|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#401 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …
Det er selvsagt greit selv om det ikke er direkte ønskelig. Men ikke i huset, huset vårt kommer for alltid til å være vegansk. Det virker forresten som omd et er vanligere andre veien, at barn og ungdommer som ønsker å bli veggiser ikke får lov til det av foreldrene.
Man er ikke veganer om man spiser noe animalsk, men spiser man kun egg fra egne høner (og det ikke er haner som drepes) er det jo mye bedre enn å spise egg som stammer fra klekkeriene. Men dette innlegget oppsummerer det greit.
|
|
|
#402 |
|
Søt og rar
|
Hos oss spiser både mann og barn kjøtt, det har de gjort hele tiden. Jeg har ikke spist kjøtt siden 1998.
|
|
|
#403 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg kjenner problemstillingen fra religiøst betinget veganisme/vegetarianisme og der er det med hva man tillater i eget hus et stort spørsmål når noen over en viss alder i huset velger noe annet. Det blir jo også litt som om en attenåring som bor hjemme må oppbevare ølflaskene sine hos naboen. |
|
|
|
|
|
#404 |
|
can-jur
|
|
|
|
|
#405 |
|
Fortynnet
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Aldri hørt om noen som nekter tenåringer å være vegetarianere? Tvinger de i dem kjøtt da? Det å være vegetarianer er jo veldig lett gjennomførbart. Hadde noen av ungene ønsket å bli veganer derimot, måtte de nesten ventet til de flyttet hjemmefra/ble voksne nok til å gjennomføre matlagingen selv, det er jo et ekstremt mye mer omfattende regime. |
|
|
|
|
|
#406 |
|
|
Men hva med eksempelet kresen unge på besøk og å ha en ost i kjøleskapet? |
|
|
|
|
|
#407 |
|
Nymotens gammeldags
|
|
|
#408 |
|
Nymotens gammeldags
Vet ikke hvor mange veggiser du omgås, men som en del av miljøet og som drifter av flere store veganske grupper på FB med til dels svært unge folk i, har jeg hørt det meste. Ei venninne av meg blogget om saken for noen år siden.
|
|
|
#409 |
|
|
Jeg tror nok noen pusher ganske hardt om en fjortis plutselig blir vegetarianer og jeg tror kanskje enda mer om det er snakk om veganisme siden det innebærer så uendelig mye mer. Blir en ungdom veganer så melder man seg jo ganske sosialt ut av en del fellesskapsdannende ting i familien. At det kan bli trøbbel er forståelig og det kan ikke være så lett. |
|
|
|
|
|
#410 |
|
Fortynnet
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Jeg omgås ikke mange nå, men søsteren min var vegetarianer i flere år, og jeg har delt leilighet med en jente som var vegetarianer. |
|
|
|
|
|
#411 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#412 |
|
can-jur
|
|
|
|
|
#413 |
|
|
Smør er jo like problematisk. |
|
|
|
|
|
#415 |
|
can-jur
|
Jeg vil bare korrigere litt. Det er din mening at de lider.
|
|
|
|
#416 |
|
Nymotens gammeldags
Ja, det var derfor jeg skrev litt utover det, altså at jeg håper de velger med omhu om de skulle gå den veien. For grusomme ting skjer uansett. Det har jo vært nesten daglige oppslag i det siste, om bønder som har sultet ihjel dyrene sine, "uhell" på slakterier osv, og selvsagt klekkeriene med alle hanekyllingene som kvernes osv.
|
|
|
#417 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Nja, det innlegget snakker om hønehold for eggproduksjon, mitt eksempel dreide seg om hønehold av sosiale årsaker (som kattehold) og hva som var den etisk beste behandlingen av egget da. Men dersom det å være veganer er et strengt pliktetisk prinsipp (man spiser ikke noe animalsk uansett om premissene mislighold av dyr eller dyrehold med formål som menneskemat ikke er til stede) ser jeg at det kan by på noen konsekvensetiske utfordringer å velge denne livsstilen. Som i eksemplene til Guava: MME til babyer trumfer selvsagt det veganske prinsippet (noe annet vil vært rart), men som jeg tolker svaret ditt til henne, ville et ukesbesøk av venner hvor barnet var avhengig av å spise animalske produkter av helse-/allergihensyn være vanskelig. Var det riktig å tolke deg sånn?
|
|
|
#418 |
|
can-jur
|
|
|
|
|
#419 |
|
Ad astra
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Synd at en i utgangspunktet interessant og lærerik diskusjon begynner å skjene ut i "nå gjelder det å finne de mest usannsynlige problemstillingene dere"...
|
|
|
#420 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Ja, det ville være vanskelig. Det er en problemstilling jeg ikke tror jeg noensinne vil havne i, og tenker derfor ikke over det heller. Er sikker på at vedkommende hadde funnet andre å bo hos uansett.
|
![]() |
|
|