Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Å være vegetarianer er vanskelig …

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-03-15, 10:35   #401
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg er jo fryktelig nysgjerrig, men dere som er vegetarianere/veganere. Hva ville dere tenke om barna som tenåringer velger en annen vei og ønsker å spise for eksempel kjøtt og ost? Vil det være OK?
Det er en problemstilling jeg kjenner fra religiøs sammenheng som ikke-enkel. I hvor stor grad lar man feks en femtenåring få bestemme sånt selv?

Det er selvsagt greit selv om det ikke er direkte ønskelig. Men ikke i huset, huset vårt kommer for alltid til å være vegansk. Det virker forresten som omd et er vanligere andre veien, at barn og ungdommer som ønsker å bli veggiser ikke får lov til det av foreldrene.

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Jeg ble nysgjerrig på en ting om veganisme, Dixie, og om du er lei, så behøver du så klart ikke svare. Er konsekvensen av det du sier her at, i utgangspunktet, så strider det ikke mot dine etiske prinsipper å spise egg fra eget hønsehus? (Jeg forstår at det rent faktisk er uaktuelt for deg, fordi egg ikke lenger er noe du betrakter som mat, jeg er bare ute etter den prinsipielle bakgrunnen.) Da ville du vite at hønene hadde det godt, og eggene ville bare være et «overskuddsprodukt» fra hønene (som man godt kan ha for andre formål enn eggproduksjon). Alternativet ville jo være å kaste eller gi bort eggene. Igjen, jeg er på ingen måte ute etter å konfrontere deg med at du kan spise egg, altså. Jeg skjønner godt argumentet om at det er enklest å holde seg unna alt animalsk, og at på sikt vil den maten man holder seg unna være uaktuell også av appetittelige årsaker. Jeg var bare ute etter å forstå de etiske beveggrunnene bak den maten man velger bort. Og om hvorvidt det var mulig å være etisk veganer og likevel spise overskuddsprodukter fra dyr hvor man er helt sikker på dyrevelferden og at dyreholdet ikke har som formål å fore menneskene.

Jeg vet at det på ingen måte er et realistisk scenario jeg skisserer. Men jeg liker godt å utforske og diskutere prinsipielle premisser for bedre å forstå faktiske tilnærminger.

Man er ikke veganer om man spiser noe animalsk, men spiser man kun egg fra egne høner (og det ikke er haner som drepes) er det jo mye bedre enn å spise egg som stammer fra klekkeriene. Men dette innlegget oppsummerer det greit.

Gammel 31-03-15, 10:36   #402
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er jo fryktelig nysgjerrig, men dere som er vegetarianere/veganere. Hva ville dere tenke om barna som tenåringer velger en annen vei og ønsker å spise for eksempel kjøtt og ost? Vil det være OK?
Det er en problemstilling jeg kjenner fra religiøs sammenheng som ikke-enkel. I hvor stor grad lar man feks en femtenåring få bestemme sånt selv?

Hos oss spiser både mann og barn kjøtt, det har de gjort hele tiden. Jeg har ikke spist kjøtt siden 1998.

Gammel 31-03-15, 10:42   #403
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Det er selvsagt greit selv om det ikke er direkte ønskelig. Men ikke i huset, huset vårt kommer for alltid til å være vegansk. Det virker forresten som omd et er vanligere andre veien, at barn og ungdommer som ønsker å bli veggiser ikke får lov til det av foreldrene.

Jeg kjenner problemstillingen fra religiøst betinget veganisme/vegetarianisme og der er det med hva man tillater i eget hus et stort spørsmål når noen over en viss alder i huset velger noe annet. Det blir jo også litt som om en attenåring som bor hjemme må oppbevare ølflaskene sine hos naboen.

Jeg tror også det er vanligst motsatt vei for veganere, men for en del med religiøst fundert kostholdsfilosofi er det ikke uvanlig at barn velger annerledes enn foreldre. Eks at foreldre som insisterer på halalslakt eller kosherslakt av alt kjøtt og hva de tåler av at tenåringen har med seg en ikke-halal-kosher-slaktet pizza hjem.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-15, 10:45   #404
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, men om du var veganer og ventet besøk av en familie med et barn som drakk kumelksbasert MME så synes jeg det hadde vært ganske stivbeint å forlange at besøket måtte gi babyen vegan-MME når man opphold seg i ditt hus.

Det er jo ikke veganbiten som er problemet da, men den totale mangelen på gangsyn, folkeskikk, sosialeskills og evt underliggende mentale problemer.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-15, 10:46   #405
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aldri hørt om noen som nekter tenåringer å være vegetarianere? Tvinger de i dem kjøtt da? Det å være vegetarianer er jo veldig lett gjennomførbart. Hadde noen av ungene ønsket å bli veganer derimot, måtte de nesten ventet til de flyttet hjemmefra/ble voksne nok til å gjennomføre matlagingen selv, det er jo et ekstremt mye mer omfattende regime.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-15, 10:47   #406
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Det er jo ikke veganbiten som er problemet da, men den totale mangelen på gangsyn, folkeskikk, sosialeskills og evt underliggende mentale problemer.

Men hva med eksempelet kresen unge på besøk og å ha en ost i kjøleskapet?

Det er ikke like ekstremt kanskje?

Gammel 31-03-15, 10:47   #407
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror også det er vanligst motsatt vei for veganere, men for en del med religiøst fundert kostholdsfilosofi er det ikke uvanlig at barn velger annerledes enn foreldre. Eks at foreldre som insisterer på halalslakt eller kosherslakt av alt kjøtt og hva de tåler av at tenåringen har med seg en ikke-halal-kosher-slaktet pizza hjem.

Ja, men viktig å tenke over at dette ikke er religiøst. Det er ikke noe man "tror på" og så plutselig slutter å tro på. All info ligger der til spott og spe, og det er jo rart om barn i en stor helvegansk familie plutselig en dag synes at det allikevel er greit at dyr lider. Hvis de noen gang skal begynne å spise animalsk igjen (ute av huset), håper jeg i så fall de ikke spiser det ukritisk, men velger med omhu.
Men nå blir dette litt vel personlig, lit ubehagelig å diskutere akkurat dette.

Gammel 31-03-15, 10:48   #408
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Aldri hørt om noen som nekter tenåringer å være vegetarianere? Tvinger de i dem kjøtt da?

Vet ikke hvor mange veggiser du omgås, men som en del av miljøet og som drifter av flere store veganske grupper på FB med til dels svært unge folk i, har jeg hørt det meste. Ei venninne av meg blogget om saken for noen år siden.

http://www.norsk-veganmamma.com/2013...nsker-bli.html

Gammel 31-03-15, 10:50   #409
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Aldri hørt om noen som nekter tenåringer å være vegetarianere? Tvinger de i dem kjøtt da?

Jeg tror nok noen pusher ganske hardt om en fjortis plutselig blir vegetarianer og jeg tror kanskje enda mer om det er snakk om veganisme siden det innebærer så uendelig mye mer. Blir en ungdom veganer så melder man seg jo ganske sosialt ut av en del fellesskapsdannende ting i familien. At det kan bli trøbbel er forståelig og det kan ikke være så lett.

Det blir å sammenligne med at en tenåring velger et fullstendig annet livssyn/tro av typen som influerer sosiale settinger og kosthold.

Gammel 31-03-15, 10:50   #410
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg omgås ikke mange nå, men søsteren min var vegetarianer i flere år, og jeg har delt leilighet med en jente som var vegetarianer.

Og jeg kan godt skjønne motstand mot at barna vil bli veganer når man ikke er det selv. Vegetarianer er noe helt annet, og det var det jeg svarte på.

Gammel 31-03-15, 10:53   #411
Guava

Guava sin avatar

Standard

Ja, men viktig å tenke over at dette ikke er religiøst. Det er ikke noe man "tror på" og så plutselig slutter å tro på. All info ligger der til spott og spe, og det er jo rart om barn i en stor helvegansk familie plutselig en dag synes at det allikevel er greit at dyr lider. Hvis de noen gang skal begynne å spise animalsk igjen (ute av huset), håper jeg i så fall de ikke spiser det ukritisk, men velger med omhu.

Jeg tenker at det er temmelig likt religion som fenomen. Veldig likt faktisk. Det finnes også en del som har veganisme/vegetarisme som del av sin religiøse tro og da synes jeg ikke det er så rart om barn velger annerledes.
Det handler nok ikke om at "barn synes det er greit at dyr lider"-altså.
Det kan hende at en tenåring som ønsker å drikke kaffe-latte med kumelk ikke tenker at det forårsaker så store lidelser for dyrene.

Gammel 31-03-15, 10:53   #412
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hva med eksempelet kresen unge på besøk og å ha en ost i kjøleskapet?

Det er ikke like ekstremt kanskje?

Jeg er feil person å spørre.
Kresne unger kan gjerne spise brødskive med smør ei uke for min del.
Min tolmodighet er mye større ovenfor veganere enn unger som bare kan spise nugatti.

Men utover det får du lov å ha kyllingpølse i mitt kjøleskap. Selv om vi ikke spiser kylling.

Gammel 31-03-15, 10:54   #413
Guava

Guava sin avatar

Standard

Jeg er feil person å spørre.
Kresne unger kan gjerne spise brødskive med smør ei uke for min del.
Min tolmodighet er mye større ovenfor veganere enn unger som bare kan spise nugatti.

Men utover det får du lov å ha kyllingpølse i mitt kjøleskap. Selv om vi ikke spiser kylling.

Smør er jo like problematisk.

Gammel 31-03-15, 10:54   #414
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Det kan jo også henge sammen med religion. F.eks. er vel mange adventister vegetarianere, spiser ikke skalldyr, rød gele og diverse.

Gammel 31-03-15, 10:55   #415
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Jeg vil bare korrigere litt. Det er din mening at de lider.
Forsking og lovverk er ikke enig med deg i det.
Uten at jeg mener du ikke skal få lov å ha din mening.

Gammel 31-03-15, 10:59   #416
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jeg vil bare korrigere litt. Det er din mening at de lider.
Forsking og lovverk er ikke enig med deg i det.
Uten at jeg mener du ikke skal få lov å ha din mening.

Ja, det var derfor jeg skrev litt utover det, altså at jeg håper de velger med omhu om de skulle gå den veien. For grusomme ting skjer uansett. Det har jo vært nesten daglige oppslag i det siste, om bønder som har sultet ihjel dyrene sine, "uhell" på slakterier osv, og selvsagt klekkeriene med alle hanekyllingene som kvernes osv.

Gammel 31-03-15, 10:59   #417
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Man er ikke veganer om man spiser noe animalsk, men spiser man kun egg fra egne høner (og det ikke er haner som drepes) er det jo mye bedre enn å spise egg som stammer fra klekkeriene. Men dette innlegget oppsummerer det greit.

Nja, det innlegget snakker om hønehold for eggproduksjon, mitt eksempel dreide seg om hønehold av sosiale årsaker (som kattehold) og hva som var den etisk beste behandlingen av egget da. Men dersom det å være veganer er et strengt pliktetisk prinsipp (man spiser ikke noe animalsk uansett om premissene mislighold av dyr eller dyrehold med formål som menneskemat ikke er til stede) ser jeg at det kan by på noen konsekvensetiske utfordringer å velge denne livsstilen. Som i eksemplene til Guava: MME til babyer trumfer selvsagt det veganske prinsippet (noe annet vil vært rart), men som jeg tolker svaret ditt til henne, ville et ukesbesøk av venner hvor barnet var avhengig av å spise animalske produkter av helse-/allergihensyn være vanskelig. Var det riktig å tolke deg sånn?

Gammel 31-03-15, 11:01   #418
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Ja, det var derfor jeg skrev litt utover det, altså at jeg håper de velger med omhu om de skulle gå den veien. For grusomme ting skjer uansett. Det har jo vært nesten daglige oppslag i det siste, om bønder som har sultet ihjel dyrene sine, "uhell" på slakterier osv, og selvsagt klekkeriene med alle hanekyllingene som kvernes osv.

Selvfølgelig.
Og du vet at jeg ikke er uenig med deg i det
Ville bare presisere at det ikke er slik at de lider, selv om du mener det.

Gammel 31-03-15, 11:01   #419
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Synd at en i utgangspunktet interessant og lærerik diskusjon begynner å skjene ut i "nå gjelder det å finne de mest usannsynlige problemstillingene dere"...

Jeg tilhører de som prøver å tilrettelegge der det går, og ser det som vanlig høflighet for gjester med spesielle ønsker å gi meg beskjed om det på forhånd, like mye som det for meg er et spørsmål om høflighet å enten gjøre det samme ovenfor andre eller spise det jeg (kan) av det som blir servert.

Til HI - (og vær så snill å ikke ta dette på feil måte) - hvordan sier du fra, når du sier fra? En venninne av meg har særlige behov med tanke på rengjøringsmidler, parfyme etc. Mye av det jeg bruker i hjemmet mitt, feks salmiakk, tåler hun ikke. Ikke legebevist, men følelsesbevist for hennes del. (Altså ikke en verifisert allergi, men hun føler at hun blir dårlig av det). Ok, så når hun skal komme på besøk, unngår jeg slike vaskemidler så langt det går. "Problemet" hennes er at dersom hun sier i fra om dette, enten i forkant av eller når hun er kommet på besøk/merker problemer, så gjør hun dette på en måte som høres veldig "martyr" ut. Jeg vet hun ikke mener det slik, men utsagn som "åja, kjenner at jeg nok kommer til å miste stemmen snart, men ikke tenk på meg, det går nok greit", får enkelte til å reagere med oppgitthet - fordi man forventer at folk da heller sier klart og tydelig fra på forhånd, og ikke sitter etterpå og "sutrer" (jeg sier ikke at du gjør det, men av og til blir ting oppfattet slik uansett).

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-15, 11:02   #420
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Ja, det ville være vanskelig. Det er en problemstilling jeg ikke tror jeg noensinne vil havne i, og tenker derfor ikke over det heller. Er sikker på at vedkommende hadde funnet andre å bo hos uansett.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:09.