Sv: 50 Shades of Grey
Opprinnelig lagt inn av m^2, her.
Det er da flere steder i bøkene hun bønnfaller han om å ikke slå, f.eks.
Hvor han reagerer med trusler når hun ikke oppfører seg slik han ønsker (Det der med at hun ender i en transporteske på flyet neste gang hun nevner en kjekk mann til han, at han truer med å binde henne hvis hun fortsetter å nekte å ha sex med han, at han sier hun får en "gag" hvis hun ikke holder kjeft mens han har sex med henne - etter at han har truet seg til det når hun sa nei), der han tvinger seg med henne inn på hotellet og hun er full - og hun må spørre neste dag om han hadde sex med henne eller ikke for hun vet ikke om han har tatt seg til rette eller ikke, hun stoler ikke på ham.
Hun beskriver hvordan han skremmer henne, hvordan hun ikke skjønner seg på han og hans sinne-reaksjoner. Han spionerer på henne, og får andre folk til å følge etter henne. Han forhindrer henne i å ha kontakt med andre.
Han bruker styrke/autoritets-ubalansen dere imellom, og hennes uvitenhet om seksuelle greier, mot henne for å kontrollere henne og for å få henne til å oppføre seg etter hans ønsker. Seksuelt. (det står i klartekst i boka)
Og han slår henne. Etter at hun spesifikt har sagt ifra at det ikke er noe for henne og ikke noe hun tenner på.
At hun er forelsket i fyren allikevel er jo - jaja sånn er det, men det unnskylder overhodet ikke oppførselen hans. Og det gjør ikke den mentale og fysiske volden han bedriver "romantisk". At hun etter hvert finner mer selvtillit og de blir litt mer i likevekt styrkemessig sett er en positiv utvikling i boka. At hun finner styrke nok til å si "nei takk" til han likeså. At han da allikevel slår er ... uromantisk. Og det har fint lite med BDSM og seksuell lek å gjøre, hvertfall.
I could go on. Disse bøkene er ... jeg angrer litt på at jeg leste dem for de er så dårlig skrevet, og det de beskriver er så usunt. Men i det minste gjør det at jeg kan være med i diskusjonen som en som har lest alle tre bøkene.
Og der sa du det jeg har prøvd å få ned på skjermen siden denne tråden kom opp. 
Lillesøster 09
|