Sv: Har du husket å forsikre huset ditt?
Jeg trekker ofte frem røykekortet når det er snakk om at det er synd på folk med lite penger. Har man råd til å røyke så har man ikke dårlig råd. Basta. Det koster et par tusen per måned minimum - og det er en enorm forskjell på alt man kan komme på av leirskoler, skikkelig tøy, evt en bil, fotballsko og sånt. For ikke å snakke om forsikringer.
Jeg er også egentlig rimelig radikal politisk sett. Tror jeg. Men jeg slites mellom at samfunnet skal ta ansvar for folks idiotiske valg - og likevel ikke ha mulighet til å gripe inn og stanse folk i idiotiske valg og at man skal kunne si at "dette var for fillern ditt eget ansvar - dette får du rydde i sjøl".
Om man skal ta ansvar for alt folk måtte finne på fordi det er synd på en som gjør idiotiske ting (med alle mulig forståelse for at livet ikke er så lett, og at man kan ende med å gjøre idiotiske ting osv - men valgene er nå fortsatt idiotiske) så føler jeg at an også bør ha makt til å påvirke de valgene folk tar.
Og da er vi vel fort over grensen for sosialisme og et godt stykke lenger mot venstre igjen - og der føler jeg meg ikke hjemme.
Skal folk ha rett til å rote det fullstendig til for seg selv så må de også ha et ansvar for å la være, eller rydde selv. Også må man kompromisse da. Er det ni husløse barn der så hjelper det lite å kalle Helge ved navn - man har fortsatt ni barn som må ha tal over hodet.
Og da får de jo faktisk det. Enda de ikke hadde forsikring. De får klær også. Og hjelp. Og mest sannsynlig en gjeldsordning som gjør at de raskt er på beina igjen. Ingen uopprettelig skade skjedd.
Men som den som da er med og spanderer denne fiksen så føler jeg at jeg har rett til å si til Helge at det han har gjort ikke holder mål.
|