Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?
Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.
The blamre-game fører ingen steder, nei.
Når jeg hører om lærere som bedriver slikt, blir jeg rasende. Det er uprofesjonelt. Når jeg hører om foreldre som bedriver det, blir jeg trist på barnas vegne. Det er så utrolig vanskelig å gjøre situasjoner bedre uten å ha et godt samarbeid med hjemmet.
Lite gjør meg mer glad som lærer enn imøtekommende, sammarbeidsvillige foreldre. Og det er heldigvis normalen også.
Nemlig. Det er utrolig mye bra som kan komme ut av et godt skole-hjem-samarbeid. Det har jeg selv vært heldig å erfare og jeg har familie som jobber på skolesiden av det. En av dem jobber med bl.a. å veilede lærere og løsne opp i floken når f.eks. samarbeidet har gått helt i vranglås. Og i den sammenheng så er det ikke sjelden at "the blame game" har fått en altfor stor rolle, slik at det er lite konstruktivt igjen.
*har engasjert skolefamilie som diskuterer temaet ofte privat* (Uten å bryte taushetsplikt, selvsagt.)
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
|