Sv: Spinoff: Sorg og sykemelding
Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.
Om man derimot ikke sover, ikke spiser, bare gråter, er veldig preget av tungsinn og i det hele tatt, da kan man vel umulig snakke om en normal sorgreaksjon lengre?
Altså: jeg mener ikke at alle som sørger skal kunne gis en diagnose innenfor det regelverket som finnes i dag. Og jeg mener ikke at sorg bør bli en diagnose. Jeg mener bare at de som sørger så kraftig at de faktisk blir syke (eller psyke) bør kunne sykemeldes på bakgrunn av denne syndommen, uavhengig av hva som gjorde dem (p)syke i utgangspunktet.
Jeg vet ikke om jeg klarer å gjøre meg forstått?
Dette er ingen unormal sorgreaksjon, det der kan være veldig normalt.
Men problemet med å diagnostisere en alvorlig sorgreaksjon som depressiv reaksjon er at den dagen den samme arbeidstakeren har bruk for forsikringsutbetaling eller trygdeytelser på psykisk grunnlag, kan det ende med avslag fordi det var en tilstand kjent fra før. Noe som selvfølgelig er dypt urettferdig når det i realiteten var en sorgreaksjon.
Man sykmelder ikke alle med magesmerter heller. Eller alle med migrene. Eller alle med bekkenløsning. Ikke engang alle med lettere depresjoner eller kreftdiagnoser. På samme måte bør mange med lettere sorgreaksjoner fint kunne gå på jobb, mens noen har behov for en sykmelding eller sorgmelding som fnatten kalte det. Det åpner også dagens regelverk for, jeg bare skulle ønske det var mulig å få det til uten å måtte kalle det noe annet enn det faktisk er.