Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tror du at du har overnaturlige evner?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Overnaturlige evner?
Ja, helt klart! 7 5,07%
Tja, kanskje? 23 16,67%
Nja, andre mener iallefall det? 5 3,62%
Ærru gæærn, så klart ikke! 75 54,35%
35 25,36%
Nekter å svare! 4 2,90%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 138. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-05-09, 10:44   #11
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tror du at du har overnaturlige evner?

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Jeg har bare av og til litt problemer med å skjønne at de kjedelige, rasjonelle og etter min mening mest sannsynlige forklaringene som er i tråd med alle kjente naturlover, hjerneforskning, psykologisk forskning etc etc så ofte forkastes til fordel for mer eller mindre usannsynlige forklaringer som involverer ånder og uutforskede sanser.

Noen ønsker veldig sterkt å tro på noe åndelig eller overnaturlig, og tar alle tegn som bevis i den retningen. Andre ønsker veldig sterkt å tro at vitenskapen er svaret på alt, og leser alle tegn som bevis i den retningen.

For meg er det så enkelt som at jada, man kan finne en slags forklaring. Man kan godt si til den som satt i sin egen stue og hørte døra åpne seg og skritt i trappen at "det var bare vinden". Men det kan ikke påvises. Og heller ikke motbevises. Dvs at UANSETT så handler det om tro. Men noen tror at deres tro er vitenskap og ikke tro. (Fin setning, hva? )

Ett av kriteriene for vitenskapelig forskning er at samme parametre skal gi samme utfall. Dvs etterprøvbart. Det er åpenbart for meg at mange ting folk opplever ikke er vitenskapelig bevist på noen som helst måte. For du kan prøve å sette parametrene, men det blir ikke som du hadde forventet. Du får ikke de samme skrittene i trappen eller den samme døra til å åpne eller lukke seg.

Hvorfor? Jeg sier ikke at det er noe overnaturlig, en gang. Jeg sier at det er mye vi ikke vet. Og derfor greier vi ikke vitenskapelig sett å få alle paramterene like hver gang. Det er mye vi ikke vet om både fysiske og psykologiske ting. Jeg sier heller ikke at jeg tror på tankeoverføring, men jeg har døra på gløtt for at man kanskje en vakker dag kan bevise det likevel.

Og enn så lenge er alle disse tingene "uforklarlige". Akkurat som når man spør om noen tror på ufo-er. På uidentifiserte flygende objekter? Er det noen som IKKE tror at det finnes? Ethvert fly er uidentifisert inntil man har identifisert det... Uforklarlig vil ting være inntil vi finner ut hvordan det skal forklares. Og kanskje vil det være rent fysiske forklaringer, og kanskje kan det være tankeoverføring, og kanskje kan det være noe åndelig. Men pr. i dag handler det om TRO for oss alle. Enten vi tror på ånder eller på at det var sikkert en rasjonell forklaring.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:21.