|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#241 |
|
Ringskrømt
|
Sv: En samfunnsfiende? (kronikk i Aftenposten)
Ok, da forstår jeg ditt ståsted bedre. Det er jo ingen tvil om at mennesker er forskjellige, og man kan jo si heldigvis for det. Jeg har forresten aldri tvilt på dine følelser overfor ditt barn, selvfølgelig elsker du barnet ditt. Det er ikke det dette handler om, så la oss styre unna sammenligninger og dårlig samvittighet. |
|
|
|
|
|
#242 |
|
Bedreviter
|
Dette argumentet hører jeg ofte, og for en tid tilbake laget jeg en spørreundersøkelse på NM, for å kartlegge hvor mange barn det var som faktisk tilbragte ti timer i barnehagen til vanlig. Jeg tror det var én eller kanskje to (og det var mange som svarte). Jeg tror jammen vi trenger en tilsvarende undersøkelse igjen.
Det er én vesentlig forskjell på å være hjemme med barn i dag og tidligere: dagens hjemmebarn har få eller ingen andre barn å leke med. (I alle fall er det ofte tilfellet.) Jeg husker godt at jeg var ute og lekte med ungene i nabolaget da jeg var tre–fire år gammel. Vi hadde ingen voksne som lekte sammen med oss, eller som fant på ting for oss. Vi fant på vår egen moro sammen. Hvis jeg skulle vært hjemme med ungene, hadde jeg måttet aktivisere dem helt selv, siden alle ungene i nabolaget går i barnehage, og det ville vært en helt annen hjemmetilværelse enn den min mor hadde i 1974. |
|
|
|
|
|
#243 |
|
♥
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
Sv: En samfunnsfiende? (kronikk i Aftenposten)Teofelia: Mulig mange misforstod meg i at jeg utheva det som ble skrevet i den kronikken. Det var ikke mine egne ord som stod der, jeg bare utheva dem for å sette søkelys på det hun skrev. Jeg skrev under at jeg var enig i hennes utsagn. Det er nok en smule overdrivelse å si at det er psykisk overgrep, men jeg mener det er for lenge for alle unger en 10 timers dag fra 1 års alder. Jeg vet også at det er satt i gang en forskning som skal forske på barnehagebarn, om det er bra eller dårlig med for mange timer. Dette hadde de oppe i nyhetene for ikke så lenge siden. Det er veldig bra de forsker litt på dette også, og ikke bare på alt som er bra. |
|
|
|
|
|
#244 |
|
Bedreviter
|
Jeg tror alle vil være enige i at for mange timer ikke er bra. |
|
|
|
|
|
#245 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Godt skrevet.
|
|
|
#246 |
|
Ustabil
|
Hvis du hadde skrevet det ville jeg sagt at ungen var en helt normal unge som ikke ønsker å avslutte ting. |
|
|
|
|
|
#247 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: En samfunnsfiende? (kronikk i Aftenposten)For å gå tilbake til kronikken, som jeg nå bare såvidt husker. |
|
|
|
|
|
#249 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: En samfunnsfiende? (kronikk i Aftenposten)Flott sagt, Blå! De fleste i Norge (så å si alle) kan prioritere slik at de får den hverdagen de selv ønsker. Jeg er ganske lei den stadige klagingen over hvor lite staten legger til rette for de som ønsker mer tid med barna. Folk vil ha i pose og sekk og er ikke villig til å forandre på noe selv for å få det til.
|
|
|
#250 |
|
Ustabil
|
Jeg er både enig og uenig. Enig i at det er lett å kombinere jobb og barn / familie.Men ikke enig i at valgfriheten av den grunn er så stor. |
|
|
|
|
|
#251 |
|
Bedreviter
|
Og dette er ikke et valg fordi …? |
|
|
|
|
|
#252 |
|
flisespikker
|
Nettopp! At ikke alle alternativene er like attraktive på alle måter, betyr ikke at valget ikke er reelt. Det er som å si at man ikke har et "reelt" valg når det gjelder yrkesvalg, ettersom noen yrker gjør at man tjener mye mindre enn andre.
|
|
|
#253 |
|
kamerat
|
Sv: En samfunnsfiende? (kronikk i Aftenposten)Applaus for Teofelia!
|
|
|
#254 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: En samfunnsfiende? (kronikk i Aftenposten)Bina: nettopp det med økonomien og fremtiden er jo det argumentet som vi gjerne har brukt som en fordel med å være i jobb mens man har barn. Det blir som oftest avvist med at "det er så mye verd å være hjemme" og "vi er ikke så opptatt av penger". Selvfølgelig ofrer man noe økonomisk ved å ikke være i jobb. Mener du at det ikke på noen måte burde lønne seg å jobbe? Riktignok er jeg tilhenger av prinsippet med borgerlønn, men så langt som det ville jeg aldri ha trukket det. |
|
|
|
|
|
#256 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Sv: En samfunnsfiende? (kronikk i Aftenposten)Men er det riktig at den innsatsen foreldre som er hjemme eller deltidsarbeidende med små barn skal undervurderes så til de grader i forhold til yrkesaktivitet? Det er vel der noen reagerer?
Dette utsagnet jeg veldig enig i. Jeg synes at vi kvinner gjør oss selv en bjørnetjeneste ved å ikke vise hverandre såpass solidaritet at vi tar de av oss som synes noe er vanskelig på alvor, men hele tiden skal henvise til "eget valg" og kalle det sutring.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#257 |
|
weird
Sv: En samfunnsfiende? (kronikk i Aftenposten)Og er det riktig at den eneste løsningen på et problem skal være "Så velg noe annet, da. Sutrekjerring!"
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#258 |
|
weird
Sv: En samfunnsfiende? (kronikk i Aftenposten)Og så må jeg innrømme at jeg lurer på hvor mange av de som kjempet for likestilling, arbeidsmiljølov, minstelønn osv. som ble beskyldt for å "sutre".
|
|
|
|
|
#259 |
|
flisespikker
|
Jeg synes absolutt det skal være "lov" til å komme med forslag og ønsker om hvordan ting kan være bedre. Selvsagt. Men jeg synes faktisk det er sutrete å påstå at man ikke har reell valgfrihet fordi det ikke har samme status å være hjemmeværende som yrkesaktiv, eller fordi det å være hjemmeværende er dårligere betalt. Jeg mener ikke at alle som sier at ting kunne være bedre, eller alle som påpeker at deres egen situasjon er problematisk, er sutrete, men akkurat den reaksjonen på akkurat den uttalelsen synes jeg er sutrete.
|
|
|
#260 |
|
flisespikker
|
Er det noen som har avfeid dette som sutring her, forresten? Du har brukt det ordet så mange ganger i de siste innleggene at jeg antok du mer eller mindre siterte noen, men jeg er ikke sikker på hvem.
|
![]() |
|
|