straffe en hel gruppe mennesker for noe som kun et fåtall er ansvarlig for. Er det virkelig rimelig å forskjellsbehandle folk på den måten?

(Jeg ble litt usikker nå, det jeg diskuterer er hvis man får en annen aldersgrense for menn enn for kvinner. Ikke selve straffen hvis man blir tatt for noe ulovlig. Er det det siste du diskuterer?)

Gammel 19-01-09, 21:39   #108
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjemperimelig. Som hun sa, omtrentlig, dama på ABC-nyheter om røyking i svangerskapet; selv om bare en liten promille liv blir spart, så er det verdt det.

Gammel 19-01-09, 21:39   #109
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Standard

Psst, det var meg du quotet der him, jeg vet ikke hva skilpadda synes om saken.

Gammel 19-01-09, 21:41   #110
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Psst, det var meg du quotet der him, jeg vet ikke hva skilpadda synes om saken.

Hmm ... Vet ikke hva som skjedde, men nå har jeg i alle fall rettet det opp.

Gammel 19-01-09, 22:20   #111
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

(Jeg ble litt usikker nå, det jeg diskuterer er hvis man får en annen aldersgrense for menn enn for kvinner. Ikke selve straffen hvis man blir tatt for noe ulovlig. Er det det siste du diskuterer?)

Ja, jeg er visst i min helt egne diskusjon.

Altså, jeg synes ikke man kan nekte unge menn førerkort før de er 25, så fristende det enn er.

Men akkurat som man for eksempel ikke får kjøpe sprit før man er 20, så syns jeg man kan ha en slik "strengere straff til du er 25" fordi det er et faktum at mange i denne aldersgruppen ikke er utviklet nok til å ta gode beslutninger på veien. Og råkjører man eller kjører man med promille, så har man bevist at det er denne gruppen man tilhører.

Gammel 19-01-09, 23:04   #112
him
Leser

him sin avatar

Standard

Polyanna: Da er vi helt enige.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:06.