Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er hijaben kvinneundertrykkende?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-02-09, 21:28   #141
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Ja, samme faen hva kvinnene selv føler. Når de ikke lever etter "vår" standard, så er det soleklart at de undertrykkes.

La meg gi deg et bilde.
Dersom et jentebarn vokser opp i en familie der alle kvinner bærer hijab og det er forventet at jentebarnet også gjør det, når hun når en viss alder. Når det ikke er noe samtaleemne fordi det er "loven"og det i realiteten ikke er andre alternativer. Når det vil skape så mye skuffelse,redsel og skam dersom hun ikke bruker det. Når det ikke er noen refleksjon om hensikten ved plagget,men et ubetinget krav. Er det ikke kvinneundertrykkende da?
Jeg mener at man kan være undertrykket uten å være seg det bevisst. Det er et bevis på at undertrykkingen har vært så total at man begynner å tro at det er greit og rett. Samme tendensen finner man hos misshandlede barn og kvinner. Tilslutt tror man at det er sånn det skal og bør være.

Det samme gjelder kvinner i vår del av verden,med vårt livsyn. Vi legger oss "frivillig" under kniven og opererer pupper,mage,lår og vagina for å tekkes et umenneskelig ideal. Dette er i høyeste grad frivillig og ikke noe krav. Eller?????
Ser man litt nærmere på bakgrunnen for kosmetiske operasjoner, så ligger det et implisitt krav der. Krav om at skjønnhet er nødvendig og at hva du er verdt avhenger av hvordan du tar deg ut og hva du oppnår. Et krav som i aller høyeste grad er kvinneundertrykkende.

For min del handler ikke dette om de "slemme,dumme muslimene" men om kvinnesak, kvinnehelse og kvinners rett generellt.
Man kan ikke godta/la være å reagere på noe/akseptere kvinneundertrykking på noe som helst grunnlag, religiøst,politisk.økonomisk.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-09, 21:36   #142
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Jeg syntes faktisk synd på nabodama, da hun står ute i 25 varmegrader og griller pølser på en engangsgrill på plenen utafor. Det så hverken så veldig praktisk ut, eller behagelig ut, m lang kjole og hijab. Som hindrer henne i å se når hun bøyer seg osv.
Jeg gjetter på at hun gjerne ville ha tatt av seg klesplaggene til fordel for noe mer praktisk akkurat da.
Men om vinteren kunne jeg være troende til å ønske meg en hijab selv.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-09, 21:52   #143
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Interessant at du sier dette fordi jeg hørte det motsatte ble sagt i et radioprogram som handlet om dette (det var på NRK). Der ble det hevdet at kvinner ved å fjerne kjønnshår fjernet noen av de stoffene som økte tiltrekning eller noe i den duren. Det ble sagt av en forsker som mente at kvinner gjorde seg selv en bjørnetjeneste på det seksuelle området ved å gå for brazilian. Jeg innrømmer at dette er et område jeg ikke har kompetanse nok i til å kunne vurdere hvilke opplysninger som er riktige eller ei.

Det er riktig det at duftstoffer,feromoner, som virker på sexlyst både hos menn og kvinner i stor grad blir borte ved fjerning av kroppshår.
Ang testosteron så er det også til en viss gard styrende for kvinnes seksuelle lyst og evne, men selvfølgelivg i mindre dose enn menn.

Gammel 19-02-09, 21:55   #144
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

For med hijaben så står det øvrighetspersoner og sier at du ikke ser ut som du skal hvis du lar den ligge på vask en dag og går uten. Hvis du går i butikken i joggebukse så vil det overraske meg stort om noen merker det i det hele tatt?

Dette synes jeg er et fryktelig godt poeng.

Samt Polyanna's innlegg selvfølgelig. Godt formulert!

Gammel 19-02-09, 22:19   #145
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nettopp her er feilen du og flere har i slike diskusjoner; alt ses gjennom dine øyne og dere klarer ikke sette dere inn i andres situasjoner.

Det er ikke mitt inntrykk i det hele tatt og over grensen for både usaklig og urimelig.
Jeg har ikke lest alle innleggene, men er det noen i det hele tatt som har gitt uttrykk for å bare se den ene siden ved hijabbruk?

Polyanna sa det forøvrig så godt at jeg for min del ikke føler at det er så mye å tilføye. Sånn rent bortsett fra at jeg gjerne vil si at jeg er enig med Esme når det gjelder aktsomhet ved valg av kampsak. En polarisert debatt hvor man blir fremmedgjort fra muslimske kvinner, er ingen tjent med.

Men sånn her inne, på FP, må jeg si at jeg er mer enn bare litt forundret over et nesten litt utilgivelig naivt syn på mange muslimske kvinners trange frihetskår.

Gammel 19-02-09, 22:28   #146
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Standard

Jeg opplever derimot at det er mange her som klarer å peke på at også muslimske kvinner er forskjellige.

Genius!

Gammel 19-02-09, 22:32   #147
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Det er ikke mitt inntrykk. Jeg opplever derimot at det er mange her som klarer å peke på at også muslimske kvinner er forskjellige.

Jeg skjønner ikke hva du mener.
Jeg er fryktelig enig i Zoe's setning, men skjønner ikke hva du innvender.
At muslimske kvinner er forskjellige, dvs noen setter frihet høyt og går uten hijab, andre setter tro høyt og ønsker å la seg begrenses? Eller er jeg helt på bærtur?

Sist redigert av bønna : 19-02-09 kl 22:40.
Gammel 19-02-09, 22:42   #148
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

At muslimske kvinner er forskjellige, dvs noen setter frihet høyt og går uten hijab, andre setter tro høyt og ønsker å la seg begrenses? Eller er jeg helt på bærtur?

Og noen setter troen så høyt at de føler en frihet i å bære hijab.

Kvinner som er muslimer er akkurat like forskjellige, eller like, som kvinner som er kristne, buddhister, sikher, hinduer, agnostikere, ateister og hva nå kvinner kan velge å være.

Gammel 19-02-09, 22:45   #149
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Kvinner som er muslimer er akkurat like forskjellige, eller like, som kvinner som er kristne, buddhister, sikher, hinduer, agnostikere, ateister og hva nå kvinner kan velge å være.

A-ha
Selvfølgelig er alle forskjellige. Jeg f.eks. føler det som et gode å kunne tie i forsamlinger. Unntatt på nett, da.
Men jeg er fortsatt enig i Zoe's setning og synes at det er litt velmange kvinner og småbarn som setter troen litt vel høyt; til at jeg ikke tror det ikke er noe press.

Sist redigert av bønna : 19-02-09 kl 22:56.
Gammel 19-02-09, 22:54   #150
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Det forutsetter at det å bære hijab er en religiøs forpliktelse, noe som i fht de religiøse skriftene ikke kommer frem. Men religiøse ledere har tolket det dit og bakgrunnene for det er i det hele tatt suspekte.
Jeg er redd, hijab er nok et mannlig påfunn for å kontrollere kvinner, under påskudd av religion, mens det egentlig er kontrollbehov, makt og politikk som ligger til grunn.
Jeg tror ikke at kvinner som synes det er ok med hijab automatisk følger denne tankerekken, på samme måte som jeg ikke tror at kvinner som opererer silikoninnlegg vil følge tankerekken om at det er et resultat av kvinneundertrykkelse..

Gammel 20-02-09, 06:43   #151
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg vil gjerne bidra til å dra debatten ned på et tabloid nivå ved å trekke inn en av mine høyst private erfaringer. Fordi jeg mener de er av en viss relevans i forhold til dette med fri vilje.

Da jeg vokste opp med en alkoholisert mor med paranoid psykose følte jeg under hele min oppvekst at det var Den Høyeste Sannhet at jeg var et priviligert barn som hadde det så fint hjemme. Fordi jeg ikke visste om noe annet enn det livet jeg hadde og dermed ikke visste at i andre familier sover de trygt om natta uten at mor går rundt i huset med kniv og vurderer om far skal se dagen neste morgen.

Man kan godt si at man velger noe - hijab, ektefelle, yrke eller å døpe barnet sitt - ut fra fri vilje. Men hvor fri er den viljen hvis det ikke finnes alternativer som man kjenner godt nok til å kunne velge dem?

Sorry smale briller - men jeg mener det er relevant.

I dag vet jeg hvordan en familie skal være sånn ca og er klar over at jeg seriøst hadde griseflaks som kom ut av barndommen uten større vansker enn jeg gjorde.
Men jeg vet også at mens jeg levde slik så ville jeg ha sloss til siste bloddråpe for å hevde at jeg hadde det godt. Fordi det var den eneste sannheten jeg kjente.

Uten sammenligning på noe annet felt her enn at det ikke er så greit å si hva som er fri vilje før man har reelle valg. Og for de som vil ha det med teskje så er ikke dette et forsøk på å sammenligne psykisk syke med innvandrere eller på å si at muslimske barn har det vondt i oppveksten.

Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 07:53   #152
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Ja, samme faen hva kvinnene selv føler. Når de ikke lever etter "vår" standard, så er det soleklart at de undertrykkes.

Nettopp her er feilen du og flere har i slike diskusjoner; alt ses gjennom dine øyne og dere klarer ikke sette dere inn i andres situasjoner.

Ja, så klart! Akkurat det jeg også tenker når jeg sammenlikner smilefjes' tabloide og uforskammede innlegg med dine her.

Vi kan jo ikke bruke "vår" magefølelse på "dem"! De er jo så vanvittig forskjellige! Det blir jo like dumt som å protestere mot barnearbeid for eksempel. Bare fordi "vi" synes det er kjipt om barna våre skulle jobbe 16 timer om dagen i en fabrikk så blander vi oss når det skjer i Bangladesh, uten å skjønne at der er det greit, for det er jo i deres kultur. Allerede på 1700-tallet ble det jo klart at arbeiderklassen ikke følte sult eller smerte på samme måte som fabrikkeierenes familier, og alle som har reist litt må jo skjønne at kvinner i Saudi-Arabia ikke vil kjøre bil eller gå ut uten en mann.
Så utrolig teit å tro at det finnes noe fellesmenneskelig man kan argumentere ut fra.
At jeg ikke har skjønt det før.
Mea culpa.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.

Sist redigert av Ulvefar : 20-02-09 kl 10:20.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 08:11   #153
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har jobbet sammen med en muslimsk kvinne, hvis mann bestemte det meste der i hjemmet. Noe hun etter fire år i Norge var i opposisjon mot. Hun ville ikke bruke hijab på jobb, han sa hun skulle. Hun gikk til jobb uten, men jeg vet ikke om han var klar over det.
Han bestemte hvilke arbeidstider hun skulle ha, de måtte tilpasses familielivet da han ikke kunne passe familiens barn mens hun var på jobb. Det endte opp med at hun ble uten arbeid, da ingen arbeidsgiver ville ansette henne med de restriksjonene i forhold til arbeidstid. Det er mulig hun nå jobber som renholder om natten, hun snakket om det som en mulighet. Da kunne hun være hjemme for å følge barna i barnehage, samt hente dem, pluss sørge for at de to eldste som gikk på ungdomsskolen kom dit de skulle.

En helt annen kultur enn den jeg er vant med. Kvinneundertrykkende, i dette tilfellet ja. Fordi hun hadde etter fire år i Norge funnet ut at det fantes andre måter å gjøre ting på enn det hennes mann fortalte henne, men han er familiens overhode og hun må gjøre som han sier.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 09:16   #154
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Men sånn her inne, på FP, må jeg si at jeg er mer enn bare litt forundret over et nesten litt utilgivelig naivt syn på mange muslimske kvinners trange frihetskår.

Som en av de som ikke mener at alle kvinner som bruker hijab nødvendigvis er undertrykt, så kanskje den går mot meg også?

Nei, jeg tror virkelig ikke at jeg har et naivt syn på frihetskårene til muslimske kvinner generelt. Men jeg synes det er svært unyansert her. Somaliske kvinner lever stort sett i svært patriarkalske samfunn, mens irakiske og bosniske kvinner som jeg kjenner en del av er virkelig ikke mer undertrykt enn hva de fleste kvinner i Norge er.

Du sa jo at du er enig med hvilke kampsaker man skal kjøre, så dette er ikke til deg, men generelt.
Hva hjelper somaliske kvinner, som faktisk mer eller mindre er nødt til å bruke hijab, det er ikke rom i disse miljøene for å nekte, som det tross alt er i de fleste andre muslimske miljøer. Hva hjelper det somaliske kvinner best, å nekte dem å ta del i samfunnet så lenge de bruker hijab, eller gi dem mulighetene til å ta gode jobber og dermed bli selvstendige?

Jeg synes rett og slett det er uklokt å føyse hijaben opp til det ypperste symbol på islam, og det er jo en av grunnene til at en del kvinner har begynt å bruke det også, de oppfatter samfunnet til å blitt mer anti-islam og bærer hijab også på grunn av noe trassig stolthet.

Kan man ikke heller la de bruke hijab og kjøre hardt på de sakene som faktisk ikke er hjemlet hverken i koranen eller hos imamer, som omskjæring, kvinneundertrykking og tvangsekteskap? Må det bli så fiendtlig og anti-islamsk her i landet at alle blir dyttet inn i enn mer ekstrem holdning, etniske nordmenn mot anti-islamisme og muslimer inn i islamismen?

Jeg oppfatter denne tråden som en insistens på at alle muslimske kvinner har det helt fælt i forhold til norske kvinner og det beste er at vi "tar avstand". Og jeg kan ikke huske noe gang i verdenshistorien at konflikter har noen gang løst seg med den holdningen.

Gammel 20-02-09, 09:44   #155
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Synes Esme sier det bra her. Hijaben i seg selv er jo neppe det mest ubehaglige plagget, og som så mange har påpekt, ikke engang det tydeligste symbolet, ettersom den bæres ut fra så mange forutsetninger.

Men jeg oppfattet det på den annen side ikke slik at noen (i alle fall ikke mange, noen kan jeg ha oversett) vil kjøre hijab frem som et voldsomt symbol i seg selv. Til tross for trådtittelen så er det jo også holdningene som motiverer bruken av den vi i praksis har diskutert mest? Men det er viktig å være oppmerksomme på at man kan begynne å gjøre et i seg selv tomt symbol viktigere enn det man mener det markerer, så verdt å nevne.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 10:17   #156
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Som en av de som ikke mener at alle kvinner som bruker hijab nødvendigvis er undertrykt, så kanskje den går mot meg også?

Nei.
Du er langt ifra alene om å mene at ikke alle muslimske kvinner som bruker hijab er undertrykt.
Er det i det hele tatt noen som mener det i denne debatten?

Jeg sikter til innlegg som ikke forholder seg til undertrykt-problematikken overhodet.

Og å begynne å sammenligne menns- og kvinners klesdrakt samtidig som hijaben omtales som "bare" et tøystykke synes jeg i beste fall er naivt, men det er vel egentlig bare provoserende.

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Men jeg oppfattet det på den annen side ikke slik at noen (i alle fall ikke mange, noen kan jeg ha oversett) vil kjøre hijab frem som et voldsomt symbol i seg selv. Til tross for trådtittelen så er det jo også holdningene som motiverer bruken av den vi i praksis har diskutert mest?

Ja, det er vel det som er hele poenget her.

Gammel 20-02-09, 10:47   #157
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke sånn at jeg tenker "stakkars deg" når jeg ser damer med hijab. Jeg vet at noen bærer dem frivillig, mens andre ikke har noe valg.

Så hijaben i seg selv finner jeg ikke kvinneundertrykkende. For det er jo enorme forskjeller på kulturer innen islam også.

Jeg tenker litt på hvor "frivillig" min bruk av bh er også. Den sammenligningen er nok litt søkt, men kanskje ikke så dum allikevel. Teoretisk sett hadde de jo ikke vært noe galt i at jeg gikk uten bh, men det kunne allikevel ikke falle meg inn å la det være. Det er nok ganske kulturelt betinget uten at jeg oppfatter det som noe press.

Jeg etterlyser Karima i hijab-diskusjonen. Dette har hun forsket mye på.

Gammel 20-02-09, 20:35   #158
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kommer sent (men godt?) inn i diskusjonen. For meg er en hijab bare et symbol og ikke det virkelige problemet. Jeg synes vi bør arbeide med det som er det virkelige problemet - det at mange kvinner som kommer fra andre kulturer enn oss ikke er likestilte med menn juridisk sett, de har ikke samme menneskelige verdi i sin kultur som en mann har. Det er dette som er problemet, hijaben er bare et ytre tegn.

Ville dere ha ment at det var førsteprioritet å få tak i plaster og pyrisept hvis en kvinne fikk juling av partneren? Jeg ville ikke ha tenk slik. Sårene er bare et resultat av volden. Det er volden som må stoppen, ikke sårene som må pleies. Løsningen hadde vært at volden opphørte (og for meg er det også ett fett om volden hadde opphørt fordi mannen gikk i terapi eller om hun gikk i fra ham.) Jeg tenker slik på mye. Jeg synes ikke skjellsord er et problem (nigge, hore, homse), men de holdningene som ligge bak. Ordene i seg selv er ikke skadelige. Og på samme måte er ikke en hijab skadelig eller kvinneundertrykkende. Jeg skjønner at folk reagere, men det er viktig at man innser hva som er kjernen i problemet og fokuserer på det, ikke på all staffasjen rundt.

Gammel 21-02-09, 00:13   #159
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

him... det tror jeg de aller fleste av oss skjønner.
Og det har i grunnen vært poenget mitt (og mange andres) gjennom hele debatten.

Gammel 21-02-09, 09:12   #160
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg kommer sent (men godt?) inn i diskusjonen. For meg er en hijab bare et symbol og ikke det virkelige problemet. Jeg synes vi bør arbeide med det som er det virkelige problemet - det at mange kvinner som kommer fra andre kulturer enn oss ikke er likestilte med menn juridisk sett, de har ikke samme menneskelige verdi i sin kultur som en mann har. Det er dette som er problemet, hijaben er bare et ytre tegn.

Ville dere ha ment at det var førsteprioritet å få tak i plaster og pyrisept hvis en kvinne fikk juling av partneren? Jeg ville ikke ha tenk slik. Sårene er bare et resultat av volden. Det er volden som må stoppen, ikke sårene som må pleies. Løsningen hadde vært at volden opphørte (og for meg er det også ett fett om volden hadde opphørt fordi mannen gikk i terapi eller om hun gikk i fra ham.) Jeg tenker slik på mye. Jeg synes ikke skjellsord er et problem (nigge, hore, homse), men de holdningene som ligge bak. Ordene i seg selv er ikke skadelige. Og på samme måte er ikke en hijab skadelig eller kvinneundertrykkende. Jeg skjønner at folk reagere, men det er viktig at man innser hva som er kjernen i problemet og fokuserer på det, ikke på all staffasjen rundt.

Men hvis et samfunn legitimerer de ytre tegnene på kvinneundertrykking,- som for mange hijab er en del av, så må det vel ta enda lenger tid å likestille disse kvinnene?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:19.