Sv: Er dette barnehagens oppgave?
Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.
Det som jeg synes er litt puissig forøvrig er at hvis noen skriver en tråd der helesøster har kommentert at barnet veier for mye så blir det jo som regel ramaskriv, trøstesmileys, "ikke bry deg om den dumme helesøsteren" and what have you not .... (eller var det på NM?? )
Barnehagen har jo meldteplikt til barnevernet hvis de er "bekymret for barns utvikling generelt" - skal ikke dette da også gjelde barns fysiske utvikling?
Problematikken rundt overvekt hos barn er jo et meget sensitivt tema og jeg tror vel at kanskje overvekt i dag må være det som er mest "belastende" for barn i skolealder (mobbing / syke kroppsfikseringen som råder i samfunnet i dag og som barn har fra tidlig av osv...) så jo før det tas tak i problemt, desto bedre ...
Jeg synes ikke begynnende overvekt automatisk kvalifiserer til omsorgssvikt. Man må uansett se dette i sammenheng. Det har vært mange debatter om barn og vekt tidligere, og vi kan vel alle skriver under på at det er et svært komplisert tema. Det er ikke så lett som at begynnende overvekt = dumme, ressursvake foreldre, så man må nesten zoome ut og se på det store bildet. Får barnet med seg snop i stedet for mat, er det klart et problem, og da bør barnehagen ta tak i det på grunnlag av at foreldrene bryter barnehagens regler. Det er vel hyppige foreldresamtaler i barnehagen, så det virker som det riktige stedet for en sånn prat. Spiser barnet derimot "normal" mat, har klær på kroppen og normal hygiene, det er altså ingenting annet som bekymrer, synes jeg barnehagen ikke har noe å stille opp med.