Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på amming
Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.
Mens jeg tror dette har vel så mye med personlighet på ungene og hvordan mor og far opptrer som at ammingen alltid gjør barnet nærmere mor. Er man veldig innstilt på at babyen skal være (mest) knyttet til deg bevisst eller ubevisst så kan man ha en måte som ekskluderer far (bærer og bærer selv, tar oftest initiativet til bleieskift, er kjappest ute for å trøste, tar barnet fra andre så fort det gir fra seg knyst, kan ikke være borte fra barnet det første året, sitter alltid ved siden av barnet ved måltider istedenfor å slippe til far, besteforeldre, tanter etc). Det er ihvertfall slik jeg oppfatter det med mine eksempler fra RL.
Ja jeg vet at det er fordommene som ofte er knyttet til et utsagn om at et barn er mest knyttet til mor i starten. Men la oss si at dette over ikke var tilfellet, og barnet var det likevel. Hva da?
Og når det gjelder fødestua: Mine roet seg når de kom til meg umiddelbart. Det var ved et knips, og ganske spesielt å oppleve med nr.1, da jeg hadde lurt litt på åssen i alle dager man skulle få en en gråtende baby til å roe seg. 
Sist redigert av Dronningen : 24-10-11 kl 20:09.
|