Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-02-11, 11:58   #11
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Jeg for min del er overhode ikke rasende fordi jeg av og til jobber gratis. Jeg har aldri sagt annet i slike tråder enn at jeg vil tro vi har det omtrent som andre arbeidstakere som må ta med jobb hjem, så jeg er absolutt nærmere "greit alt i alt" på den skalaen. Det er mulig det er annerledes i barneskolen, der det er enda flere undervisningstimer, inspeksjon, mindre selvhjulpne elever og så videre. Jeg synes det er bittelitt drøyt av rine å tro at dem det gjelder må være enten ineffektive eller dårlige til å telle.

Jeg ønsker meg bare å få litt kred for den jobben jeg faktisk gjør, jeg, ikke alltid få høre om avspasering og lange ferier og en dag eller to i uka med mulighet for fleksibel dag, og gud så heldig jeg er. Jeg vil bare bli trodd på at jeg gjør den jobben som er forventet av meg og litt til, at det dreier seg om langt mer enn å drikke en kopp kaffe mens jeg bestemmer at nå skal klassen lese side 15 til 30 og gjøre oppgavene i boka etterpå, at det til tider kan være en påkjenning å forholde seg til alle skjebnene man møter og at jeg faktisk er sliten - med rette - av og til jeg også. Og jeg vil kunne si det uten å bli beskyldt for å sutre. Det betyr ikke at jeg noen gang hevder at lærere har det verre enn andre.

Jeg for min del er så fersk at jeg fortsatt har en del å gå på når det gjelder effektivitet, det skal jeg ærlig innrømme. Allikevel er jeg ikke så sikker på at jeg får mye bedre tid når rutinene sitter helt. Grunnen til at jeg av og til blir frustrert, er for eksempel at det er så langt mellom hver gang jeg har tid til å sette meg ned og lage et opplegg eller en oppgave som jeg veit vil fungere strålende for akkurat den klassen jeg skal ha. Opplegg som jeg hopper av iver etter å bruke, som får med seg elevene og gir dem lyst til å lære enda mer. Jeg prioriterte det i starten, men etter hvert som det kommer stadig nye krav til dokumentasjon, stadig nye forventninger til hvordan det skal vurderes, så er det sjelden tid lenger. Jeg kan en og annen gang ta en snarvei, føre på en karakter og noen få ord i margen og så glemme hele oppgaven, men helst skal jo elevene kunne bruke det til noe siden, de skal ha en velbegrunnet kommentar (som riktignok kan gis muntlig), det skal dokumenteres at karakteren er satt - og gjerne at eleven har mottatt og forstått hvorfor også. Jeg får alltids gjort jobben, men jeg skulle så gjerne ha gjort noe virkelig bra mye oftere. Og selv om jeg er fersk, så er jeg altså ikke den eneste som har det sånn.

Emneord
klassiker, planleggingsdag

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:02.