Sv: Obamas politikk
Jeg mener at Nebbia fokuserer på feil ting. Det er naturligvis riktig at politikken til en demokratisk og en republikansk president ikke umiddelbart ville gi oss store forskjeller. (Jeg tror riktignok at flere nykonservative høyestrettsdommere på dette tidspunktet ville være en tragedie og en katastrofe for USA og verden på sikt, men vet at Nebbia ikke deler denne bekymringen). Jeg tror McCain kunne blitt en god president i 2000, men oppførselen hans de siste månedene har fått meg til å tro at han har mistet grepet fullstendig.
Men å påstå at det eneste historiske elementet er Obamas hudfarge, selv om det har en enorm betydning, som i USA sannsynligivs er mye større enn en Europeer kan begripe, vitner for meg om å ha fulgt dårlig med i denne valgkampen. Obama har faktisk vunnet dette valget med en helt ny valgkampstrategi; der de andre kandidatene har basert seg på partiapparatet og støtte fra tradisjonelle politiske strukturer, har han har blitt valgt med utgangspunkt i en folkelig kampanje, i stor grad basert på Internett. Han har vunnet uten å stykke opp budskapet sitt for å tekkes separate særinteresse grupper, som var Clintons (begge to) sin oppskrift. Man kan naturligvis hevde at budskapet, eller slagordet, hans, Change, er innholdsløst, men han har greid å tvinge hele debatten til å handle om sitt slagord, og demonstrert en fantastisk evne til å skape entusiasme. Jeg har for eksempel aldri blitt vekket om natten før av at noen i Norge høylydt feirer valget av en utenlandsk statsleder. Det ble jeg på onsdag. Jeg tror ikke det er bare fordi han er svart, og heller ikke bare fordi vi snart er kvitt Bush. Jeg tror det er fordi han, ved å bli valgt, allerede har demonstrert at det går an å få til forandring, selv om ting kan se ganske triste ut. Og det markedsføringstalentet han og teamet hans har demonstrert i valgkampen, gjør at jeg ikke tror han, i skarp kontrast til hva Cheney og Bush gjorde på høsten 2001, kommer til å skusle bort den enorme internasjonale goodwill han har, og den tror jeg kommer til å være verdt mye, både for USA og resten av verden.
Ben "I'm sorry. I can't hear you over the sound of how awesome Barack Obama is" Murphy
|