|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
saftig
|
Sv: Hvor tolerant er du overfor andres tro?
Det sa jeg ikke nødvendigvis. Det var ment som et motargument til Jessicas "Ang. å tro på en himmel eller ikke så viser forskning at barn som tror på noe kommer lettere gjennom kriser og sorg." Men det å tro alene er ikke alltid nok for å forebygge traumer.
Ja, i sin bok "barn og traumer" viser han til at det å kunne fortelle noe til gud kan gi en mening særlig for barn som har opplevd sorg. Men som sagt, det er ikke for alle, og noen trenger uansett MER enn bare denne troen for å hindre traumeutvikling.
|
|
|
#142 |
|
Pauset
|
Selvfølgelig skal ingen prakke på dine barn en "himmel". Faglitteraturen sier at barn som har en tro på noe etter døden, som en "himmel" kommer lettere gjennom sorg. For dem er "himmel" noe konkret å forholde seg til osv. Sorg er ikke noe man i normale tilfeller trenger psykologer til. Jeg har selv sett hvordan en person var i ferd med å bli sykeliggjort (ble antydet diagnoser) i forbindelse med at en psykolog ble koblet inn. I ettertid viste det seg at gutten kun trengte noen venner. Når han fikk en venn ordnet alt seg. (enkelt fortalt). Gutten har det bra idag, og er helt frisk. |
|
|
|
|
|
#143 |
|
saftig
|
Jeg brukte egentlig den vendingen med tanke på meg selv og det min datter opplevde etter oldemors bortgang. Hun fikk jo himmelen slengt i fanget av svigermor.
|
|
|
#146 |
|
Absolut ateist
|
Og den bearbeidelsen er nå mer avhengig av normalt oppegående mennesker fremfor at de har eller ikke har en tro.
|
|
|
#147 |
|
Moden mamma
Medlem siden: Feb 2007
![]() |
Sv: Hvor tolerant er du overfor andres tro?Jeg prøver å skille mellom religiøs tro og religiøse handlinger. Jeg tror at jeg har stor toleranse og respekt for at andre har annen tro enn meg, men jeg sliter med å tolerere at man bruker religion for å rettferdiggjøre handlinger som strider mot andre verdier som f.eks. menneskerettigheter, lover o.l.
|
|
|
#148 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#149 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg lurer liksom på hvordan du skiller disse to fra hverandre.
|
|
|
#150 |
|
Fångad av en stormvind
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Frittgående
Sv: Hvor tolerant er du overfor andres tro?Jeg skal innrømme at jeg på grunn av barndommen min har vanskeligheter med å være tolerant ovenfor kristne mennesker. Jeg vokste opp med at de kristne var de som ropte "hedningebarn" og "kirkebrenner" etter meg på gata.
|
|
|
#151 |
|
søt
Sv: Hvor tolerant er du overfor andres tro?Jeg er veldig tolerant for jeg er fullstendig uinteressert i religion og tro.
|
|
|
#152 |
|
Absolut ateist
|
Dette finner jeg ytterst merkelig. Å vite om religion og fundamenter for religiøse mennesker er noe av det viktigste man kan ta del i i vårt multikulturelle samfunn. Iom at kultur og religion går hånd i hånd for mange, så nytter det ikke å melde pass. Å sammenligne det med forskalingssnekring blir som å si at det er like vondt å få en flis i fingen som det å få hånden kappet av.
|
|
|
#153 |
|
Skrekkøgle
|
For meg, er det i samme kategori som de som ikke vet hva hovedstaden i Bosnia er, eller vet hvilket kontinent Sudan ligger på. De som ignorerer nyheter fordi "det er så mye fælt å se på" og sånn. |
|
|
|
|
|
#154 |
|
Mother of Dragons
|
|
|
|
#155 |
|
saftig
|
Sv: Hvor tolerant er du overfor andres tro?Jeg må innrømme at jeg sliter med fordommer mot dem som ikke gidder å engasjere seg såpass at de vet sånn omtrent hva de ulike partiene står for. Og mot dem som stemmer FrP.
|
|
|
#157 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Hvor tolerant er du overfor andres tro?Åååå, kan vi slenge drit om FRP-ere? Pride and Predjudices!
|
|
|
#158 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
Naturligivs er Bibelen slik. Alle kristne gjør det (trivielt observert). Og jeg kan ikke se at det er noe galt i det. All kunnskap som ikke er ny må tolkes på nytt ut fra situasjonen slik den er nå hvis den skal kunne ha noen relevans nå. Dette er ikke begrenset til religion. |
|
|
|
|
|
#159 |
|
saftig
|
Mange kristne bruker den nettopp sånn. Det har jeg fått til svar i mang en diskusjon med kristne.
|
|
|
#160 |
|
søt
Sv: Hvor tolerant er du overfor andres tro?Dere altså. Skal dere flisespikke nå? Jeg sier jo ikke at jeg ikke VET noe om religion, jeg bare syns det er uinteressant for MEG og mitt levesett. Andre må få være så religiøse og ha så mye tro de vil, akkurat som vi har forskjellige kunnskaper om ulike emner. Jeg er derfor tolerant overfor andres tro, men ikke så interessert i det. Jeg har mine meninger om religioner, men det har jeg om forskjellige andre yrker, egenskaper, musikk osv.
|
![]() |
|
|