Sv: Norwegian
Opprinnelig lagt inn av Elin, her.
Hver hattehylle tåler/er godkjent for maks 80 kg. Er vekten over 80 kg, noe som det veldig kjapt vil bli med Norwegians nye påfunn, så må håndbagasjen allikevel sendes ned i cargo på flyet.
Det er klart at hvis totalvekten, eller vekten per hylle, er for høy så må bagasjen flyttes eller settes igjen. Det er imidlertid ikke like klart for meg at regnestykket ditt på hva som skjer hvis det er lov til å ha med 15 kg håndbagasje gir et særlig godt resultat. Hvis 6 passasjerer deler en hylle, så er det tilstrekkelig at én av dem legger bagasjen under stolen foran i stedet for i hyllen for å komme under 80 kg. Jeg ser det som lite sannsynlig at alle har håndbagasje med maks vekt, så i praksis kan sannsynligivs alle legge bagasjen i hyllen ut fra vekt. Det vil imidlertid neppe være plass til så mye bagasje der. Volumbegrensingene vil, i grove trekk, være som før, så det er ikke nytt. Vekt bestemmes fortsatt av flyselskapet og av tekniske begrensninger. Jeg ser ikke helt hvor de store nye problemene skal komme fra med Norwegians utspill.
Opprinnelig lagt inn av Elin, her.
I dag er reglene stort sett 25x40x55 cm og 8kg begrenset til 1 kolli turistklasse, og 2 kolli á 8 kg i businesklasse (pluss/minus noen få cm/kg avhengig av flyselskap, samt at andre regler gjelder for flyvninger bl.a. til USA og Storbritannia)
Storbritannia skal vel i likhet med andre EU land (og Norge, Island og Sveits) ha 56 cm x 45 cm x 25 cm som størrelsesbegrensning i følge DFT. Dette er sikkerhetsbegrensninger, så flyselskapene kan naturligvis begrense dette ytterligere hvis de ønsker det, men jeg regner med at dette blir grensen i praksis også.
Ben "lightweight" Murphy
|