Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er NAV virkelig så ille?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-05-13, 17:10   #11
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er NAV virkelig så ille?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

De vil ha den fordi en diagnose utløser rettigheter i forhold til å søke om annullert skoleår, utvidet rett osv. Det er det jo forsåvidt mange diagnoser som gjør, ikke bare ME. Dessuten får de også rett på tilpasset opplegg i forhold til prøver o.l, noe jeg for min del ikke trenger en diagnose for å gi. Hvis en elev kommer til meg og sier at han sliter veldig, har problemer med å komme seg opp om morgenen, foreldrene har nettopp skilt seg osv, oppmunterer jeg til å komme på skolen så mye som mulig og gir litt slakkere tøyler forhold til å gå tidlig, komme seint. (Fører fravær, men dokumentert.) I tillegg kan eleven sende meg en melding når han/hun er opplagt til å ta en prøve. Å ha et enormt press om prøver på bestemte tidspunkt er ganske ødeleggende for en elev som er utslitt/stresset, tror jeg. Å være litt på tilbudssiden der, kan hjelpe noen, det ser jeg. Jeg er ikke så veldig fan av sånne diffuse diagnoser fordi de ganske ofte blir en sovepose for elever og foreldre.

Ja, du har sannsynligvis rett kanskje. Men hvorfor de vil ha den diagnosen og ikke en av diagnosene i f-kapitlet skjønner jeg ikke.

Når vi utreder tretthetssyndromproblemstillinger og smerteproblematikk gjør vi det slik at vi først tar inn barn og foreldre til en kartleggingssamtale. Da får de 1-1,5 t med pediater og barnepsykiater sammen. Så avgjør man hva som er relevant videre utredning. De mer komplekse og sykere legger vi inn i 3-4 dager. Vi tar et standardisert sett blodprøver, ultralyd av magen, MR av hodet, rtg av lungene, spirometri, hjerteundersøkelse og evt flere undersøkelser alt ettersom hva de er redd for at dette kan være. Vi overutreder, men det er helt nødvendig for å komme i posisjon til å jobbe fremover. Under innleggelsen kartlegges de av bup og pedagog, ergoterapeut og fysioterapeut. Man tar kontakt med skolen hjemme, helsesøster, fastlege og andre som evt har vært inne i bildet. De skal gå på skolen mens de er hos oss og vi snakker mye med barn og familie. Legerollener skremmende lite viktig i dette opplegget her. Jeg oppsummerer og er møteleder. Siste dagen er det møte med barn og foreldre og evt representanter fra skole og primærhelsetjeneste alt ettersom hva som er relevant. Og man lager et opplegg for hvordan man skal komme seg på beina igjen. Ofte er skolen svært sentral, for det er noe med at når man har kommet bakpå og det allerede er i tøffeste laget skal det litt til å komme på rett spor igjen. Vi jobber med aktivitetsopptrapping og med søvn, og vi snakker mye om realistiske og kortsiktige mål. Prognosen er generelt svært god hvis man kommer til i tide.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:20.