Sv: Mengder mat og vekt
Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.
men nå er jo ikke ett kosthold uten KH sunt på sikt? En lege ved sykehuset her uttalte noe om det, var nedbrytingsprosessene det var snakk om mener jeg. Men jeg er ikke på helt stø kurs her tror jeg.... Ikke satt meg inn i det.
Jeg spiste mye per posjon før, og var ganske ukritisk til sånne ekstra kalorier i småting jeg puttet i meg. Etter 4 dager med maks kcal ca 2000 var jeg ikke sulten lenger, og nå sliter jeg med å komme opp mot 2000 per dag, og jeg går ned i vekt. Og mat for 2000 kcal er temmelig mye om man velger rett og ikk ecola og fet bakst for eks.
Jeg kan med hånden på hjetet si at jeg ikke hadde overlevd på et kosthold uten karbohydrater. Jeg fråtser i brød (riktignok hjemmebakt og nesten uten hvetemel), hjemmebakte knekkebrød, frukt, grønnaker, ris og pasta. Bakgrunnen for dette er rett og slett at jeg trener mye og dermed krever kroppen en viss mengde karbohydrater.
Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.
Det er knappest noen hemmelighet at jeg synes hele Fedon-opplegget virker forferdelig skadelig og at jeg er dypt uenig hva Iset skriver. Det er likevel bra at det funker for noen da, jeg hadde nok følt meg tilnærmet død og har mye bedre tro på opplegg ala Grete Roede.
Jeg er helt enig med Blondie. Fedon og kompani hjelpe nok mange men som en livsstil mener jeg at det kan være direkte farlig. Det er langt fra et godt nok forskningsunderlag til å hevde annet. Disse oppleggene er forholdsvis nye.
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Bortsett fra det med treningen er jeg og Monsoon helt like, skjønner jeg.
Jeg kan bli veldig sulten, altså, og det er ikke aktuelt å glemme mat lenge av gangen. Men jeg MÅ ikke spise mye da, for å bli fornøyd (selv om jeg godt KAN gjøre det, en sjelden gang).
Det var annerledes da jeg var yngre, da hadde jeg mye større magemål, og større forbrenning. Det har vært en dyd av nødvendighet å kutte ned mengdene.
Jeg syns det hjalp ENORMT å kutte ned på mat man kan spise mye av, som gir masse kalorier, uten at det metter så mye, nemlig raske karber: Brød, ris, pasta, for eksempel. Matmengdene generelt gikk drastisk ned da jeg kuttet ned på sånt. Men jeg kan fortsatt finne på å spise enorme mengder nybakt grovbrød, om jeg ikke stopper meg selv.
Jeg tror svært få mennesker over 30 er slanke uten å ha litt porsjonskontroll.
Det tror jeg også. Ved siden av det handler det til syvende og sist ikke om annet enn å regulere antallet kalorier man tar inn mot antallet man forbrenner. Ved å øke sitt aktivitetsnivå vil de fleste gå ned i vekt selv om de kanskje ikke må justere kosten så veldig mye.
|