Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?
For oss er det ikke et alternativ å pakke sammen og flytte. Vi har førstehjemslån som gjør at vi får utrolig mye høyere renteutgifter om vi selger og kjøper nytt. Vi kjøpte hus her vi bor når mannen jobbet 5km herifra. Nå jobber han 30 og jeg går på skole rundt samme lengden herifra. Barnehageplassen vi fikk i år ligger og nesten ved bygrensen til Bergen så det gjør ting mye lettere å kjøre helt inn. alternativet er at vi må kjøre 10km for å så sette bilen der og ta bussen videre alle 3. Da må vi like vel betale for å ha bilen, og bensin de 10km. Og siden bilen er kald bruker den mye mer bensin og sammen med de dyre bussprisene som er så blir det dyrere enn å bare kjøre inn i tillegg til at det tar halvparten av tiden. Og at jeg og småen slipper og stå en 28 min å vent på overgangsbuss på Nesttun bare fordi bussen til Landås går 1 min før bussen herifra kommer.
Om 1 år er jeg ferdig med å studere og jeg kan begynne å jobbe i kommunen her, vi får og sikkert barnehageplass her i kommunen. Uansett mister vi jo plassen i studentbarnehagen.
Hadde vi bod sentralt kunne vi nok solgt en bil men vi måtte hatt en bil like vel på grunn av det utrolige dårlige tilbudet og hvor langt det er mellom stedene her. Skal vi besøke mamma med buss tar det 2 timer hver vei. Det er ikke noe alternativ.
Og siden jeg er student har vi ikke rett på noe fra sosialen eller NAV så lenge mannen har litt inntekt. Han har rett men jeg har ikke. Jeg får jo de 6000 i mnd fra lånekassen. Og har ikke rett på noe mer, for jeg skal jo jobbe vedsiden av skolen. Har ikke noe å si at jeg har 30km reisevei og et barn å ta meg av.
Ja, lavere rente hadde utgjort mer for oss. Men hva kan vi gjøre med det. Hvordan kan vi tvinge bankene til å sette ned rentene. Noen har funnet en måte de kan prøve å tvinge bensinprisene ned. Kanskje nedgang i Statoil tvinger staten til å sette ned noen avgifter. Hvem vet.
|