Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Likestilling

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-07, 11:08   #10
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Likestilling

Ad likestilling og permisjon.
Jeg har funnet ut at fødselspengene er fryktelig ulikestilt om jeg kan si det sånn ...
Og ja, jeg har brukt noen timer på å sette meg inn i lovverket.

Tatt fra NAV sine sider:
Uker som kan deles

Tar man utgangspunkt i den samlede stønadsperioden og trekker fra de ukene som er forbeholdt mor og far, gjenstår det 29 uker med full lønn eller 39 uker med 80 prosent av full lønn som dere på nærmere vilkår kan fordele dere i mellom.
Dersom far tar ut foreldrepenger må han ha overtatt omsorgen for barnet fordi mor:

• arbeider helt eller delvis
  • tar offentlig utdanning på heltid
  • studerer i kombinasjon med arbeid som til sammen utgjør heltid
  • på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet
  • er innlagt i helseinstitusjon og ikke kan ta seg av barnet
Dersom far tar ut foreldrepenger fordi mor er syk eller innlagt i helseinstitusjon, vil han kunne starte sin uttaksperiode allerede i de første seks ukene etter fødselen. Foreldrepenger i denne perioden er vanligvis forbeholdt mor.
Dersom mor etter fødselen arbeider minst 75 prosent av full arbeidstid, får far foreldrepenger tilsvarende sin egen stillingsandel. Arbeider mor mindre enn 75 prosent av full arbeidstid, reduseres fars foreldrepenger tilsvarende reduksjonen i mors arbeidstid.
Mor har ikke rett til fødselpenger

Dersom mor ikke har rett til foreldrepenger kan far likevel få foreldrepenger i inntil 29 eller 39 uker. Du må ha overtatt omsorgen for barnet fordi mor arbeider, studerer eller er syk (se ovenfor).
Stønadsperioden regnes sammenhengende fra fødselen.
Stebarnsadopsjon av nyfødt barn i registrert partnerskap kan på visse vilkår gi adoptivforelderen rett til foreldrepenger på lik linje med far.
Stebarnsadopsjon av nyfødt barn i registrert partnerskap kan på visse vilkår gi adoptivforelderen rett til foreldrepenger på lik linje med far, slik at vedkommende kan få fedrekvoten og eventuelt dele den resterende perioden med biologisk mor til barnet. Retten forutsetter at adopsjonen skjer på et tidspunkt stønadsperioden for foreldrepenger løper og at krav om deling settes fram.

Relatert innhold
Så er det mine ord igjen.

Dersom mor er sykemeldt under permisjonen sin, så er det mest sannsynlig faktisk, at mannen ikke får overta permisjonen, selv om legen anbefaler det, og mener det er det mest forsvarlige, så overprøver TK dette, og sier at diagnosen er "feil". Til tross for sykemelding og legeattest. Istedenfor anbefaler TK at pappa tar ut ulønnet omsorgspermisjon mens mammma går hjemme med lønnet omsorgspermisjon. Likestilleren i meg hylte, det kan ikke være mulig; men det er altså det, pappa kan gå hjemme med ulønnet permisjon samtidig med mamma, men mamma kan ikke gå hjemme i ulønnet permisjon samtidig som pappa. :gaaah:

Og blant annet så lenge det eksisterer slik forskjellsbehandling så er det ikke likestilling.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:23.