Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Byfolk og rovdyrvern

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-06-08, 10:37   #11
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Byfolk og rovdyrvern

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Forøvrig er jeg uenig i at jeg "påkaller forakt".
Håper virkelig ikke jeg er så dum eller stygg.
Men de tkan jo være.

Jeg forstår heller ikke hvorfor en del reagerer kraftig på innleggene dine, og ser ikke helt behovet for å bruke disse som kommentarer til det du skriver.

Til argumentet om at rovdyr er en naturlig del av den norske fauna: Vi har gjort mange inngrep i norsk natur som gjør at ulike arter forsvinner fra store områder. Vi har byer, jorder, golfbaner, idrettsanlegg osv. som tar areal fra de dyrene som opprinnelig levde der. Dette er en konsekvens av det menneskeskapte samfunnet. Selvfølgelig skal vi alltid veie konsekvensene av våre inngrep for flora og fauna opp mot nytten for oss, og det er vel der det meste av uenigheten ligger i rovdyrdebatten. Bønder (også i bynære strøk - ikke bare noen få steder som i Lierne og mot svenskegrensen) er i ferd med å miste beiterett og næringsgrunnlag fordi det nå bygges opp rovdyrstammer i Norge. Jeg mener dette er feil. Tiltak for å redusere rovdyrangrep på sau har så vidt jeg vet foreløpig vist seg å være svært dyre, og det i en næring som ikke akkurat tjener fett fra før. Jeg gjetter på at det er begrenset hvor lenge Staten vil betale for tiltakene.

For å vise til overskriften, jeg synes det er litt lettvint for de som bor i byer - der rovdyr og de fleste andre dyr er utelukket for all framtid - å mene at saubønder og andre som blir berørt av økt antall rovdyr skal gi opp beiterett, akseptere bjørn rundt barnas skolevei osv.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:46.