Sv: En stemme på Høyre er en stemme på FrP
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Jeg er også veldig glad i bibliotekene. Stemmer at det ikke er bibliotekene somskal kjøpe bøkene, men de tvinges jo til å ta dem inn, og børste støv av dem i et par år. Og mange bibliotekarer ønsker seg heller de pengene disse bøkene koster, slik at de kan kjøpe inn bøker de selv ønsker skal være en del av tilbudet.
Innkjøpsordningen støtter ganske mye annet enn at bibliotekene skal ha bøker å låne ut, så jeg syns ikke bibliotekene alene skal få bestemme hva de pengene eventuelt skulle gått til. Som P.K. sier, man kan godt diskutere innkjøpsordningen, hvordan den fungerer, spesielt hvem som bestemmer hvilke bøker som skal velges ut, men norsk litteratur hadde nok sett ganske anderledes ut uten denne ordningen. Det er det relativt bred enighet om, altså.
Jeg syns det er tullete å fremstille det som om dette er bøker ingen leser, og at bibliotekene kun er en lagringsplass for disse bøkene. Det er rett og slett løgn.
Målet med innkjøpsordningen:
Sitat:
Sikre utgiving
Innkjøpsordninga garanterer forlaga eit minstesal på 1 000 eksemplar av bøker for vaksne og 1 550 eksemplar av barne- og ungdomsbøker – 1 000 til folkebiblioteka og 550 til skulebibliotek i grunnskolen. Med ein slik salsgaranti kan førsteopplaga bli større, og forlaga kan gi ut litteratur som det elles ikkje hadde vore så lett å publisere med tanke på salet åleine.
Sikre tilgang til bøkene
Dei innkjøpte bøkene sendast til folke- og skulebiblioteka og til nokre mottakarar i utlandet. Publikum kan slik gjere seg kjent med heile årgangar av samtidslitteraturen.
Sikre forfattarane betre inntekter
Norsk kulturråd betaler ein del av forfattaranes royalty. Den aukar til 20 % for prosa og dramatikk og til 22,5 % for lyrikk og barne- og ungdomsbøker mot normalt 15 %. Slik hjelper ordninga til å betre forfattaranes økonomiske kår og rekruttering til yrket.
Sist redigert av Tallulah : 05-08-09 kl 18:56.
|