Sv: Diskriminering ved boligutleie
Opprinnelig lagt inn av Darth, her.
Men hvilke kriterier har jeg lov til å bruke da? Som arbeidsgiver har jeg lov til å bruke utdanning, realkompetanse, ansiennitet, spesialkompetanse, egnethet for jobben etc. etc. etc. Hvilke kriterier kan jeg bruke som utleier. Er økonomi greit? I så fall så utelukker jeg kjapt sosialhjelpsmottakere, flyktninger, etc. etc. Det syns ikke jeg er greit. Er alder greit? Antall personer i husholdet? Forventet leietid? Hm - høres ut som om jeg er i gang med å sortere likevel.
Økonomi, eller betalingsevne må vel være et av hovedkriteriene man vektlegger når man leier ut? Er du ikke enig?
Men selv om kommunen betaler så er jo mange leieboere fortsatt ikke velkommen, og det er ikke fordi de ikke betaler (for kommunen må jo være meget trygge mtp betaling) men fordi de ofte er en type mennekser som folk aller helst ikke vil ha nær seg, særlig ikke i sin egen bolig. For de aller aller fleste har masse fordommer mot folk som mottar sosialhjelp og får bolig betale av kommunen. Og fordi både samfunnet, og folk som privatpersoner diskriminerer mot disse folkene så blir situasjonen aldri bedre. Og det er trist.
Men denne diskusjonen vil aldri bli fruktbar for meg for jeg godtar aldri at folk forsvarer hvorfor de diskriminerer og da vil dette bli en slik tråd kjenner jeg der jeg bare blir sintere og sintere og etterhvert usaklig og stygg. Derfor trekker jeg meg nå.