Sv: Disse flaggene igjen
Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.
Den symbolske verdien iranske flagg har for iranske barn som er barn av flyktninger av regimet, er vel i slekt med den tyske jødebarn måtte oppleve i 30 åra da det ble viftet med flagg for et beslektet diktatur midt i Europa. Barn som er så store at de kan gå i tog er også store nok til å lære om slikt. Jeg tror iranske foreldre ville tatt det mer ille opp med flagget til dem som forfølger dem, enn det ville ha avstedkommet for krigsveteraner om noen fra den tyske skolen kom det Weimar-flagget. Det er jo tross alt et flagg som alltid har symbolisert det demokratisk håp for Tyskland.
Jeg har ikke tatt til orde for å vurdere symbolverdien av alle symboler for alle, liksom. På Norges nasjonaldag er det et poeng, hvis man nå først skal engasjere seg i denslags, å se på hva som med noen rett kan oppfattes som viktige symboler "for Norge", ikke for hver enkelt person som deltar i feiringen. Jeg ser at jeg gjør det litt selv med å dra inn krigsveteraner, altså, men disse veteranene har absolutt en viss rett til å si at Tysklands okkupasjon av Norge er relevant for hvordan 17. mai markeres, mens Irans behandling av egne borgere ikke er det.