Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?
Å ha erfaring med noe kan være forskjellige ting. Noen ganger kan det være at man gjennom grundig nok undersøkelse har kommet frem til et resultat nok ganger. Andre ganger kan det bety at man har konkludert med det samme mange ganger uten at det nødvendigvis betyr at konklusjonen alltid var riktig eller bygget på tilstrekkelig informasjon. I følge en som jobber med veiledning i skolen er bl.a. dette et tema man jobber med rett som det er. Så dette kan være et problem.
Hva som gjelder den enkelte lærer, kan ikke jeg vite. Det er nettopp derfor jeg stiller spørsmål. Når noen sier at deres erfaring er at det ofte er slik, så blir jeg nysgjerrig på hva denne erfaringen består av. Har man konkludert selv mange ganger? Har man opplevd at f.eks. barnevernet deler sin konklusjon i samarbeidsmøter mange ganger? Eller er det snakk om veldig åpenbare saker som der eleven som nekter å sitte ned i timen gjør det fordi det svir og foreldre har brukt beltet?
For selv om kanskje ikke akkurat den eller den læreren spekulerer/konkluderer på tynt grunnlag, så er det noen lærere som gjør det. Det er problematisk, og de vil også sannsynligvis mene at dette er deres erfaring, fordi dette er deres virkelighetsforståelse. Uten at den nødvendigvis er riktig.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
|