|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Byfolk og rovdyrvern
Ja, fra et rasjonelt ståsted er det litt rart. Ulvefar nevner konkrete eksempler på ting som faktisk er farligere for mennesker enn bjørn. Tingene han nevner i eksempler sitt er farligere enn bjørn fordi folk faktisk dør og blir alvorlig skadd av dem mye oftere enn de blir av bjørn. Det er altså ikke særlig rasjonelt å trekke frem at bjørn er farlig for mennesker som et argument i diskusjonen om sauehold og rovdyrforvaltning. |
|
|
|
|
|
#102 |
|
Deltidsmamma
|
Vel, jeg tror ihvertfall at det er første gang at i historien at staten nekter folk å ha sau på beite i områder med mye rovdyr. |
|
|
|
|
|
#103 |
|
Deltidsmamma
|
Da er vi rett og slett bare uenig. OK? |
|
|
|
|
|
#104 |
|
Glamorøs
|
Jeg har lest alt hva du sier. Og jeg ser fremdeles ikke logikken i å argumentere med at man skal ha respekt for bjørn man eventuelt møter som et motsvar når jeg regner med at de aller fleste er enige med deg i det. Det er ikke noe motsetningsforhold i å ha respekt for bjørn og i å se at faren for å bli drept av andre ting er mye større.
|
|
|
#105 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ja. Man bør vise respekt for bjørn, ulv, gaupe, okse, elg og andre store dyr, og vite hvordan man skal oppføre seg. Men det er en mellomting mellom å utrydde bjørn og å løpe bort og kose bamsen. Vær så snill, bønna, ikke lat som om jeg eller andre har sagt at man ikke skal vise respekt for store dyr.
|
|
|
|
#106 |
|
Deltidsmamma
|
Jeg synes dette bare blir kverulering. |
|
|
|
|
|
#107 |
|
Glamorøs
|
Sv: Byfolk og rovdyrvernJeg har ikke nektet deg å skrive noe som helst, jeg har bare påpekt at jeg ikke skjønner logikken din. Men du er selvfølgelig hjertelig velkommen til si og mene hva du vil.
|
|
|
#108 |
|
I menneskeham
Selvsagt må du få skrive det. Jeg skal ikke hindre deg hverken i å påpeke selvfølgeligheter eller å vise at du ikke har skjønt poenget.
|
|
|
|
#109 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
Det kommer an på. Når det gjelder at tingene Ulvefar nevner er farligere for mennesker enn det bjørn er, er vi ikke uenige, fordi det er lett målbare faktaopplysninger der det ikke er rom for uenighet. Men når det gjelder spørsmålet om hvorvidt det faktum at bjørn kan være farlig for mennesker er relevant i diskusjonen om vern av bjørn og om sauehold i områder med rovdyr kan vi sikkert være uenige. Jeg syns det er dumt å trekke inn dette i debatten fordi jeg mener det er en irrelevant avsporing fra diskusjonen om rovdyrforvaltning og husdyrhold i Norge, hvis det viser seg at en større bjørnebestand fører til at mange mennesker blir spist av bjørn, vil naturligvis det være interessant å diskutere hva man evt. skal gjøre med det, men jeg tror fortsatt ikke det vil være særlig relevant i forhold til konflikten mellom rovdyrvern og husdyrhold. |
|
|
|
|
|
#110 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Byfolk og rovdyrvern[quote=Ulvefar;1053432]Risiko = sannsynlighet x konsekvens. |
|
|
|
|
|
#111 |
|
I menneskeham
Enig. Jeg burde i etterpåklokskapens klare lys ikke brakt flere arter inn i diskusjonen, det ble som du sier en avsporing.
|
|
|
|
#112 |
|
Deltidsmamma
|
Grei avklaring. |
|
|
|
|
|
#114 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Byfolk og rovdyrvernDet var jo også en delvis annen diskusjon, da, om at folk ble redde av å ha rovdyr nær seg. En økning av bjørnestamme vil øke faren for sammentreff. |
|
|
|
|
|
#115 |
|
Deltidsmamma
|
Altså; det var ikke ment som skremsespropaganda, det som du reagerte på. Jeg skjønner ikke helt hvordan det kan tolkes sånn. Er mer selvfølgeligheter. |
|
|
|
|
|
#116 |
|
Deltidsmamma
|
Logikken min var at jeg svarte tøysete på noe som jeg oppfattet som like tøysete. See? |
|
|
|
|
|
#117 |
|
This is normal!
|
Jeg forstår heller ikke hvorfor en del reagerer så kraftig på innleggene dine, og ser ikke helt behovet for å bruke disse
|
|
|
|
#118 |
|
Mother of Dragons
|
Nå er det faktisk mange som ikke er byfolk som mener at rovdyr bør vernes. At man mener at man skal bevare rovdyr gjør en automatisk ikke til byidiot. Jeg har vokst opp i et bjørneområde f.eks og synes jeg har like mye rett til å mene noe om det som storbønder ved Mjøsa.
|
|
|
#119 |
|
This is normal!
|
Ja, jeg vet at det er mange som er for rovdyr som ikke bor i by. Og motsatt. Jeg ser heller ingen som byidiot om man vil bevare rovdyr. Kommentaren min viste til overskriften som faktisk er «Byfok og rovdyrvern». Erfaringen min etter mange diskusjoner med venner og andre da jeg bodde i Oslo, var at de hadde lite forståelse for og kunnskap om problemene til de som har rovdyrene tett innpå seg. Det er selvfølgelig også folk som har rovdyrene tett på seg som gjerne vil bevare de og/eller øke bestanden. Alt koker vel egentlig ned til noen valg vi må ta. Skal vi ha rovdyr, mister vi noe annet. Da blir spørsmålet hva man synes er viktig, og i denne saken er det ingen fasit for meg for hva som er moralsk eller etisk riktig (hvis dere skjønner hva jeg mener). Jeg ser argumentene om artsmangfold, og synes de er viktige. Likevel ser jeg argumentene mot som viktigere for meg.
|
|
|
|
#120 |
|
Leser
|
Nå spørs det vel på hvordan bestanden er. Jeg vet at i USA er det et problem i enkelte områder at bjørner lever av søppel (svartbjørn), de trekkes mot rasteplasser etc De blir da samtidig mindre redde for folk fordi de "omgås" dem.
I Lierne er det som nevnt tidligere mye bjørn og der har jeg skjønt at de har fått noe av samme problemet som jeg har beskrevet over. Bjørnen trekker nærmere folk pga mattilgangen. Jeg er klar over at dette gjelder kun Lierne (jeg vet i alle fall ikke om noen andre områder i Norge). Jeg mener dette er en del av diskusjonen når vi snakker om bjørn (ikke jerv, gaupe og ulv), fordi noen av tiltakene som er foreslått er å ha sauene nærmere husene og gjeting. Begge disse tiltakene vil føre til at mennesker også kommer i tettere kontakt med bjørn.
Selvfølgelig vil det være farligere med biler enn med bjørn for de aller fleste i landet vårt, uansett hvordan man forvalter rovdyr i Norge. Men jeg synes det er feil å ikke diskutere det, selv om det vil gjelde en liten gruppe mennesker.
|
![]() |
|
|