Sv: Innvandring gir befolkningseksplosjon i Oslo
Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.
Men for all del, les det jeg skriver da ... det muslimske miljøet i Norge er stort og sammensatt. Det du peker til, som også i aller høyeste grad inngår i de tragiske debattene på Litteraturhuset er samme røkla alle mann ... det er media sin skyld at de bruker de samme talspersonene hele tiden. De er aldri interessete i å høre med bosniske eller gamiske muslimske ledere, de går hele tiden til Frp - Islamsk Råd for å få den verste og minst fruktbare debatten overhode. Why? Kun for å kjøre den samme debatten over og over igjen og for å få frem de mest ekstreme ytterpunktene. De finnes masse liberale muslimske stemmer i Norge men de slipper aldri til i media (men noen få unntak og da går det også i de samme personen om og om igjen) for de sier ikke det som "forventes" å høres fra muslimsk hold.
Det har jo gått sport i å bedrive såkalt religionskritikk av Islam. Hadde det enda vært litt kvalitet over den så hadde den i det minste vært verdt å lese. Ikke bare bittert og surt oppgulp fra kunnskapsløse idioter som baserer sin egen "kunnskap" på tabloide dagsaviser ....
Og norske jouralister er jo ikke akkurat de smarteste i klassen, det er ikke lenge siden de ble testet og resultatet var helt sjokkerende. Dette gjelder ikke bare kunnskap om religion men også om f.eks økonomi. Det var ingen norske journalister som skrev om Terra skandalen før sin tid fordi de ikke forstod hva det egentlig handlet om. BI har skrevet en veldig interessan oppgave om nettopp dette ...... faktisk synes det er litt pinlig å lese norske aviser og lese ordrette oversettelser av mange historier i britiske presse, de har så fryktelig lite å ta av og det ser man i det fattige media landskapet vi har i Norge. Men det dårlige kunnskapsnivået blandt norske journalister er vel strengt tatt en helt annen debatt ...
Flåsete å betegne det som "å la det gå sport" i, men du har et godt poeng i at pressen er for feige og kunnskapløse. Men det i seg selv er ikke noe argument for ikke å møte religion med kritikk. Du drar inn moderate muslimer. Det er interessant. Det er mange som etterlyser dem. Faktisk er det sånn at dersom det hadde "eksistert" moderate muslimer hadde de nok vært i media. Eller, for å si det annerledes, de finnes muligens, men vil de stå fram? Jeg tror det sosiale presset og belastningen det medfører er nok i seg selv til at denne gruppen er taus. Jeg tror du skal høre med en imam om dette med moderat islam. Jeg tror han vil svare at det bare er ett islam, ingen rom for moderasjoner. Det er jo deri alt spetakkelet bunner. Den kompromissløse og dogmatiske verdensanskuelsen, inndelingen av folk som troende vs vantro, rene vs urene.
|