|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#181 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Disse flaggene igjen
Ja, det var egentlige slike tanker jeg også gjorde meg etter å ha fulgt debatten videre. |
|
|
|
|
|
#182 |
|
flisespikker
|
Ikke "mindre viktig" absolutt sett, nei. Men "mindre relevant for feiringen av den norske nasjonaldagen", ja, absolutt. Etter min mening. (Fordi det for Norge som nasjon spiller større rolle hva som har skjedd med Norge som nasjon enn hva som har skjedd i andre land og som har involvert andre nasjoners innbyggere. Ikke fordi det spiller større rolle for meg eller deg eller andre.)
|
|
|
#183 |
|
Deltidsmamma
|
Da må vi bare enes om at vi er uenig. Jeg kan ikke skjønne at du ikke unner dem følelsen av å komme fra et helt likeverdig land som oss. For meg så betyr det manglende empati. Og for deg så betyr det at jeg har manglende empati med krigsveteraner. Og jeg hadde ikke blitt støtt om noen som ba meg om å snakke med en krigsveteran om følelsene ved syn av tysk flagg på 17 mai før jeg uttalte meg. |
|
|
|
|
|
#184 |
|
kan tilsettes alkohol
|
|
|
|
#185 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, det var nok jeg som tok Iran som et eksempel. Jeg var nysgjerrig på om folk finner enkelte lands flagg på 17.mai spesielt upassende - sånn sett i lys av hva vi feirer og disse lands mangel på demokrati. Jeg synes ikke det var noe mer dumt å spørre om dette enn å plutselig diskutere Tyslands rolle i dette. |
|
|
|
|
|
#186 |
|
flisespikker
|
Jeg kan heller ikke skjønne at det er det jeg gjør. (Og jeg har ikke anklaget deg for manglende empati med krigsveteraner heller.)
|
|
|
#187 |
|
Deltidsmamma
|
Det er dette som egentlig er essensen, føler jeg. |
|
|
|
|
|
#188 |
|
Glamorøs
|
Åja, så du tullet ikke i stad allikevel? Du syns faktisk "kjenn en tysker"-er et godt argument i debatten?
|
|
|
#189 |
|
Deltidsmamma
|
; |
|
|
|
|
|
#190 |
|
flisespikker
|
Hvordan "sånn" mener du at det blir? Og hvilket ytterpunkt snakker du om?
Jeg tror jeg skulle være i stand til å forklare det uten å insinuere overfor tyske barn at landet deres er dårligere og/eller at de er dårlige mennesker, ja. Og jeg tror sikkert krigsveteraner, i den grad de ikke har blitt senile, skjønner at Tyskland ikke er verre enn andre land i dag. Det kan likevel tenkes at de ikke synes det passer seg med tyske flagg i 17. mai-toget.
|
|
|
#191 |
|
Deltidsmamma
|
Sånn som bekrevet nedenfor; dvs enten at man tar hensyn til den ene's følelser, at det automatisk går på bekostning av den andres følelser.
Sant nok, men at argumentasjonen er annerledes synes jeg er irrelevant. Jeg synes det blir lett diskriminerende om alle andre's land flagg er Ok, men bare ikke det tyske. |
|
|
|
|
|
#192 |
|
Bedreviter
|
Det er selvsagt ingen som mener at folk skal tvinges til å vifte med sin nasjons flagg på 17. mai. Iranere som ikke er komfortabel med sitt hjemlands flagg, er mer enn velkommen til å bruke det norske.
And she scores! |
|
|
|
|
|
#195 |
|
flisespikker
|
Absolutt.
|
|
|
#196 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Disse flaggene igjenMinner om dette innlegget hvor jeg forklarer litt mere:
|
|
|
|
|
|
#197 |
|
kan tilsettes alkohol
|
|
|
|
#198 |
|
flisespikker
|
Jeg har det, i alle fall. Jeg synes også egentlig [bare] det norske flagget passer best, jeg synes bare ikke det gjør noe om noen med opprinnelse fra et annet land velger å bruke sitt eget også som en del av feiringen.
|
|
|
#199 |
|
flisespikker
|
Å, er vi på "gjenta de gamle innleggene våre fordi vi fremdeles ikke har greid å overbevise motparten", altså?
- Men kan vi ikke bare generelt be folk lese tråden om igjen hvis de fremdeles er usikre på hva vi har sagt tidligere?
|
|
|
#200 |
|
Bedreviter
|
Jeg har absolutt forståelse for det, men ikke i så stor grad at jeg synes det er riktig å legge ned forbud (eller sterk oppfordring) mot å bruke det. |
|
|
|
![]() |
|
|