Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er dette barnehagens oppgave?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-04-08, 12:53   #1
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er dette barnehagens oppgave?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Men som sagt, det er per definisjon forbudt Iset men disse to barna har foreldre som strengt tatt ikke bryr seg. Såkalte "resurssvake foreldre", barna følges ikke opp på noen som helst måte.

Da synes jeg en bekymringsmelding til HS, evt. barnevern er på sin plass dersom det er hold i denne uttalelsen din.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-08, 13:57   #2
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Busymum, her.

Da synes jeg en bekymringsmelding til HS, evt. barnevern er på sin plass dersom det er hold i denne uttalelsen din.

Tror du helsestasjonen / barnevernet blir kontaktet hver gang barn ikke "følges opp" hjemme? Det hører vel heller til sjeldenhetene at de blir involvert. Det defineres vel strengt tatt ikke som "omsorgssvikt" hvis barnet får dårlig kosthold, ikke bry seg om barna får hjelp med lekser, mangel på stimuli, dårlig tøy som gjør at de blir våte / fryser osv.

Det er jo en særdeles upolitisk korrekt ting å si men noen folk er jo ikke egnet til å ta vare på / ha omsorgen for barn. Jeg mener vel ikke at bvernet bør blandes ihver eneste gang folk av ren skjær "dummhet" ikke vet hva som er til barnets beste. Det ville jo bli umulig. Alle har forskjellige definisjoner på hva som er god / dårlig omsorg for barn...

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-08, 14:26   #3
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Barnevernet har jo som nevnt plikt til å sende bekymringsmelding der det er behov, men jeg tror og har fått inntrykk av at det er en svært høy terskel for å varsle barnevernet, og at det er mye som "vanlige folk" anser som omsorgsvikt som godtas, ellers ville barnevernet vært enda mer overarbeidet enn dem er. Det er vel ingen hemmelighet at det mange tilfeller som ikke fanges opp.
Jeg ser ikke problemet med at barnehagen tar opp evnt overvekt og påfølgende hemming i lek og aktivitet som følge av dette, all utvikling og positiv/negativ utvikling tas jo opp på foreldremøter. Jeg ser heller ikke problemet med at de i noen tilfeller ser at det kan være gunstig å kontakte helsesøster som kan ta videre veiledning. I en slik diskusjon kan man jo ikke ta utgangspunkt i at alle foreldre ser overvekt, anerkjenner et problem og at de gjør noe med det. Ref. kvikklunsj i matpakker etc. Det er ikke alle som gjør det, og da trenger foreldre og barn hjelp.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-08, 10:59   #4
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det defineres vel strengt tatt ikke som "omsorgssvikt" hvis barnet får dårlig kosthold, ikke bry seg om barna får hjelp med lekser, mangel på stimuli, dårlig tøy som gjør at de blir våte / fryser osv.

Jeg vil definere slik at barn som generelt er våte, kalde, feilernærte og understimulerte lider under omsorgsvikt. De barna og deres foreldre trenger helt klart hjelp.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-08, 12:21   #5
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Jeg vil definere slik at barn som generelt er våte, kalde, feilernærte og understimulerte lider under omsorgsvikt. De barna og deres foreldre trenger helt klart hjelp.

Så man bør melde fra til barnevernet om de tilfeller der man mener barn får dårlig kosthold, har foreldre som ikke har evne, som ikke aktiviserer de, tar de med på aktiviteter osv. Dette gjelder fryktelig mange mennesker i mine øyne, barnevernet kan du umulig ha kapasitet til å blande seg inn i alle disse familiene .??... ***nei jeg er ikke perfekt selv***

Sist redigert av Lisa : 06-04-08 kl 13:12.
Gammel 06-04-08, 12:45   #6
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Tror du helsestasjonen / barnevernet blir kontaktet hver gang barn ikke "følges opp" hjemme? Det hører vel heller til sjeldenhetene at de blir involvert. Det defineres vel strengt tatt ikke som "omsorgssvikt" hvis barnet får dårlig kosthold, ikke bry seg om barna får hjelp med lekser, mangel på stimuli, dårlig tøy som gjør at de blir våte / fryser osv.

Det er jo en særdeles upolitisk korrekt ting å si men noen folk er jo ikke egnet til å ta vare på / ha omsorgen for barn. Jeg mener vel ikke at bvernet bør blandes ihver eneste gang folk av ren skjær "dummhet" ikke vet hva som er til barnets beste. Det ville jo bli umulig. Alle har forskjellige definisjoner på hva som er god / dårlig omsorg for barn...

Jeg kjenner jeg blir provosert av det du skriver her, for hadde alle barn som ikke blir fulgt opp hjemme blitt meldt allerede i barnehagealder, så tror jeg mange av de "problembarna" vi møter i skolen ikke hadde vært så mange. Barn har krav på en oppvekst der forledre følger dem opp på alle måter, også kostholdsmessig.

Å ta tak i ting tidlig, i stedet for å "se an" er løsningen for mange av ungene. Når unger frivillig bytter fra seg sjokolade for å få druer og knekkebrød, så ser jeg dette som et tegn på at ungen faktisk ønsker noe annet enn sjokolade i matpakka.

Det er langt enklere å få barnevernet til å ta fatt i ting når det gjelder små barn, det er ikke snakk om omsorgsovertakelse, men kanskje foreldrene kan få veiliedning og vite at de er under oppsikt slik at de tar tak i det de kan for å bedre barnas og sin egen situasjon.

Så, svar til HI, barnehagen som ser barn daglig bør ta fatt i slike problemstillinger og dere ser at forledrene ikke gjør det.

Gammel 06-04-08, 13:18   #7
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.

Jeg kjenner jeg blir provosert av det du skriver her, for hadde alle barn som ikke blir fulgt opp hjemme blitt meldt allerede i barnehagealder, så tror jeg mange av de "problembarna" vi møter i skolen ikke hadde vært så mange. Barn har krav på en oppvekst der forledre følger dem opp på alle måter, også kostholdsmessig.

Å ta tak i ting tidlig, i stedet for å "se an" er løsningen for mange av ungene. Når unger frivillig bytter fra seg sjokolade for å få druer og knekkebrød, så ser jeg dette som et tegn på at ungen faktisk ønsker noe annet enn sjokolade i matpakka.

Det er langt enklere å få barnevernet til å ta fatt i ting når det gjelder små barn, det er ikke snakk om omsorgsovertakelse, men kanskje foreldrene kan få veiliedning og vite at de er under oppsikt slik at de tar tak i det de kan for å bedre barnas og sin egen situasjon.

Så, svar til HI, barnehagen som ser barn daglig bør ta fatt i slike problemstillinger og dere ser at forledrene ikke gjør det.

Jeg tror du misforstår litt her... altså, for å si det direkte, hva gjør man med "dumme" folk da? Skal man ha IQ test å se om de kan ha omsorgen for barna sine? Det finnes veldig mange menneskser i dette land som ikke "vet bedre", de spiser dårlig mat selv som voksene .... de har ikke "evne" til å hjelpe barna med lekser for de er stokk dumme selv (siden du må ha det med teskje) .... det er ikke dermed sagt at de ikke er glade i barna sine hvis du skjønner hva jeg mener.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:05.