Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skal du la barnet/barna delta på julegudstjeneste i regi av skole/barnehage i år?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Skal barnet delta i julegudstjeneste i regi av skole eller barnehage?
Ja 159 76,08%
Nei 27 12,92%
Vet ikke 3 1,44%
Annet 20 9,57%
Deltakere: 209. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-12-08, 12:02   #1
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Skal du la barnet/barna delta på julegudstjeneste i regi av skole/barnehage i år?

Opprinnelig lagt inn av knøttet, her.

Det er jo flott at det blir gjort anderledes hos dere, men den gang jeg vokste opp og alle dro i kirken satt jeg alene igjen i klasserommet og fikk beskjed om at jeg "kunne jo lese litt, eller tegne litt på tavla eller noe.." Ikke en lærer som stakk hodet innom en gang. Så tro meg - det forekommer. Iallefall gjorde det det før.

Å bruke skolen da vi vokste opp som norm blir ikke helt riktig, det er mye som har skjedd i skolen siden den gang. Sånn var det jo på skolen da jeg vokste opp også. Jeg tror normen er litt annerledes i dag. Selv om det fortsatt forekommer, så tror jeg ikke normalen er å "lese litt eller tegne på tavla eller noe".

Gammel 15-12-08, 21:12   #2
knøttet
liksom sporty

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: hovedstaden
knøttet er litt kulknøttet er litt kul
Standard

Sv: Skal du la barnet/barna delta på julegudstjeneste i regi av skole/barnehage i år?

Opprinnelig lagt inn av Hobbes, her.

Å bruke skolen da vi vokste opp som norm blir ikke helt riktig, det er mye som har skjedd i skolen siden den gang. Sånn var det jo på skolen da jeg vokste opp også. Jeg tror normen er litt annerledes i dag. Selv om det fortsatt forekommer, så tror jeg ikke normalen er å "lese litt eller tegne på tavla eller noe".

Jeg brukte det ikke som en norm, jeg skrev i siste setningen at det var sånn det var DA. Selv har jeg ikke skolebarn, så jeg vet ikke. Jeg håper det har skjedd mye siden den gang som du sier, og venter på å få se det i praksis om noen år når storebro skal på skolen.

Gammel 12-12-08, 19:42   #3
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

I vår barnehage har vi ikke noe spesielt opplegg. De som ikke skal være med er på besøk på ei anna avdeling. Alle avdelingene drar ikke samme dag, og småbarnsavdelinga drar ikke i det hele tatt.

Gammel 12-12-08, 19:51   #4
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser på det som en selvfølge at Poden skal være med i kirka når barnehagen skal dit. Jeg vet ikke helt hva det skulle vært som skjer i regi av barnehagen som ikke hadde vært ok å sende Poden på.

Gammel 12-12-08, 19:52   #5
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Annet.

Barnehagen driver ikke med slikt.
Det er kommunal barnehage, og de går ikke i kirken hverken til jul eller påske.
Hadde de derimot skulle gå i kirken, så hadde jeg gladelig sent avgårde ungen.

Gammel 12-12-08, 19:54   #6
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Hadde de derimot skulle gå i kirken, så hadde jeg gladelig sent avgårde ungen.

Jeg også.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 19:56   #7
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Storebror på 12 vil absolutt ikke i kirken, mens mellomsøster gjerne går i kirken. Lillesøsters barnehage har ikke noen avslutning i kirken.

Selv om jeg og mannen ikke er troende, er det helt greit om ungene vil gå i kirken på juleavslutnig der. Jeg var selv glad i gå i kirken som barn, og tror ikke jeg har tatt skade av det.

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 20:19   #8
Maia
Fullverdig medlem

Maia sin avatar

Maia er litt kul
Standard

Barnehagen vår arrangerte tur til kirken for halvannen uke siden ja.
Jeg lot han ikke reise siden de skulle kjøre vanlig rutebuss og jeg ikke liker at han sitter så dårlig sikret.. Var faktisk litt skuffet siden vi hadde pratet om dette på første foreldremøte og fikk beskjed om at alle utflukter ville bli med bil/minibuss hvor barnas bilstoler kunne tas med.
Heldigvis ble ass. styrer igjen + én annen og laget en kjempefin og spesiell stund for de barna som var igjen av ulike grunner.

Sist redigert av Maia : 12-12-08 kl 20:26.
Maia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 21:11   #9
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Vår barnehage går ikke i kirken. Hvis de hadde gjort det, så hadde jeg ikke hatt betenkligheter med å sende snupp avgårde.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 22:18   #10
Ciela
Erfaren

Medlem siden: Feb 2008
Ciela er populærCiela er populærCiela er populærCiela er populær
Standard

Store har selv valgt å gå i kirka . Bhg går ikke . Men hadde de så hadde minien vært med . Hun har allerede et tempel besøk bak seg i høst .

Ciela er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 22:33   #11
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Ja alle skal, både skole og barnehage reiser her.

Gammel 13-12-08, 20:24   #12
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Det blir ikke arrangert kirkebesøk i regi av vår barnehage, heldigvis.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 00:52   #13
Cathrine H
Nybegynner

Medlem siden: Nov 2008
Cathrine H har et hav av muligheter foran seg
Standard

Ja, han skal i kirken.
Skolen har alternativt opplegg, men han syns det er koselig og spennende. Særlig til påske er han veldig opptatt av bibelhistorien.
Syns det er en fin tradisjon som vi desverre ikke er flinke til å ta oss av.

Cathrine H er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-08, 12:58   #14
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja.

Gammel 15-12-08, 13:26   #15
Camilla82
Aktiv

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Øvre Romerike
Camilla82 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Elias sin bhg går ikke i kirken til jul,men hadde de gått så skulle han få vært med

Camilla82 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-08, 10:09   #16
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Ja, mine unger har deltatt på lignende tidligere, og skal selvsagt fortsette med det.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 22:27   #17
Sunshine39
Glad og fornøyd!

Sunshine39 sin avatar

Sunshine39 er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Ja, selvfølgelig skal de delta i julegudstjenesten! Det er en fin og tradisjonell avslutning på skolehalvåret, og de har ikke vondt av det!

Sunshine39 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-08, 17:14   #18
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sunshine39, her.

Ja, selvfølgelig skal de delta i julegudstjenesten! Det er en fin og tradisjonell avslutning på skolehalvåret, og de har ikke vondt av det!

Ikke vondt?

Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-08, 20:43   #19
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

T

Jeg klarer ikke hisse meg opp over dette temaet. Det får være opp til hver enkelt.
Men uten at jeg hisser meg opp, så klarer jeg ikke helt å se hvorfor de absolutt ikketroende skal kreve at kirketurene skal bort. Det vil jo bare bli å snu på flisa, egentlig, og hvorfor skal de få sin vilje, fremfor de troende? Hadde det blitt slutt på kirketurene, så ville sikkert de troende gått til en tilsvarende kamp som de ikketroende kjører i dag. En evig runddans...

Og nei, jeg er ikke religiøs, så dette er egentlig ikke noe jeg kjemper for, hverken den ene eller den andre veien. Jeg bare spekulerer litt.

Jeg ser at du har lite tiltro til kristne foreldre, som skolebyråden i Bergen Thomas Moltu fra KrF. Det var en skole i byen som hadde bestemt seg for å ikke ha gudstjeneste i år fordi de ønsket å heller fokusere på det som er samlende enn det som er splittende. Moltu uttalte at det var synd at de ville nekte barn å gå i kirken.

Hva er det med kristne foreldre? Gidder de aldri stå opp tidlig nok om morgenen til å gå i kirken med barnene sine selv?

For å svare på spørsmålet. Barnehagen vår går ikke i kirken. Skolen gjør og storesøster deltar. Jeg synes ikke at en syvåring er stor nok til å ta religiøse valg, og som mor, velger jeg heller at hun skal delta i det som er hovedttilbudet enn at hun skal skille seg ut. Hun synes det er hyggelig i kirken og har vært flere ganger, også sammen med oss. Vi gidder nemlig gå i kirken, av og til.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 10:46   #20
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Storesøster på 3,5 hadde det veldig gøy på julegudstjenesten med barnehagen og kunne stolt fortelle at hun hadde fått spille gjeter i julespillet.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:01.