|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?him: Jeg er ikke så sikker på om jeg er helt enig.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Leser
|
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?
Dette er litt vanskelig å svare på. Når du velger ord som spekulere blir det selvfølgelig fristende å svare "Helt enig, klart man ikke bør gå rundt å spekulere", men alt kommer jo an på hva man legger i det ordet. Jeg får i denne diskusjonen inntrykk av at du mener at alt som ikke kan bevises 100% er ren spekulasjon.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 11-02-10 kl 00:00. Årsak: to -> tre |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
weird
Klart man må handle. Og dersom man mistenker at et barn ikke har det bra hjemme, så vil den handlingen bety at man kobler inn barnevernet og lar de gjøre jobben sin. Og har respekt for at barnevernet har en annen kompetanse enn en selv.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou Sist redigert av kie : 10-02-10 kl 16:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
By the Sea
|
Ja, dette har du helt rett i.
![]() |
#5 |
weird
Veldig enig jeg også. I tillegg så økes jo kravene og jeg har inntrykk av at man forventer stadig bredere kompetanse.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Eh...Kie, for å kunne handle må man i det minste komme med en midlertidig konklusjon, sånn for å vite om man skal kontakte psykologen, logopeden eller barnevernet. Jeg må si at jeg synes du har kommet til en noe merkelig konklusjon her selv og lurer på hvilke erfaringer eller fakta du baserer dette utsagnet på? : peker opp:
Som sagt: Vi samarbeider med andre instanser h e l e t i d e n. Jeg vil tro at en forsvinnende liten del av landets lærere alene kommer til en konklusjon om årsakene til problemene til et barn og lar det bli med det.
Lærere er også fagpersoner og vi ser og snakker med eleven hver dag. Jeg regner med at det er PPT du sikter til her, ikke sant? Jeg har ofte opplevd at det elever har sagt i møte med PPT ikke gir et riktig bilde av hvordan eleven oppfører seg i klasserommet i det hele tatt. Faktisk tenker jeg ofte at psykologene på PPT/BUP burde hospitere i klasserommet av og til, sånn for å se hvordan verden ser ut på den andre siden av skrivebordet, eller RL som det også kalles... Det er ikke bare lærere som trenger kompetanseheving, det er iallfall helt sikkert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
weird
Det er jeg veldig enig med deg i. Jeg vil også dra det litt lenger og si at når det gjelder barn med vansker så er det dumt at veiledning/kompetanseheving for foreldre ikke sitter litt løsere. Som forelder kan det være rimelig frustrerende når alle fagfolk rundt barnet veiledes og sendes på kurs i forhold til vanskene, mens de som har hovedansvaret nærmest må ha feilet for å få tilgang på det samme. Man trenger jo ikke å være dårlig for å kunne bli bedre og noen elever/barn krever mer spesialisert kompetanse enn det som er vanlig. Heldigvis kan det se ut til at det er i endring noen steder.
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
By the Sea
|
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?rine - enig med mye av det du påpeker over her. jeg er forresten vant til at PPT observerer barn i klasserommet. Også her på vgs har vi hatt besøk av PPT i undervisningen flere ganger. Det er jo ofte helt essensielt for en helhetlig forståelse av de unge fra PPT sin side.
![]() |
|
|