Sv: Disse flaggene igjen
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Men bønna, jeg synes det er en uinteressant avsporing å si noe om hvor bra de aktuelle landene er for å vurdere om flaggene deres er bra nok. Det er ikke fordi det er noe galt med hverken tyskere eller Tyskland at jeg ville synes det var litt upassende med tyske flagg i 17. mai-toget, det har med den spesielle symbolske verdien akkurat dette flagget har, og den symbolske verdien akkurat denne dagen har. Og det å trekke inn at Iran ikke er demokratisk ser jeg heller ikke poenget i; de som er motstandere av andre lands flagg i 17. mai-feiringen sier jo ikke at det er fordi de andre landene er dårligere enn Norge, de sier at det er fordi 17. mai er en norsk feiring. Hvor mye eller lite demokratiske/"bra" de andre landene er, synes jeg ikke burde være en del av vurderingen i det hele tatt.
Først; Jeg reagerte først etter at både du og en annen hadde trukket frem det tyske flagget som upassende.
Den spesielle symbolke verdien av dette (det tyske) flagget bør være i ferd med å endres. Av hensyn til den tyske oppvoksende befolkning som skal slippe å føle at de kommer fra et annengrads land. (Et land som er slemt)
Vi må gi det et nytt innhold, som svarer fra dagens befolkning og ikke fortidens synder.
Jeg synes vi skal ta mer hensyn til den oppvoksende generasjon i Tyskland enn de som føler seg støtt over tysk flaggbruk, 70 år etter krigen.
Men jeg er nok preget av at jeg har tyskere i familien.
Det er ikke de som ber om det, men jeg føler jeg bør gjøre mitt til å "normalisere" forholdet til Tyskland. Av hensyn til f.eks. min tyske nevø som nå skal feire 17 mai med oss.
I hovedddiskusjonen mener jeg at siden vi feirer Norges nasjonaldag er det mest passende med norske flagg.
Men jeg vil ikke forby andre's, selvfølgelig, et og annet annet flagg er bare eksotisk.
|