Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bør lærere tåle å bli spyttet på?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-02-10, 14:48   #1
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?

him: Jeg er ikke så sikker på om jeg er helt enig.

Selvsagt vet de fleste mest om sin hverdag. Det gjelder vel både lærere og foreldre. Man bør være litt forsiktig med å spekulere for mye om det man har begrenset innsikt om. Også når man som lærer ser en elev med atferdsvansker.

På den annen side:
Noen ganger kan det å få innspill utenfra gi et annet og mer komplett inntrykk enn det man opprinnelig hadde. Når en ansatt i BUP f.eks. opplever et problem med elevsynet i forhold til elever med vansker ofte, så bør det kunne gi en pekepinn i retning av at man kanskje må se litt nærmere på dette. Selv om den enkelte lærer mener at problemet er ikke-eksisterende. Eller når en som jobber med veiledning i skolen ofte må ta for seg et bestemt tema.

Noen ganger tror jeg både lærer og foreldre kan bli litt for nære situasjonen og sin egen rolle i den selv til å få et helhetlig bilde. Da kan innspill utenfra være nyttig.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-10, 15:15   #2
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Selvsagt vet de fleste mest om sin hverdag. Det gjelder vel både lærere og foreldre. Man bør være litt forsiktig med å spekulere for mye om det man har begrenset innsikt om. Også når man som lærer ser en elev med atferdsvansker.

Dette er litt vanskelig å svare på. Når du velger ord som spekulere blir det selvfølgelig fristende å svare "Helt enig, klart man ikke bør gå rundt å spekulere", men alt kommer jo an på hva man legger i det ordet. Jeg får i denne diskusjonen inntrykk av at du mener at alt som ikke kan bevises 100% er ren spekulasjon.

Jeg mener jo at hvis man som lærer (eller hvem som helst andre for den skyld) skal ta tak i et problem må man jo handle. Og hvordan man skal handle jo nødvendigvis være avhengig av hva man tror som skjer. Jeg ville ha handlet på tre forskjellige måter om et "vanlig" barn var frekk med meg, om et barn med en diagnose var frekk med meg eller om et barn som hadde alkholiserte foreldre var frekk med meg. (bær over med eksemplene, de er bare eksempler). En lærer må jo også handle på grunnlag av hvilken oppfatning h*n har av situasjonen, jeg vil ikke kalle det å spekulere.

Sist redigert av him : 11-02-10 kl 00:00. Årsak: to -> tre
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-10, 15:43   #3
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Dette er litt vanskelig å svare på. Når du velger ord som spekulere blir det selvfølgelig fristende å svare "Helt enig, klart man ikke bør gå rundt å spekulere", men alt kommer jo an på hva man legger i det ordet. Jeg får i denne diskusjonen inntrykk av at du mener at alt som ikke kan bevises 100% er ren spekulasjon.

Jeg mener jo at hvis man som lærer (eller hvem som helst andre for den skyld) skal ta tak i et problem må man jo handle. Og hvordan man skal handle jo nødvendigvis være avhengig av hva man tror som skjer. Jeg ville ha handlet på to forskjellige måter om et "vanlig" barn var frekk med meg, om et barn med en diagnose var frekk med meg eller om et barn som hadde alkholiserte foreldre var frekk med meg. (bær over med eksemplene, de er bare eksempler). En lærer må jo også handle på grunnlag av hvilken oppfatning h*n har av situasjonen, jeg vil ikke kalle det å spekulere.

Klart man må handle. Og dersom man mistenker at et barn ikke har det bra hjemme, så vil den handlingen bety at man kobler inn barnevernet og lar de gjøre jobben sin. Og har respekt for at barnevernet har en annen kompetanse enn en selv.

Jeg ser ikke noen motsetning mellom å prøve å gjøre noe med det bl.a. Skvetten påpeker om forutinntatthet og å handle. Det er jo et poeng at man får en riktig problemdefinisjon for deretter å kunne være med på å ivareta barnet det gjelder best mulig. Som du selv sier, man må kanskje møte barn i forskjellige situasjoner litt forskjellig og da er vel det beste at man også etterhvert får avklart hva som er hva?

En av grunnene til at jeg er såpass engasjert i dette er for øvrig at jeg jo har sett at det kan gjøres. Og det med stort hell. Handlekraftige lærere trenger slett ikke å synse/konkludere så mye om årsaksforklaringer. Jeg vil nesten si at det snarere er tvert imot.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou

Sist redigert av kie : 10-02-10 kl 16:01.
Gammel 10-02-10, 17:05   #4
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Nei, langt derfra. Det er desverre et faktum at utdanningen gir lærere for lite teoretisk påfyll i forhold til den type problematikk vi diskuterer her samt at det er alt for lite fokus på at at lærerne skal få en kompetanseheving på området. Igjen, dette er en systemkritikk, ikke en kritikk av lærerstanden som helhet.

Ja, dette har du helt rett i.

Det er også noe Norges nyutnevnte superlærer satte søkelys på i sin aller første artikkel i Dagbladet for en uke (?) siden.

I tillegg til at det er nyttig at lærere vet mer om dette, ville det vært meget ønskelig med større tilgang på ekspertisen inn i skolen - spesialpedagoger, sosialpedagoger, vernepleiere - og ikke minst et bedre organisert samarbeid med BUP og barnevern.

Det manglende samarbeidet mellom BUP og skole, f.eks er til å gråte av. Jeg tror jeg har grått, faktisk.

Gammel 10-02-10, 21:22   #5
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Ja, dette har du helt rett i.

Det er også noe Norges nyutnevnte superlærer satte søkelys på i sin aller første artikkel i Dagbladet for en uke (?) siden.

I tillegg til at det er nyttig at lærere vet mer om dette, ville det vært meget ønskelig med større tilgang på ekspertisen inn i skolen - spesialpedagoger, sosialpedagoger, vernepleiere - og ikke minst et bedre organisert samarbeid med BUP og barnevern.

Det manglende samarbeidet mellom BUP og skole, f.eks er til å gråte av. Jeg tror jeg har grått, faktisk.

Veldig enig jeg også. I tillegg så økes jo kravene og jeg har inntrykk av at man forventer stadig bredere kompetanse.

Jeg skulle ønske man hadde mer tilgang på tverrfaglighet i skolen, jeg. F.eks. barnevernspedagoger tror jeg ville ha kunnet tilføre mye.

Gammel 10-02-10, 19:52   #6
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En av grunnene til at jeg er såpass engasjert i dette er for øvrig at jeg jo har sett at det kan gjøres. Og det med stort hell. Handlekraftige lærere trenger slett ikke å synse/konkludere så mye om årsaksforklaringer. Jeg vil nesten si at det snarere er tvert imot.

Eh...Kie, for å kunne handle må man i det minste komme med en midlertidig konklusjon, sånn for å vite om man skal kontakte psykologen, logopeden eller barnevernet. Jeg må si at jeg synes du har kommet til en noe merkelig konklusjon her selv og lurer på hvilke erfaringer eller fakta du baserer dette utsagnet på? : peker opp:

.

Hva som gjelder den enkelte lærer, kan ikke jeg vite. Det er nettopp derfor jeg stiller spørsmål. Når noen sier at deres erfaring er at det ofte er slik, så blir jeg nysgjerrig på hva denne erfaringen består av. Har man konkludert selv mange ganger? Har man opplevd at f.eks. barnevernet deler sin konklusjon i samarbeidsmøter mange ganger? Eller er det snakk om veldig åpenbare saker som der eleven som nekter å sitte ned i timen gjør det fordi det svir og foreldre har brukt beltet?

.

Som sagt: Vi samarbeider med andre instanser h e l e t i d e n. Jeg vil tro at en forsvinnende liten del av landets lærere alene kommer til en konklusjon om årsakene til problemene til et barn og lar det bli med det.

Omfanget av det tror jeg det kan være verre med, men jeg tror nok det kan være en pekepinn når noen som har erfaring med samarbeid rundt elever som har atferdsvansker sier at dette er et problem de som fagpersoner støter en del på i kontakt med skoler. Det får i alle fall meg til å tenke at dette er noe man må se nærmere på. Forhåpentligvis uten at en hel haug dyktige lærere skal føle seg krenket.

Lærere er også fagpersoner og vi ser og snakker med eleven hver dag. Jeg regner med at det er PPT du sikter til her, ikke sant? Jeg har ofte opplevd at det elever har sagt i møte med PPT ikke gir et riktig bilde av hvordan eleven oppfører seg i klasserommet i det hele tatt. Faktisk tenker jeg ofte at psykologene på PPT/BUP burde hospitere i klasserommet av og til, sånn for å se hvordan verden ser ut på den andre siden av skrivebordet, eller RL som det også kalles... Det er ikke bare lærere som trenger kompetanseheving, det er iallfall helt sikkert.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-10, 21:54   #7
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg har ofte opplevd at det elever har sagt i møte med PPT ikke gir et riktig bilde av hvordan eleven oppfører seg i klasserommet i det hele tatt. Faktisk tenker jeg ofte at psykologene på PPT/BUP burde hospitere i klasserommet av og til, sånn for å se hvordan verden ser ut på den andre siden av skrivebordet, eller RL som det også kalles... Det er ikke bare lærere som trenger kompetanseheving, det er iallfall helt sikkert.

Det er jeg veldig enig med deg i. Jeg vil også dra det litt lenger og si at når det gjelder barn med vansker så er det dumt at veiledning/kompetanseheving for foreldre ikke sitter litt løsere. Som forelder kan det være rimelig frustrerende når alle fagfolk rundt barnet veiledes og sendes på kurs i forhold til vanskene, mens de som har hovedansvaret nærmest må ha feilet for å få tilgang på det samme. Man trenger jo ikke å være dårlig for å kunne bli bedre og noen elever/barn krever mer spesialisert kompetanse enn det som er vanlig. Heldigvis kan det se ut til at det er i endring noen steder.

Når det gjelder forskjellig inntrykk: Noe av det viktigste for å finne frem til hva som er rett tiltak/tilbud synes jeg kan være at de voksne rundt barnet "sammenligner notater", slik at man får en noenlunde felles virkelighetsforståelse. Er problemet at en elev i kraftig opposisjon spiller de voksne ut mot hverandre så hjelper det jo lite om en av partene (da snakker jeg ikke om lærere spesielt) fyrer oppunder ved å la den oppførselen lønne seg for eleven.

Når det gjelder konklusjoner du mener jeg trekker så lurer jeg på om du kanskje leser litt mer bastante konklusjoner enn det som ligger bak f.eks. de spørsmålene jeg stiller? Bortsett fra det registrerer jeg jo at vi ikke er fullt så uenige som jeg først trodde.

Gammel 11-02-10, 08:16   #8
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

rine - enig med mye av det du påpeker over her. jeg er forresten vant til at PPT observerer barn i klasserommet. Også her på vgs har vi hatt besøk av PPT i undervisningen flere ganger. Det er jo ofte helt essensielt for en helhetlig forståelse av de unge fra PPT sin side.

Det jeg har savnet, er et samarbeid med BUP. Etter at det ble slutt på at skolen henviste barn til BUP opplevde jeg at BUP ble helt utilgjengelige for oss. Skolen jeg jobbet på tidligere fikk "Vi snakker ikke med skolen" som svar på en henvendelse ang. elev vi bekymret oss veldig, veldig for i en periode.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:13.