Sv: Innvandring gir befolkningseksplosjon i Oslo
Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.
Jeg er ikke helt enig med det ... jeg synes islam kritikk er mer normen i dag. Alle aviser, nesten uten unntak, skriver om Islam i negativ forstand. Det er vel ingen andre mennsker som generaliseres mer en muslimer. Media klarer jo aldri å differansiere debatten eller forstå det mangfoldet som også finnes innenfor Islam til og med i Norge. Det er svært liten, sjokkerende liten kunnskap om Islam blandet norske journalister (med unntak at et par ansatte i Morgenbladet). Hvorfor viser ikke media f.eks bilder fra moskene til Vest Afrikanske muslimer i Norge? Kanskje fordi menn og kvinner ber sammen, kanskje fordi de ikke kler seg "muslimske", kanskje fordi de hører på rap musikk og i det store og det hele ikke passer inn i det lille "bilde" media ønsker å fremstille Islam i Norge? Media bruker jo om og om igjen de samme "talspersonene", ofte konservative stemmene til å tale sin sak når det gjelder muslimer i Norge. Jeg vet svært mange muslimer i Norge er mer en oppgitte over dette. Om det er Viggo, Dagsnytt 18 eller whoever så brukes de samme folka om og om igjen .... Tragisk at vi aldri får se "hele" bilde, det er så mye mer sammensatt en det media fremstiller.
Hva er det de forventer da? At Norge er et samfunn med kloninger av doktorstipendiater i antropologi eller religionshistorie på randen til å konvertere? Av alle steder i verden vil jeg tro at de kulturelle og religiøse konfliktene og frontene som skapes av muslimsk migrasjon, er vel mottakelsen i Skandinavia være den mest fløyelsmyke. Kontantstøtte og millionoverføringer til religiøs praksis og frivillige "organisasjoner". Jeg klarer ikke å ta hylekoret fra Litteraturhuset-muslimer som ikke er fornøyd med at islam møter noen få kritiske røster, seriøst. Religionskritikk er en del av den vestlige kulturarven, det må man lære seg å leve med. De må gjøre seg seg selv synlige. Men det er ikke rom for moderate uttrykk i islam. Til det er frykt-demagogien enda for sterk til at moderate tør stikke seg ut. Da blir det lett å skylde på media. Eneste som har maktet det med hell nylig er Abid Raja. Men han er også under kryssild. Det er mange flere forhold enn den norske medieverdenen å ta hensyn til i det her bildet. Først og fremst ligger ballen hos muslimene selv. Og imens kan vi gudeløse skitne undres over hvor mye spetakkel denne religionen skaper verden over, dersom den utfordres og møter motstand.
Sist redigert av Brutus_ : 10-07-09 kl 21:00.
|