|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#181 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Og hvor mye skal samfunnet vårt finansiere samlivsbrudd? |
|
|
|
|
|
#182 |
|
maler
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Noe av det som er vanskelig er at voksne har forsørgeransvar for barn. Å bestemme at noen skal finansiere mer på egen hånd vil nødvendigvis ville gå ut over endel unger.
|
|
|
#183 |
|
En som trener
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?
På hvilken måte finansierer samfunnet samlivsbrudd? :klør meg i hodet: Snakker du om ekstra barnetrygd og skatteklasse 2? Jeg kan ikke se at det offentlige har subsidiert mitt samlivsbrudd. |
|
|
|
|
|
#184 |
|
|
Jeg snakket ikke om deg. |
|
|
|
|
|
#185 |
|
Mother of Dragons
|
Det står at en av tre blir langtidssykemeldt etter samlivsbrudd?
|
|
|
#186 |
|
maler
|
Det blir vel noe av det samme som ved dødsfall. Det er ikke alltid det er så lett å tenke når hodet er fullt av konflikt og sorg og bekymring. Om det er riktig er en annen sak, men det er engang åpning for sykmeldinger på grunnlag av reaksjon på belastning. Og skilsmisse kan absolutt være en belastning for noen.
|
|
|
#187 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Trygdesvindel for 6 mrd pr år, så ja, det finnes de som har veldig vondt i viljen sin. Med de beløpene så forstår jeg at NAV har sine restriksjoner på hva de skal godta og ikke.
<<< When nothing goes right - go left >>> Sist redigert av Fløyel : 09-05-13 kl 15:06. |
|
|
|
|
|
#188 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Det er vel mange jobber som avhenger av at man er klar i toppen, og jeg vil tro mange kam bli påvirket både psykisk og fysisk av skilsmisser også. Men det er jo urovekkende at så mange blir langtidssykmeldt av det.
|
|
|
#189 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er jo ofte en stor påkjenning mht økonomi, flytting, hvor skal man bo, hva har man råd til og orientere seg om stønader, bidrag osv..Legg på en utro ex som gjør alt vanskelig i lange tider framover, trøbbel med samvær and so on. Jeg skjønner godt at totalbelastningen for en del etter skilmisse utløser sykdom som igjen gir sykemelding. Jeg hadde en kollega som havnet i skilsmisse med utro ektemann som ville ha nye inn i huset fortest mulig, introduserte ny dame veldig raskt, dårlig økonomisk oppgjør, vanskelig å få et sted å bo, fikk ikke høyt nok lån til å kjøpe, måtte bo i skolekretsen, endte med å leie sokkelleilighet. Hun hadde sorg over tapet av hele det vanlige livet sitt, bostandard, svigerfamilie, en ex som kunne "kjøpe" sønnens velvillighet osv.. Hun var mye borte, mange egenmeldingsdager. Irriterende for jobb og kollegaer, men jeg forstår jo at hun var i en prosess der det var vanskelig å komme videre.
|
|
|
#190 |
|
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
Sv: Er NAV virkelig så ille?Kanskje sykmelding burde skifte navn til å dekke mer enn sykdom? For direkte syk er man vel ikke selv om hverdagen er tøff og det er mange ting å ordne opp i.
|
|
|
#191 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Nei, med man kan vel bli deprimert og ha såpass psykisk belastning som gjør deg syk både mentalt og fysisk (det er vel ikke ukjent at kroppen sier stopp før hjernen). Er det da bedre å være sykmeldt en periode med ro, hvile, behandlinger og evnt medikamenter enn at man virkelig havner i grøfta og blir enda mer langtidsykmeldt.
|
|
|
#192 |
|
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Men hvis læreren eller legen ikke klarer å fokusere på jobb fordi tankevirksomheten er for krevende, er det da greit å forvente at vedkommende utfører mer praktisk jobb for å få stønader? Eks lettere jobb i parkvesenet, postsortering, linjerydding osv? |
|
|
|
|
|
#193 |
|
Erfaren nok
|
Ja, jeg kjenner også de som har hatt behov for sykemelding. Jeg har ikke lest meg opp på linken heller. Det er vel det med langtid som er utovekkende. Men mye blir uoverkommelig i en slik situasjon, og mange går jo gjennom en sorgprosess i tillegg til alt det praktiske.
|
|
|
#194 |
|
Mother of Dragons
|
Det synes jeg faktisk. Det er klart, de fleste vil greie å finne seg noe annet å gjøre, de fleste leger kan feks ta kontorjobb, og om de ikke greier å tenke i det hele tatt, så bør man jo finne seg en jobb man greier, feks parkvesen eller whatnot.
|
|
|
#195 |
|
Erfaren nok
|
Det er jo her arbeidsgiver sitt ansvar, og feks IA ofte kommer inn. Problemet er at det er mer "lønnsomt" å få noen sykmeldt, og få i vikar - enn å endte arbeidsoppgaver - og fikse vikar. Jeg opplevde iallefall det.
|
|
|
#196 |
|
Mother of Dragons
|
Helt klart. Og om det var en av tyve så hadde det hengt på greip.
|
|
|
#197 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jeg fjaset jo litt om "spille WOW hele natta"-ME tidligere i tråden, men jeg møter jo på disse ungdommene etter at de har vært hos "deg" (
Enig-og hvor mange har en jobb der det kreves topp konsentrasjon hele arbeidstiden, egentlig? Mange i min omgangskrets har opplevd samlivsbrudd og de aller fleste kvinnene (4 av 5) og to av mennene har vært sykmeldte i kortere eller lengre perioder pga. dette. Sånt kan vi bare ikke ta oss råd til lenger, mener jeg. På samme måte som vi ikke kan ta oss råd til sykmelding pga. omstillinger på arbeidsplassen og nye arbeidsoppgaver, vanskelige klasser (i mitt yrke) og som maktmiddel i lønnsforhandlinger. For å nevne noen at de absurde tingene vi holder på med i dette landet.
Ja, det synes jeg, absolutt. |
|
|
|
|
|
#198 |
|
maler
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?De får ikke tretthetssyndromdiagnose om de spiller hele natta altså. Egentlig er det ganske få som ender med den diagnosen i forhold til hvor mange som vil ha den. Hvorfor de vil ha den har jeg lurt på ja. Det hender at både ungdom og foreldre gråter når de får vite at de ikke fyller kriteriene.
|
|
|
#199 |
|
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Jeg tenker at mye av holdningen mange mennesker har til leger, diagnoser og helsevesen også har godt av å endres. |
|
|
|
|
|
#200 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
De vil ha den fordi en diagnose utløser rettigheter i forhold til å søke om annullert skoleår, utvidet rett osv. Det er det jo forsåvidt mange diagnoser som gjør, ikke bare ME. Dessuten får de også rett på tilpasset opplegg i forhold til prøver o.l, noe jeg for min del ikke trenger en diagnose for å gi. Hvis en elev kommer til meg og sier at han sliter veldig, har problemer med å komme seg opp om morgenen, foreldrene har nettopp skilt seg osv, oppmunterer jeg til å komme på skolen så mye som mulig og gir litt slakkere tøyler forhold til å gå tidlig, komme seint. (Fører fravær, men dokumentert.) I tillegg kan eleven sende meg en melding når han/hun er opplagt til å ta en prøve. Å ha et enormt press om prøver på bestemte tidspunkt er ganske ødeleggende for en elev som er utslitt/stresset, tror jeg. Å være litt på tilbudssiden der, kan hjelpe noen, det ser jeg. Jeg er ikke så veldig fan av sånne diffuse diagnoser fordi de ganske ofte blir en sovepose for elever og foreldre. |
|
|
|
![]() |
|
|