Sv: "Dette bør voksne ikke gjøre på Facebook"
Jeg tror også det er viktig å tenke på at de (vi) som har hengt på Internett omtrent siden "tidenes morgen" har en helt annet digital kompetanse enn de som ikke har gjort det. Jeg har vært på IRC og forum i hele mitt voksne liv, jeg var en tidlig bruker av Facebook og hadde personlig e-post omtrent i det det var mulig å få, og jeg snuser på det meste av SoMe når det dukker opp, og det tror jeg gjelder for mange av de som henger på forum. Jeg skjønner samtidig at dette ikke er gjengs blant mine jevnaldrende. Og jeg ser jo at det finnes eksempler på voksne som forsøker å slenge seg på "peneste <3 <3 <3" og "elsker deg jentamiiiii!"-trenden uten et snev av selvironi. (Mens jeg fniser overbærende i kulissene av dem.) Og det skjønner jeg at ungdommen vil ha for seg selv. Og at de etter hvert skjuler for oss. Noe som bare skulle mangle. Innen den tid håper jeg å ha banket en god porsjon nettvett og en forståelse av at "what goes on the Internet, stays on the Internet" inn i skolten på barna mine.
|