|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#161 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?
Det spiller ingen rolle om det er din personlige erfaring, eller ikke. Poenget er at du påstår at jeg ikke kan si noe om hva som er vanlig fremgangsmåte og reaksjon på den type problem du beskriver. Uansett hvor mange år du har gått på skole, uansett hvor mange ganger dine barn har byttet skole og hvor mange foreldremøter du har vært på, er jeg rimelig sikker på at jeg har mer skoleerfaring enn deg og dermed kan uttale meg nokså skråsikkert om akkurat hva som er vanlig prosedyre i slike saker. Jeg har ikke vært på alle skoler, men jeg ville blitt svært forbauset om det du beskriver er noe som vanligvis skjer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
Nettopp.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
Halloen!
Det er vanskelig å være uenig i dette. Men jeg må bare spørre: Når noen forteller hva deres erfaring med et emne er, oppfatter du det som om de ikke gidder å høre på andre, ikke ønsker å innhente informasjon, ikke vil oppdatere seg, osv. Å si at man har erfaring med noe, er ikke det samme som å si at man sitter på alle svarene og ikke trenger å lære noe mer. Iallfall ikke i min verden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Passiv
|
Godt poeng, rine. Dermed er det lett for noen å komme seg opp fra skyttergravene og heller se på systemene som kan gjøre det bedre. Andre igjen henfaller til hersketeknikker fordi de tar andres meninger som personlige angrep. |
![]() |
![]() |
#165 |
weird
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Å ha erfaring med noe kan være forskjellige ting. Noen ganger kan det være at man gjennom grundig nok undersøkelse har kommet frem til et resultat nok ganger. Andre ganger kan det bety at man har konkludert med det samme mange ganger uten at det nødvendigvis betyr at konklusjonen alltid var riktig eller bygget på tilstrekkelig informasjon. I følge en som jobber med veiledning i skolen er bl.a. dette et tema man jobber med rett som det er. Så dette kan være et problem.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
Leser
|
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Klart at det å jobbe i skolen gir en annen kompetanse og et bredere erfaringsgrunnlag enn det å ikke gjøre det. Det betyr selvfølgelig ikke at man vet alt i alle tilfeller, men det betyr at man har et bedre erfaringsgrunnlag for å si hva som er vanlig eller ikke. Jeg tror det er lurt å tenke over om man ønsker å diskutere spesifikke ting eller generelle ting når man er i en diskusjon. Og ønsker man å diskutere generelle ting så er ikke personlige erfaringer noe "bevis" i den forstand.
![]() |
#167 |
weird
Tja. Kanskje "bevis" for at problemet faktisk eksisterer?
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
Leser
|
Problemet eksisterer selvfølgelig for den enkelte, men hvor vanlig et slikt problem er tror jeg ikke de som er utenfor skolen kan si noe vettugt om. Kanskje kan ikke en gang de som er i skolen si noe vettugt om omfanget, men de kan i alle fall si mer enn vi som ikke er i skolen.
![]() |
#169 |
Travelt opptatt
|
Utdannelsen er møkkadårlig. Det aller meste jeg kan om pedagogikk har jeg lært fra kolleger eller ved å oppsøke litteratur selv.
![]() |
#170 |
weird
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?him: Jeg er ikke så sikker på om jeg er helt enig.
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
Sær og kresen
Ja, dessverre er det mye som kunne vært gort annerledes og helt sikkert bedre. Det gjelder i hvert fall PPU.
![]() |
#172 |
|
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Denne trådtittelen blir morsommere og morsommere for hver gang jeg leser den, for jeg hører Oddvar Stenstrøm så klart i hodet! |
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
Leser
|
Dette er litt vanskelig å svare på. Når du velger ord som spekulere blir det selvfølgelig fristende å svare "Helt enig, klart man ikke bør gå rundt å spekulere", men alt kommer jo an på hva man legger i det ordet. Jeg får i denne diskusjonen inntrykk av at du mener at alt som ikke kan bevises 100% er ren spekulasjon.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 11-02-10 kl 00:00. Årsak: to -> tre |
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
weird
Klart man må handle. Og dersom man mistenker at et barn ikke har det bra hjemme, så vil den handlingen bety at man kobler inn barnevernet og lar de gjøre jobben sin. Og har respekt for at barnevernet har en annen kompetanse enn en selv.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou Sist redigert av kie : 10-02-10 kl 16:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
By the Sea
|
Ja, dette har du helt rett i.
![]() |
#176 |
søt
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Jeg er ikke helt sikker på hva vi diskuterer lengre, men det jeg selv har erfart som lærer og med mine kollegaer er:
![]() |
#177 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Nei, jeg gikk ikke i skyttergraven, altså, jeg ble bare litt sånn lattermildt oppgitt av at ting fremstilles så kategorisk noen ganger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#178 |
By the Sea
|
Ja, min erfaring også. Stort fokus på dette i vgs også.
![]() |
#179 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Det med dialog skole-hjem: Ja, det stemmer jo selvsagt at mange foreldre opplever det slik. Man havner i en sårbar situasjon når man kontaktes fra skolen om noe som "ikke er som det skal". Jeg har selv vært på foreldresiden, og det er lett å føle at man pekes på, selv om ikke skolen egentlig mente å fordele "skylda". Det er ofte vanskelig å skille mellom hva som egentlig sies og hva man føler ligger bak ordene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#180 |
Halloen!
Eh...Kie, for å kunne handle må man i det minste komme med en midlertidig konklusjon, sånn for å vite om man skal kontakte psykologen, logopeden eller barnevernet. Jeg må si at jeg synes du har kommet til en noe merkelig konklusjon her selv og lurer på hvilke erfaringer eller fakta du baserer dette utsagnet på? : peker opp:
Som sagt: Vi samarbeider med andre instanser h e l e t i d e n. Jeg vil tro at en forsvinnende liten del av landets lærere alene kommer til en konklusjon om årsakene til problemene til et barn og lar det bli med det.
Lærere er også fagpersoner og vi ser og snakker med eleven hver dag. Jeg regner med at det er PPT du sikter til her, ikke sant? Jeg har ofte opplevd at det elever har sagt i møte med PPT ikke gir et riktig bilde av hvordan eleven oppfører seg i klasserommet i det hele tatt. Faktisk tenker jeg ofte at psykologene på PPT/BUP burde hospitere i klasserommet av og til, sånn for å se hvordan verden ser ut på den andre siden av skrivebordet, eller RL som det også kalles... Det er ikke bare lærere som trenger kompetanseheving, det er iallfall helt sikkert. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|