Sv: Er NAV virkelig så ille?
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
Ja, du har sannsynligvis rett kanskje. Men hvorfor de vil ha den diagnosen og ikke en av diagnosene i f-kapitlet skjønner jeg ikke.
Når vi utreder tretthetssyndromproblemstillinger og smerteproblematikk gjør vi det slik at vi først tar inn barn og foreldre til en kartleggingssamtale. Da får de 1-1,5 t med pediater og barnepsykiater sammen. Så avgjør man hva som er relevant videre utredning. De mer komplekse og sykere legger vi inn i 3-4 dager. Vi tar et standardisert sett blodprøver, ultralyd av magen, MR av hodet, rtg av lungene, spirometri, hjerteundersøkelse og evt flere undersøkelser alt ettersom hva de er redd for at dette kan være. Vi overutreder, men det er helt nødvendig for å komme i posisjon til å jobbe fremover. Under innleggelsen kartlegges de av bup og pedagog, ergoterapeut og fysioterapeut. Man tar kontakt med skolen hjemme, helsesøster, fastlege og andre som evt har vært inne i bildet. De skal gå på skolen mens de er hos oss og vi snakker mye med barn og familie. Legerollener skremmende lite viktig i dette opplegget her. Jeg oppsummerer og er møteleder. Siste dagen er det møte med barn og foreldre og evt representanter fra skole og primærhelsetjeneste alt ettersom hva som er relevant. Og man lager et opplegg for hvordan man skal komme seg på beina igjen. Ofte er skolen svært sentral, for det er noe med at når man har kommet bakpå og det allerede er i tøffeste laget skal det litt til å komme på rett spor igjen. Vi jobber med aktivitetsopptrapping og med søvn, og vi snakker mye om realistiske og kortsiktige mål. Prognosen er generelt svært god hvis man kommer til i tide.
Det høres jo ut som grundige utredninger, og det skremmer meg at vi bruker så mye penger og ressurser på denne type "verdens rikeste land"- helseproblematikk, kjenner jeg. Grunnen til at man gjerne vil ha ME-diagnosen, er vel kanskje kanskje at det er en diagnose som fordrer at man tar det med ro og at man ikke kan stilles så mye krav til. Hva er f-kapitlet? 
Opprinnelig lagt inn av nokon, her.
Der rakk du quote meg før eg sletta. Eg såg at eg var flåsete og angra i det eg posta kommentaren. 
Eg ville seie noko om alle desse som er sjukemelde som bare sitt på kafé heile dagen og alt ein som utanforståande ikkje ser. Men eg sa det på ein så feil måte at eg sletta det igjen.
Flåsete og flåsete. All den tid ingen i tråden har sagt noe om sykmeldte på kafé, var vel kommentaren litt malplassert? 
|