|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er dette barnehagens oppgave?
Men dette er jo også eit heilt subjektivt og dynamisk utsagn. Det blir då umogleg å ikkje debattere på generelt grunnlag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Vaklende
|
![]() Sv: Er dette barnehagens oppgave?Jeg synes ikke poenget er overvekt i barnehagesammenheng. Men de konsekvensene som eventuelt reduserer barnets fungering og trivsel mener jeg er naturlig at barnehagen tar opp. De fleste barnehager bruker vel et skjema utgangspunkt for observasjoner og foreldresamtaler? I feks TRAS er det deler som klart gir utgangspunkt for å ta opp at barnet ikke henger med i leken og lignende. Det synes jeg er naturlig at barnehagen tar med og informerer foreldrene om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Men som sagt, det er per definisjon forbudt Iset men disse to barna har foreldre som strengt tatt ikke bryr seg. Såkalte "resurssvake foreldre", barna følges ikke opp på noen som helst måte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Er dette barnehagens oppgave?Ah sånn ja. Huff det er skikkelig trist.
![]() |
#45 |
anglofil
![]() Sv: Er dette barnehagens oppgave?Det som jeg synes er litt puissig forøvrig er at hvis noen skriver en tråd der helesøster har kommentert at barnet veier for mye så blir det jo som regel ramaskriv, trøstesmileys, "ikke bry deg om den dumme helesøsteren" and what have you not .... (eller var det på NM?? ) |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
representert
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er dette barnehagens oppgave?Jeg ser ingen grunn til at barnehagen ikke skulle ta det opp. Enten på foreldresamtale, eller en generell samtale ved henting/bringing.
![]() |
#47 |
Ringskrømt
|
Jeg synes ikke begynnende overvekt automatisk kvalifiserer til omsorgssvikt. Man må uansett se dette i sammenheng. Det har vært mange debatter om barn og vekt tidligere, og vi kan vel alle skriver under på at det er et svært komplisert tema. Det er ikke så lett som at begynnende overvekt = dumme, ressursvake foreldre, så man må nesten zoome ut og se på det store bildet. Får barnet med seg snop i stedet for mat, er det klart et problem, og da bør barnehagen ta tak i det på grunnlag av at foreldrene bryter barnehagens regler. Det er vel hyppige foreldresamtaler i barnehagen, så det virker som det riktige stedet for en sånn prat. Spiser barnet derimot "normal" mat, har klær på kroppen og normal hygiene, det er altså ingenting annet som bekymrer, synes jeg barnehagen ikke har noe å stille opp med.
![]() |
#48 |
Bør lage seg en tittel selv
Da synes jeg en bekymringsmelding til HS, evt. barnevern er på sin plass dersom det er hold i denne uttalelsen din. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Helt konge
|
Jeg leste nettopp en undersøkese (og jeg husker ikke hvor, men skal prøve å finne den) som beskriver det at en stor andel foreldre som rett og slett ikke ser at deres barn er overvektig. Hvis det er fakta er det ganske urovekkende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Ringskrømt
|
Hvilket utgangspunkt har undersøkelsen tatt for hva som er normalvekt? Jeg vet at svært mange foreldre fikk tilbakemeldinger på at deres fireåringer var i største laget, fireåringer jeg anser som normalvektige, sunne unger.
2003 2007 2009 2011 Sist redigert av Skremmern : 05-04-08 kl 13:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Er dette barnehagens oppgave?I barnehagen har man jo foreldresamtaler, som går på hvordan barnet trives og hvordan det ligger an ellers (de bruker noe jeg aldri husker hva heter).
![]() |
#52 |
anglofil
Tror du helsestasjonen / barnevernet blir kontaktet hver gang barn ikke "følges opp" hjemme? Det hører vel heller til sjeldenhetene at de blir involvert. Det defineres vel strengt tatt ikke som "omsorgssvikt" hvis barnet får dårlig kosthold, ikke bry seg om barna får hjelp med lekser, mangel på stimuli, dårlig tøy som gjør at de blir våte / fryser osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Er dette barnehagens oppgave?Barnevernet har jo som nevnt plikt til å sende bekymringsmelding der det er behov, men jeg tror og har fått inntrykk av at det er en svært høy terskel for å varsle barnevernet, og at det er mye som "vanlige folk" anser som omsorgsvikt som godtas, ellers ville barnevernet vært enda mer overarbeidet enn dem er. Det er vel ingen hemmelighet at det mange tilfeller som ikke fanges opp.
![]() |
#54 |
![]() Sv: Er dette barnehagens oppgave?Hva med at barnehagen arrangerer foreldremøte og inviterer ernæringsekspert til å holde foredrag. Vi hadde ei fantastisk dame som snakket om barns kosthold og viste hvilke frokostblandinger som var ok av og til og hvilke som ikke var det etc. Hun var fantastisk å høre på for oss alle. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
![]() Sv: Er dette barnehagens oppgave?http://www.melk.no/SchoolArticle.asp...mnu3id=&mnu4id= |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Er dette barnehagens oppgave?Jeg mener ikke at de ikke kan kommentere det overfor foreldrene, det jeg reagerer på er at det liksom skulle være barnehagens oppgave å "ta tak i" begynnende overvekt hos et barn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Jeg synes ikke man skal regne med at foreldrene håndterer og ser det samme barnet som man gjør i bhg. Som foreldre har man ofte foreldrebriller på seg, og kanskje man trenger et spark bak, fra f.eks bhg?
![]() |
#59 |
De fleste ser det sikkert selv, men det finnes alltid unntak. Om et barn begynner å legge på seg i 2-3-årsalderen og vekten bare øker frem mot skolestar, da tror jeg ikke foreldrene ser det selv. Eller de ser det, men gjør ikke noe med det.
![]() |
#60 |
Barnehagen kan kontakte Helsesøster, ja. Da har man i allefall meldt en bekymring ang barnet. Er litt usikker på om foreldrene må godkjenne/fortelles at Helsesøster kontaktes?
![]() |
|
|