Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Byfolk og rovdyrvern

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-06-08, 15:00   #81
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Byfolk og rovdyrvern

Opprinnelig lagt inn av Maylen, her.

Nytter lite med gjetere hvis ikke gjeterne har lov til å foreta seg noe hvis Kong Bjørn dukker opp.

Jeg trodde bjørnen egentlig var planteeter, men at den i noen tilfelle gikk over til å bli slagbjørn, om den fikk smaken på blod. Men dette kan jo selvfølgelig være en del av den vranglærdommen jeg sitter igjen med ...

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 15:04   #82
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg trodde bjørnen egentlig var planteeter, men at den i noen tilfelle gikk over til å bli slagbjørn, om den fikk smaken på blod. Men dette kan jo selvfølgelig være en del av den vranglærdommen jeg sitter igjen med ...

Jeg vet ikke. Men vet at bjørn tar sau, og også mennesker om så.
Bjørnen er det eneste Lars Monsen passer seg for når han er ute i villmarka. De andre rovdyra mener han visst skygger unna når det kommer mennesker.

Men gjeterne får vel like lite forsvare dyra om det er gaupe, jerv eller ulv som angriper sauen deres. Alle disse er vernet og man må ha fellingstillatelse, er det ikke så?

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 15:34   #83
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Men jeg trodde det var forskjell på bjørnen i Norge og den i Alaska og Canada.
Får google litt.

Gammel 18-06-08, 15:37   #84
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Det ser ut til at jeg tok feil.

[rediger] Ernæring

Brunbjørnen spiser nærmest alt. Mest vanlig er imidlertid en diett som består av ca. 60–90 % røtter, knoller, gress, urter, korn, nøtter, bær og frukt. De spiser imidlertid også insekter, gnagere, hjortedyr, beitedyr, fisk og kadavre (herunder kadavre av sjødyr). Der det finnes svartbjørn hender det at den dreper og spiser denne også. I Alaska, Britisk Columbia, og Kamtsjatka (Russland) er den også kjent for å fortære store mengder laks når denne går opp i elvene for å gyte om høsten. Når tilgangen er størst, spiser den gjerne bare hodet og skinnet, siden dette er mest fettrikt og gir mest energi med tanke på vintersøvnen.

Gammel 18-06-08, 15:38   #85
Maylen
På lukket avdeling

Maylen sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Sitat:

Bjørner er altetere, og veksler mellom plante- og dyreføde etter hva som er lettest å få tak i. Om våren mens snøen ennå ligger spiser bjørner mye dyrekadavre, mens om sommeren går det mye i næringsrike planter, maur, veps, humler, honning og noe hjortevilt. Husdyr på beite kan også være utsatt i denne perioden, - enkelte bjørner utnytter bare jur og brystfett fra de dyrene de dreper. Utover høsten blir sukkerholdige bær som blåbær og krekling viktige for å bygge opp et fettlag til hi-perioden.

http://www.nhm.uio.no/skoletj/fag_og_fakta/rovdyr.html

Men det er nok litt feil på dene siden, for i følge den er det ikke Bjørn feks her jeg bor - men det er da vitterlig motbevist flere ganger. Ulv er også sett her, til tross for at de ikke skal finnes her.

Maylen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 15:48   #86
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

For mange mange år siden ble det observert en bjørn i frafjorddalen.

Gammel 18-06-08, 15:57   #87
Maylen
På lukket avdeling

Maylen sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Hvor er Frafjorddalen?

Maylen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 15:58   #88
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Sauer pleier naturlandskapet. Hvis ikke gror det igjen.
Som en bussguide sa litt tørt: "Det vi nå ikke ser; er Rondane."
Fri-husk fra google igår.

Gammel 18-06-08, 16:14   #89
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Jeg vet ikke. Men vet at bjørn tar sau, og også mennesker om så.
Bjørnen er det eneste Lars Monsen passer seg for når han er ute i villmarka. De andre rovdyra mener han visst skygger unna når det kommer mennesker.

Men gjeterne får vel like lite forsvare dyra om det er gaupe, jerv eller ulv som angriper sauen deres. Alle disse er vernet og man må ha fellingstillatelse, er det ikke så?

Bønna, nå får du roe ned et hakk. Makan til skremselspropaganda!

Hvis du er så nervøs for bjørn, bør du ta med i regninga at veps, hunder, ku, ja til og med sauene selv, faktisk dreper et større antall mennesker per år i Norge enn det den fæle, skumle, bjørnen gjør. Skal du utrydde veps og bier med det samme du er i gang? Du bør i alle fall aldri nærme deg en veg med biler, eller gå ut når det er storm -et tre kan blåse over deg. Det siste skjer faktisk så mye oftere enn å bli tatt av bjørn at det tryggeste er å snauhugge landet opp til bjørkebeltet.

Når det gjelder muligheten for gjetere å forsvare seg, så tolkes nødvergeretten dithen at man ikke får så mye som et stygt blikk fra myndighetene for å skyte fredet vilt om man ser det gå til angrep på dyra sine, i alle fall ikke om man sier man ropte "bø" for å skremme det vekk først, om det var åpenbart mulig. Så gjetere (om de er gjetere, ikke jegere) kan effektivt beskytte dyra sine. Også skyte om de må. Det er de som går på hevnjakt etterpå (evt. tar hevnen først...) som i noen tilfeller kan bli tiltalt.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 16:31   #90
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Hvor er Frafjorddalen?

Den ligger i Rogaland.

Gammel 18-06-08, 17:06   #91
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Bønna, nå får du roe ned et hakk. Makan til skremselspropaganda!

Hvis du er så nervøs for bjørn, bør du ta med i regninga at veps, hunder, ku, ja til og med sauene selv, faktisk dreper et større antall mennesker per år i Norge enn det den fæle, skumle, bjørnen gjør. Skal du utrydde veps og bier med det samme du er i gang? Du bør i alle fall aldri nærme deg en veg med biler, eller gå ut når det er storm -et tre kan blåse over deg. Det siste skjer faktisk så mye oftere enn å bli tatt av bjørn at det tryggeste er å snauhugge landet opp til bjørkebeltet.

Mener du det dette alvorlig?

Så siden bjørn ikke har drept noen i Norge siden 1906 så er den ikke farlig?
Ikke mer farlig enn veps? Da så. Jeg anser de sannsynlige konsekvensene som følge av bjørneangrep som litt mer alvorlige enn de sannsynlige konsekvensene av et vepseangrep; selv for vepseallergikere.
Derfor bør man ikke oppsøke bjørnen.
Hvis folk ikke har respekt for bamsen; så er det mulig vi får en endring på dødstallene.

Gammel 18-06-08, 17:31   #92
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Mener du det dette alvorlig?

Så siden bjørn ikke har drept noen i Norge siden 1906 så er den ikke farlig?
Ikke mer farlig enn veps? Da så. Jeg anser de sannsynlige konsekvensene som følge av bjørneangrep som litt mer alvorlige enn de sannsynlige konsekvensene av et vepseangrep; selv for vepseallergikere.
Derfor bør man ikke oppsøke bjørnen.
Hvis folk ikke har respekt for bamsen; så er det mulig vi får en endring på dødstallene.

Mennesker dør av vepsestikk i Norge, vis litt respekt og sett deg inn i temaet før du skriver om det

Det er mulig du syns det holder å bare fjase og finne på ting, men hvis du faktisk er interessert i å bedre kårene for sauebønder gjennom rasjonelle argumenter, og ikke bare påkalle mer forakt gjennom å dikte opp skrekkscenarioer om blødtørstige rovdyr, så vil jeg anbefale at du skjerper deg.

Ben "Get off me cheese!" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 20:50   #93
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg anser de sannsynlige konsekvensene som følge av bjørneangrep som litt mer alvorlige enn de sannsynlige konsekvensene av et vepseangrep; selv for vepseallergikere.

Folk dør av vepsestikk - én til to i året bare i Norge, ifølge direktøren for Folkehelseinstituttet. Dødsfall er dermed en slett ikke usannsynlig konsekvens av vepseangrep. Hvorfor anser du denne typen dødsfall som mindre alvorlige enn dødsfall fra bjørneangrep?

Gammel 18-06-08, 20:57   #94
Slettet bruker
Passiv

Standard

Nytter lite med gjetere hvis ikke gjeterne har lov til å foreta seg noe hvis Kong Bjørn dukker opp.

Det er ikke lov å skyte bjørn på Svalbard heller, men det er lov å skremme dem bort.

Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 20:58   #95
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Folk dør av vepsestikk - én til to i året bare i Norge, ifølge direktøren for Folkehelseinstituttet. Dødsfall er dermed en slett ikke usannsynlig konsekvens av vepseangrep. Hvorfor anser du denne typen dødsfall som mindre alvorlige enn dødsfall fra bjørneangrep?

Les setningen min:
Jeg anser de sannsynlige konsekvensene som følge av bjørneangrep som litt mer alvorlige enn de sannsynlige konsekvensene av et vepseangrep; selv for vepseallergikere.

Er det sansynlig at angrep av veps medfører dødsfall?
Ikke spesielt; Vil tro det er en liten promille av alle vepseangrep som medfører døden.
Er det sansynlig at angrep av bjørn medfører dødsfall?
Jeg vil tro det er mer sansynlig at bamsen vinner og mennesket dør/blir spist opp.

Man må ikke være like livredd om man møter en veps som om man møter en bjørn.

Det var det jeg mente.
Goddagmann økseskaft, men mener at ulvefar også fleipa litt; eller?

Uff.

Gammel 18-06-08, 21:01   #96
Slettet bruker
Passiv

Standard

Nå er vel ikke mennesket en del av bjørnens naturlige bytte heller. Jeg tror nok de er reddere for oss enn vi er for dem.

Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 21:04   #97
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Jeg mener fortsatt at man skal vise respekt for bjørnen.
Utfallet er så alvorlig hvis man feilberegner. Hva vet man om bjørnen føler seg truet, har unger i nærheten som den føler den må beskytte eller ei?

Gammel 18-06-08, 21:09   #98
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener fortsatt at man skal vise respekt for bjørnen.
Utfallet er så alvorlig hvis man feilberegner. Hva vet man om bjørnen føler seg truet, har unger i nærheten som den føler den må beskytte eller ei?

Mener du at noen her sier at man ikke skal vise respekt for bjørn? Hvis ikke så skjønner jeg ikke logikken i hvorfor du drar det fram som et argument.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 21:22   #99
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Mener du at noen her sier at man ikke skal vise respekt for bjørn? Hvis ikke så skjønner jeg ikke logikken i hvorfor du drar det fram som et argument.

Les nå hva det var et svar på da. Og innlegget mitt før det igjen.
Dvs det begynte med dette fra meg til en annen en:

"Jeg vet ikke. Men vet at bjørn tar sau, og også mennesker om så.
Bjørnen er det eneste Lars Monsen passer seg for når han er ute i villmarka. De andre rovdyra mener han visst skygger unna når det kommer mennesker." Som var argumentet mitt.

Som ga følgende respons fra ulvefar:

Er det egentlig rart jeg svarer sånn som jeg gjorde på det?

Gammel 18-06-08, 21:28   #100
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sauer som har beitet på områder i hundrevis av år fordrives til fordel for rovdyr.

Ja, for ulven er en nymotens oppfinnelse som ikke hører hjemme i norsk fauna. Svensk, finsk og russisk, derimot. Det er viktig at den ikke utryddes, bare noen andre tar ansvaret og regninga!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:53.