Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …
Opprinnelig lagt inn av Guava, her.
Jeg er jo fryktelig nysgjerrig, men dere som er vegetarianere/veganere. Hva ville dere tenke om barna som tenåringer velger en annen vei og ønsker å spise for eksempel kjøtt og ost? Vil det være OK?
Det er en problemstilling jeg kjenner fra religiøs sammenheng som ikke-enkel. I hvor stor grad lar man feks en femtenåring få bestemme sånt selv?
Det er selvsagt greit selv om det ikke er direkte ønskelig. Men ikke i huset, huset vårt kommer for alltid til å være vegansk. Det virker forresten som omd et er vanligere andre veien, at barn og ungdommer som ønsker å bli veggiser ikke får lov til det av foreldrene.
Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.
Jeg ble nysgjerrig på en ting om veganisme, Dixie, og om du er lei, så behøver du så klart ikke svare. Er konsekvensen av det du sier her at, i utgangspunktet, så strider det ikke mot dine etiske prinsipper å spise egg fra eget hønsehus? (Jeg forstår at det rent faktisk er uaktuelt for deg, fordi egg ikke lenger er noe du betrakter som mat, jeg er bare ute etter den prinsipielle bakgrunnen.) Da ville du vite at hønene hadde det godt, og eggene ville bare være et «overskuddsprodukt» fra hønene (som man godt kan ha for andre formål enn eggproduksjon). Alternativet ville jo være å kaste eller gi bort eggene. Igjen, jeg er på ingen måte ute etter å konfrontere deg med at du kan spise egg, altså. Jeg skjønner godt argumentet om at det er enklest å holde seg unna alt animalsk, og at på sikt vil den maten man holder seg unna være uaktuell også av appetittelige årsaker. Jeg var bare ute etter å forstå de etiske beveggrunnene bak den maten man velger bort. Og om hvorvidt det var mulig å være etisk veganer og likevel spise overskuddsprodukter fra dyr hvor man er helt sikker på dyrevelferden og at dyreholdet ikke har som formål å fore menneskene.
Jeg vet at det på ingen måte er et realistisk scenario jeg skisserer. Men jeg liker godt å utforske og diskutere prinsipielle premisser for bedre å forstå faktiske tilnærminger. 
Man er ikke veganer om man spiser noe animalsk, men spiser man kun egg fra egne høner (og det ikke er haner som drepes) er det jo mye bedre enn å spise egg som stammer fra klekkeriene. Men dette innlegget oppsummerer det greit.