|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#201 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er NAV virkelig så ille?
Det må jo være slik at de ønsker å få en diagnose fordi det gir en bekreftelse på at det faktisk er en alvorlig grunn for problemene man sliter med i hverdagen. Det er godt å få en diagnose, da får man en forklaring på hvorfor man sliter.
|
|
|
#202 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Er NAV virkelig så ille?Olympia: Jeg oppmuntere aldri til sykmelding på forum, her bare ignorerer jeg "skal jeg sykmelde meg?"-tråder, egentlig. På samme måte er jeg den som sier "ja, ja, heldigvis er det ikke lenge til vinterferien" når kolleger sier "nå må du tenke på helsa di, altså, jeg ble syk sist det skjedde meg" til den nyutdannede som nettopp fikk en klasse i norsk og to i engelsk. |
|
|
|
|
|
#203 |
|
maler
|
Ja, du har sannsynligvis rett kanskje. Men hvorfor de vil ha den diagnosen og ikke en av diagnosene i f-kapitlet skjønner jeg ikke.
|
|
|
#204 |
|
Librocubicularist
|
Der rakk du quote meg før eg sletta. Eg såg at eg var flåsete og angra i det eg posta kommentaren.
|
|
|
|
#205 |
|
Librocubicularist
|
Eg opplever at det snarare er omvendt, at ein blir oppmuntra til å vere 100% sjukemeldt framføre å drive med noko samfunnsnyttig som ein er i stand til med dei begrensningane ein har.
|
|
|
|
#206 |
|
Halloen!
Det høres jo ut som grundige utredninger, og det skremmer meg at vi bruker så mye penger og ressurser på denne type "verdens rikeste land"- helseproblematikk, kjenner jeg. Grunnen til at man gjerne vil ha ME-diagnosen, er vel kanskje kanskje at det er en diagnose som fordrer at man tar det med ro og at man ikke kan stilles så mye krav til. Hva er f-kapitlet?
Flåsete og flåsete. All den tid ingen i tråden har sagt noe om sykmeldte på kafé, var vel kommentaren litt malplassert? |
|
|
|
|
|
#207 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Etter 11 år med disse utfordringene, har jeg aldri opplevd at det er mer lønnsom eller bedre for driften at noen er borte fra jobb. Tvert i mot, det er en belastning for alle når kollegaer ikke kan bidra. Det er jo ikke sånn at det står kompetente vikarer klar til å steppe inn heller, og mange ganger klarer jeg ikke fylle tomrommet så raskt som jeg skulle ønske. Utfordringen er også ofte å få forståelse for at vi kan tilrettelegge ganske mye, men ikke endre stillingens oppgaver fullstendig.
|
|
|
#208 |
|
Curlingkone
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Hva med alle de som er arbeidssøkende, og nekter å søke på jobber som er utenfor deres ønsker eller krav, og heller mottar dagpenger over lang tid?
|
|
|
#209 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Det er ikke så enkelt for overkvalifiserte heller å få jobb. Det er ikke så mange arbeidsgivere som er villig til å ansette folk som egentlig ikke vil være der. Lov til å nekte har man vel ikke mer enn et visst antall ganger, har man? |
|
|
|
|
|
#210 |
|
Librocubicularist
|
Det var ein eller annan som nemnde dei tidleg i tråden. Men det var malplassert. Det var jo derfor eg sletta han.
|
|
|
|
#211 |
|
Halloen!
Tja, jeg kjenner en som gjorde det ved overtallighet, ble plassert på ny skole etter to (tre?) nektinger, og ble sporenstreks sykmeldt fordi skifte av arbeidsplass var en så stor belastning. Nok et eksempel på "sykdommer" jeg ikke synes skattepengene bør gå til. |
|
|
|
|
|
#212 |
|
Curlingkone
|
Nei, det skjønner jeg, men man må jo kunne bruke dem til noe samfunnsnyttig? Slik at de ikke kun blir en utgift. Om det er slik at folk mener det er mulig å gjennomføre med de som egentlig ville blitt sykemeldt, så er det sikkert mulig å få til dette for de som søker arbeid også tenker jeg.
|
|
|
#213 |
|
|
Har man rett til sykemelding sporenstreks? |
|
|
|
|
|
#214 |
|
|
Så fint! Det var takket være en lærer som deg at jeg besto GK på VGS mens jeg hadde en kreftsyk (døende) mamma jeg bodde alene sammen med og hadde hatt en temmelig tøff livssituasjon i mange år. Året etter fikk jeg en lærer som sa at om jeg ikke klarte å gå på skolen, måtte jeg jo bare slutte.
|
|
|
|
#215 |
|
Halloen!
Sporenstreks og sporenstreks. Men vedkommende var ikke i jobben mer en en uke eller to, altså og kom ikke i jobb igjen før neste skoleår da h*n fikk tilbake jobben på sin gamle skole. Det var utelukkende jobb i en annen bydel og miljøskifte som var grunnen til sykmeldingen, det er jeg rimelig sikker på. (Fordi vedkommende langt på vei har sagt det selv.)
Hm, ja, men så er det jo også en evigvarende diskusjon på alle skoler hvor langt man bør/skal strekke seg i forhold til elever og mange vil nok mene at det jeg driver med i slike tilfeller er putesying av verste sort. Jeg tenker at hvis det å få en prøve onsdag ettermiddag i stedet for tirsdag morgen kan hjelpe en elev som sliter, så skal det ikke stå på meg. Jeg er litt mindre velvillig i forhold til de som krever ekstra prøve etter sydenturen, da- som i ikke hjelpsom i det hele tatt. |
|
|
|
|
|
#216 |
|
Erfaren
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() |
Hørte på radioen at det var oppe til vurdering en sorgdiagnose og det vil vel kunne brukes i forhold til dødsfall, eventuelt skillsmisse. Men at 1 av tre var langtidssykemeldt pga skillsmisse det synest jeg var høyt. Men ved dødsfall av barn, så kan jeg se for meg at foreldre trenger lang tid for å klare å fungere for jobb igjen. Jada, en kan jo stille spørsmål om det er samfunnet som skal dekke det. Men ja, det synest jeg. |
|
|
|
|
|
#217 |
|
Leser
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Skilsmisser finnes jo i alle typer. Det er nok noen som knekker helt sammen av sorg og andre som jubler. Jeg vil dog tro at grunnen til at folk er så mye sykemeldte ved skilsmisser er at det er mye ekstraarbeid involvert (nytt sted å bo, flytting, økonomi, transport, ny bil etc) og slik sett støtter jo dette under rine sin påstand (slik jeg har oppfattet den): Nordmenn sykemelder seg ikke bare når de er syke, men også når arbeidsbelastningen blir for høy. Når man kommer i en situasjon hvor det rett og slett er for mye arbeid, er det det profesjonelle arbeidslivet som må vike.
|
|
|
#218 |
|
Halloen!
Sv: Er NAV virkelig så ille?Det er da folk som flytter uten at de blir skilt også, eller som har ødelagt bil og må bruke 1,5 hver vei på å komme seg på jobb (undertegnede f.eks) pga. plutselig komplisert logistikk. Det er i det hele tatt fryktelig mye som kan skje i livet som gjør det fryktelig tungt og der jobben er det siste man har overskudd eller lyst til. Jeg er enig med deg i at det ikke er så rart at man ikke føler for å jobbe, men veldig uenig i at det er samfunnet som skal betale for pustepausen. |
|
|
|
|
|
#219 |
|
Leser
|
Har jeg sagt det? Men når du tar det opp: Samfunnet får jo mye igjen også for at folk er i jobb, også. Jeg sier ikke at sykemelding er det riktige, men jeg tror nok sykemelding brukes en del slik du hevder tidlig i tråden - når totalbelastningen blir for stor.
|
|
|
#220 |
|
Halloen!
Det er jo mange hjemmeværende i vårt samfunn også. Kanskje NAVerne kan passe barna til de som er i jobb når slike ting oppstår? : problem solved: |
|
|
|
![]() |
|
|