Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Disse flaggene igjen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-05-09, 13:45   #181
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men det at man får en "gradering" av hvilke flagg som er akseptable er jo egentlig en grunn i seg selv til at det kanskje ikke er så lurt med andre flagg enn det norske på 17. mai, punktum?

Ja, det var egentlige slike tanker jeg også gjorde meg etter å ha fulgt debatten videre.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 13:46   #182
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Norsk-Iraneres behov for å få slippe å se flagget som syboliserer undertrykkelsen av dem er altså mindre viktig enn krigsveteranens følelser for flagget til Willy Brandt?

Ikke "mindre viktig" absolutt sett, nei. Men "mindre relevant for feiringen av den norske nasjonaldagen", ja, absolutt. Etter min mening. (Fordi det for Norge som nasjon spiller større rolle hva som har skjedd med Norge som nasjon enn hva som har skjedd i andre land og som har involvert andre nasjoners innbyggere. Ikke fordi det spiller større rolle for meg eller deg eller andre.)

Gammel 13-05-09, 13:50   #183
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Nå begynner du igjen med det der "bli kjent med en tysker"-snakket ditt. Det er helt kurant å være uenig med hverandre, men spar oss i alle fall for ideen om at du har skjønt noe vi ikke har skjønt fordi du kjenner tyskere og vi presumptivt ikke gjør det. Sønnen min går på den tyske skolen og kommer til å gå i 17. mai-toget bak deres fane - det er ikke "for få tyskere i bekjentskapskretsen" som gjør at jeg er uenig med deg i akkurat dette.

Da må vi bare enes om at vi er uenig. Jeg kan ikke skjønne at du ikke unner dem følelsen av å komme fra et helt likeverdig land som oss. For meg så betyr det manglende empati. Og for deg så betyr det at jeg har manglende empati med krigsveteraner. Og jeg hadde ikke blitt støtt om noen som ba meg om å snakke med en krigsveteran om følelsene ved syn av tysk flagg på 17 mai før jeg uttalte meg.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 13:51   #184
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Da må vi bare enes om at vi er uenig. Jeg kan ikke skjønne at du ikke unner dem følelsen av å komme fra et helt likeverdig land som oss. For meg så betyr det manglende empati. Og for deg så betyr det at jeg har manglende empati med krigsveteraner.

I alle dager, hva er det du sier? Jeg synes du skal ta av deg de brillene du har på og lese tråden en gang til.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 13:52   #185
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Åkei. Travolta. Sorry. :my bad:

Ja, det var nok jeg som tok Iran som et eksempel. Jeg var nysgjerrig på om folk finner enkelte lands flagg på 17.mai spesielt upassende - sånn sett i lys av hva vi feirer og disse lands mangel på demokrati. Jeg synes ikke det var noe mer dumt å spørre om dette enn å plutselig diskutere Tyslands rolle i dette.

Jeg er uansett en av de som finner det snodig at vi skal benytte andre flagg enn det norske på 17.mai. Det er Norges nasjonaldag punktum, og for meg er det ikke mer komplisert enn som så. Akkurat som nevnt før; 4.juli flagger man med det amerikanske og ikke det norske, det svenske den 6.juni etc.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 13:56   #186
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da må vi bare enes om at vi er uenig. Jeg kan ikke skjønne at du ikke unner dem følelsen av å komme fra et helt likeverdig land som oss.

Jeg kan heller ikke skjønne at det er det jeg gjør. (Og jeg har ikke anklaget deg for manglende empati med krigsveteraner heller.)

Gammel 13-05-09, 13:57   #187
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Travolta, her.

Jeg er uansett en av de som finner det snodig at vi skal benytte andre flagg enn det norske på 17.mai. Det er Norges nasjonaldag punktum, og for meg er det ikke mer komplisert enn som så. Akkurat som nevnt før; 4.juli flagger man med det amerikanske og ikke det norske, det svenske den 6.juni etc.

Det er dette som egentlig er essensen, føler jeg.

Det andre er avsporinger, men kan være interessante og lærerike for det.

Gammel 13-05-09, 14:00   #188
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bli kjent med en tysker, å prøv å være så med medmenneskelig at du unner de, det du unner deg selv, dvs å kunne være stolt over hvor du er fra hvis du vil det.

Åja, så du tullet ikke i stad allikevel? Du syns faktisk "kjenn en tysker"-er et godt argument i debatten?

Også bør du slutte med å komme med rare slutninger om hva de som er uenige med deg faktisk mener.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 14:02   #189
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Jeg kan heller ikke skjønne at det er det jeg gjør. (Og jeg har ikke anklaget deg for manglende empati med krigsveteraner heller.)

;

Nei, men ser du ikke at det er sånn det blir; hvis man drar det til ytterpunktet? Hvem sine følelser skal man ta hensyn til når det gjelder det tyske flagget? Skal man forklare for tyske barn at akkurat dems flagg er upassende på 17. mai, fordi landet dems var slemt for 70 år siden?
Eller skal man forklare for krigsveteraner at det også tyske flagget må tolereres, i tillegg til alle andre; Tyskland er ikke verre enn andre land idag?

Gammel 13-05-09, 14:07   #190
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

;Nei, men ser du ikke at det er sånn det blir; hvis man drar det til ytterpunktet?

Hvordan "sånn" mener du at det blir? Og hvilket ytterpunkt snakker du om?

Skal man forklare for tyske barn at akkurat dems flagg er upassende på 17. mai, fordi landet dems var slemt for 70 år siden?
Eller skal man forklare for krigsveteraner at det også tyske flagget må tolereres, i tillegg til alle andre; Tyskland er ikke verre enn andre land idag.

Jeg tror jeg skulle være i stand til å forklare det uten å insinuere overfor tyske barn at landet deres er dårligere og/eller at de er dårlige mennesker, ja. Og jeg tror sikkert krigsveteraner, i den grad de ikke har blitt senile, skjønner at Tyskland ikke er verre enn andre land i dag. Det kan likevel tenkes at de ikke synes det passer seg med tyske flagg i 17. mai-toget.

(Sannsynligvis synes de vel, som noen påpekte, ikke at det passer seg med noe annet enn norske flagg i 17. mai-toget, men uansett vil jeg anta at argumentasjonen kan være en litt annen akkurat når det gjelder det tyske. Jeg synes i alle fall argumentene mot akkurat dette flagget er litt annerledes enn for utenlandske flagg generelt.)

Gammel 13-05-09, 14:19   #191
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Hvordan "sånn" mener du at det blir? Og hvilket ytterpunkt snakker du om?

Sånn som bekrevet nedenfor; dvs enten at man tar hensyn til den ene's følelser, at det automatisk går på bekostning av den andres følelser.
Det trenger ikke bli slik; men det kan bli slik at man må velge hvem sine følelser man vil ta hensyn til.

[/quote]

(Sannsynligvis synes de vel, som noen påpekte, ikke at det passer seg med noe annet enn norske flagg i 17. mai-toget, men uansett vil jeg anta at argumentasjonen kan være en litt annen akkurat når det gjelder det tyske. Jeg synes i alle fall argumentene mot akkurat dette flagget er litt annerledes enn for utenlandske flagg generelt.)

Sant nok, men at argumentasjonen er annerledes synes jeg er irrelevant. Jeg synes det blir lett diskriminerende om alle andre's land flagg er Ok, men bare ikke det tyske.

Det enkleste er å oppfordre til bruk av norsk flagg, det er tross alt den nasjonaldagen som blir feiret, og enhver annen bruk av flagg er litt odde, som noen så godt sa. For meg blir det hovedsaken, og deretter at det tyske flagget bør være like akseptabelt som alle andre flagg.
(Nå er jeg vel saklig nok, vel? )

Gammel 13-05-09, 14:30   #192
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den symbolske verdien iranske flagg har for iranske barn som er barn av flyktninger av regimet, er vel i slekt med den tyske jødebarn måtte oppleve i 30 åra da det ble viftet med flagg for et beslektet diktatur midt i Europa. Barn som er så store at de kan gå i tog er også store nok til å lære om slikt.

Det er selvsagt ingen som mener at folk skal tvinges til å vifte med sin nasjons flagg på 17. mai. Iranere som ikke er komfortabel med sitt hjemlands flagg, er mer enn velkommen til å bruke det norske.

Jeg tror ar det er litt for mange som deg. Du er redd at noen skal bli lei seg. Det er jo det som er den nye greia. Alle blir så såret for den minste ting, og ingen vil jo det.

Nå begynner du igjen med det der "bli kjent med en tysker"-snakket ditt. Det er helt kurant å være uenig med hverandre, men spar oss i alle fall for ideen om at du har skjønt noe vi ikke har skjønt fordi du kjenner tyskere og vi presumptivt ikke gjør det. Sønnen min går på den tyske skolen og kommer til å gå i 17. mai-toget bak deres fane - det er ikke "for få tyskere i bekjentskapskretsen" som gjør at jeg er uenig med deg i akkurat dette.

And she scores!

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 14:31   #193
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da må vi bare enes om at vi er uenig. Jeg kan ikke skjønne at du ikke unner dem følelsen av å komme fra et helt likeverdig land som oss.

Hallo!?

Gammel 13-05-09, 14:34   #194
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere som er for andre nasjoners flagg på 17. mai, har dere forståelse for at andre mener bare det norske flagget er passende denne dagen?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 14:36   #195
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Det enkleste er å oppfordre til bruk av norsk flagg, det er tross alt den nasjonaldagen som blir feiret, og enhver annen bruk av flagg er litt odde, som noen så godt sa. For meg blir det hovedsaken, og deretter at det tyske flagget bør være like akseptabelt som alle andre flagg.
(Nå er jeg vel saklig nok, vel? )

Absolutt.

Gammel 13-05-09, 14:37   #196
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Minner om dette innlegget hvor jeg forklarer litt mere:

Først; Jeg reagerte først etter at både du og en annen hadde trukket frem det tyske flagget som upassende.

Den spesielle symbolke verdien av dette (det tyske) flagget bør være i ferd med å endres. Av hensyn til den tyske oppvoksende befolkning som skal slippe å føle at de kommer fra et annengrads land. (Et land som er slemt)
Vi må gi det et nytt innhold, som svarer fra dagens befolkning og ikke fortidens synder.
Jeg synes vi skal ta mer hensyn til den oppvoksende generasjon i Tyskland enn de som føler seg støtt over tysk flaggbruk, 70 år etter krigen.
Men jeg er nok preget av at jeg har tyskere i familien.
Det er ikke de som ber om det, men jeg føler jeg bør gjøre mitt til å "normalisere" forholdet til Tyskland.

I hovedddiskusjonen mener jeg at siden vi feirer Norges nasjonaldag er det mest passende med norske flagg.
Men jeg vil ikke forby andre's, selvfølgelig, et og annet annet flagg er bare eksotisk.

Gammel 13-05-09, 14:39   #197
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Dere som er for andre nasjoners flagg på 17. mai, har dere forståelse for at andre mener bare det norske flagget er passende denne dagen?

Ja, det har jeg så absolutt. Som jeg nevnte tidligere i tråden så ville jeg ikke brukt det norske flagget ved feiring av et annet lands nasjonaldag i utlandet. Rett og slett fordi jeg godt skjønner at det kan virke støtende på noen.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 14:39   #198
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Jeg har det, i alle fall. Jeg synes også egentlig [bare] det norske flagget passer best, jeg synes bare ikke det gjør noe om noen med opprinnelse fra et annet land velger å bruke sitt eget også som en del av feiringen.

Det er klart at ofte kan man ikke ta like mye hensyn til alle - i noen sammenhenger er det praktisk umulig. Man kan ikke f.eks. tillate flagg fra andre land (for å ta hensyn til dem som ønsker det) samtidig som man forbyr flagg fra andre land (for å ta hensyn til dem som ønsker det). Og jeg synes det er viktigere å ta hensyn til dem som ønsker å kunne bruke sitt eget flagg, men det betyr ikke at jeg ikke kan forstå eller respektere at noen er uenige i dette.

Gammel 13-05-09, 14:42   #199
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Minner om dette innlegget hvor jeg forklarer litt mere:

Å, er vi på "gjenta de gamle innleggene våre fordi vi fremdeles ikke har greid å overbevise motparten", altså? Da vil jeg gjerne minne om dette innlegget:

Jeg synes heller ikke det burde være sånn. Jeg tror bare ikke man uten videre kan tømme symboler for innhold ved å erklære at de ikke burde hatt dette innholdet i utgangspunktet.

- Men kan vi ikke bare generelt be folk lese tråden om igjen hvis de fremdeles er usikre på hva vi har sagt tidligere?

Gammel 13-05-09, 14:42   #200
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Jeg har absolutt forståelse for det, men ikke i så stor grad at jeg synes det er riktig å legge ned forbud (eller sterk oppfordring) mot å bruke det.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:31.