Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bekreftet dere dåpsløftet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-12-08, 13:41   #11
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bekreftet dere dåpsløftet?

For det første må jeg si at jeg hadde nok akseptert humanistenes variant av konfirmasjonen, hvis de hadde kalt det for noe annet enn konfirmasjon. Humanistisk konfirmasjon har blitt skapt som et alternativ til konfirmasjon i kirken. Men det de lærer i løpet av kurset, er i og for seg ikke noe negativt, tvert imot heller mye positivt. Hvis de hadde kalt det for noe annet, og kuttet ut seremonibiten, og f.eks. heller gjort det til et etikk- og livssynskurs som var åpent for alle (også de som konfirmerer seg i kirken), hadde jeg vært mer positiv til det og mine barn kunne gjerne deltatt. Da hadde valgene heller vært enten å ha en kristen konfirmasjon, eller la være, og så kan de som vil dra på dette kurset.

Slik det høres ut på en del her, så antar dere at jeg vil bli veldig sur og vanskelig om mine barn velger borgelig konfirmasjon. Hva deres valg en gang blir vil jeg uansett respektere. Men hvis de ikke velger en konfirmasjon i kirken, vet jeg ikke om jeg kommer til å lage en stor feiring for dem. Hvis de vil delta i den humanistiske varianten, vil jeg ikke nekte dem det. Men vi kommer til å legge opp oppdragelsen til at de får en kristen oppdragelse, og håper dermed at en konfirmasjon i kirken vil bli deres naturlige valg. Jeg kommer ikke til å lage en stor krangel av det hvis de ikke vil det. Og siden at jeg håper og ønsker at de vil føle det naturlig å bli konfirmert i kirken, kommer jeg ikke til å snakke så mye om alternativer som de kan velge. Det vil de høre om andre steder uansett, så de vil vite at det finnes andre alternativer.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:40.