Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?
Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.
Ja, samme faen hva kvinnene selv føler. Når de ikke lever etter "vår" standard, så er det soleklart at de undertrykkes.
La meg gi deg et bilde.
Dersom et jentebarn vokser opp i en familie der alle kvinner bærer hijab og det er forventet at jentebarnet også gjør det, når hun når en viss alder. Når det ikke er noe samtaleemne fordi det er "loven"og det i realiteten ikke er andre alternativer. Når det vil skape så mye skuffelse,redsel og skam dersom hun ikke bruker det. Når det ikke er noen refleksjon om hensikten ved plagget,men et ubetinget krav. Er det ikke kvinneundertrykkende da?
Jeg mener at man kan være undertrykket uten å være seg det bevisst. Det er et bevis på at undertrykkingen har vært så total at man begynner å tro at det er greit og rett. Samme tendensen finner man hos misshandlede barn og kvinner. Tilslutt tror man at det er sånn det skal og bør være.
Det samme gjelder kvinner i vår del av verden,med vårt livsyn. Vi legger oss "frivillig" under kniven og opererer pupper,mage,lår og vagina for å tekkes et umenneskelig ideal. Dette er i høyeste grad frivillig og ikke noe krav. Eller?????
Ser man litt nærmere på bakgrunnen for kosmetiske operasjoner, så ligger det et implisitt krav der. Krav om at skjønnhet er nødvendig og at hva du er verdt avhenger av hvordan du tar deg ut og hva du oppnår. Et krav som i aller høyeste grad er kvinneundertrykkende.
For min del handler ikke dette om de "slemme,dumme muslimene" men om kvinnesak, kvinnehelse og kvinners rett generellt.
Man kan ikke godta/la være å reagere på noe/akseptere kvinneundertrykking på noe som helst grunnlag, religiøst,politisk.økonomisk.
|