|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Er frisk!
|
Sv: Tankevekkende om lekser?
Hehe! Jo, om han hadde 8 elever og et par pedagoger og et par sosialarbeidere med seg så.
|
|
|
|
#2 |
|
Leser
|
Jeg har nok uttrykt meg klossete.
Men her vet du jo hvorfor ting har forskjøvet seg.
|
|
|
#3 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tankevekkende om lekser?Him, jeg benekter ikke at den eksisterer. Men den må inneholde et representativt utvalg, altså flere enn tjue personer. Det gir lite mening å snakke om Gausskurver på så få mennesker. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Leser
|
Men du sier jo at leseprøvene er forankret i et pensum som innkluderer mange, mange flere enn 20 personer? (Jeg sa opprinnelig at jeg regnet med at læreren ville tilrettelegge undervisningen sin for å - intuitivt - skape en normalfordelt kurve - det skjer i alle sammenhenger, det er grunnleggende. Og du repliserer med at det som avgjør lekseprøvene ligger på et høyere nivå og derfor kan gi en skjevfordeling i en klasse. Det er greit nok, men da kan du ikke samtidig argumentere med at innholdet i prøvene bare gjelder de 20 personene som er i ett trinn.)
|
|
|
#5 |
|
Kontrollfrik
Sv: Tankevekkende om lekser?Hm? Jeg er riktignok veldig trøtt nå, men det der skjønte jeg ikke så mye av? |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Kontrollfrik
Sv: Tankevekkende om lekser?Jeg mente bare at læreren ikke kan legge opp prøvene som hdn/ hun vil. Prøvene legges opp etter k06. At det vil oppstå en Gausskurve er klart (ikke nødvendigvis i en klasse), men det er ikke sånn at læreren kan legge opp prøvet etter det. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Leser
|
Du har nok bare vært uheldig og truffet på mitt yndlingstema.
|
|
|
#8 |
|
Kontrollfrik
Sv: Tankevekkende om lekser?Jeg er enig i punkt nr 2 og i siste avsnitt. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Jeg syns egentlig at man setter inn veldig mange tiltak overfor de som dropper ut - eller holder på å droppe ut - av videregående skole. Det skorter vel mer på at gruppa i liten grad evner å nyttegjøre seg alle tiltakene. Vi vet jo om veldig mange av disse elevene allerede tidlig i skoleløpet - så jeg tror faktisk at jeg sparker denne ballen ned til deg som jobber i grunnskolen. Jeg opplever ikke ressursmangel som et problem i forhold til de som dropper ut. Jeg opplever det som et problem at ikke egnede tiltak har blitt satt inn på et tidligere tidspunkt. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Er frisk!
|
Sv: Tankevekkende om lekser?Nå tror jeg du misforstår meg helt altså. Jeg mener IKKE IKKE IKKE at dere som jobber i videregående skal gjøre mer. Overhodet ikke. Jeg synes dere har et sinnsykt ansvar i forhold til nye retningslinjer om at dere omtrent har plikt til å få eleven på skolen, og om noe skulle skje burde dere har mindre ansvar, ikke mer.
|
|
|
|
#11 |
|
En, av to-tre
Finner haugevis av opplegg for de som dropper ut. Den kommunale lommeboka synes vidåpen når det først har gått galt. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Er frisk!
|
Sv: Tankevekkende om lekser?Dette kan jeg tydeligvis altfor lite om. Jeg har bare innbilt meg at det er det som er tanken bak Blanke Ark, jeg - å vise at dette er et tilbud som kunne ha hjulpet dem som har droppet ut av skolen. (Jeg fikk nesten lyst til å lage et tilbud selv av å se på det programmet. Jeg har veldig tro på at mange opplegg starter "for høyt", altså at man ikke forstår hvor basale ting som kanskje mangler - eksempelvis i matematikk).
|
|
|
|
#13 |
|
En, av to-tre
Altså - det kan jo hende at jeg skjønnmaler altså - men jeg opplever det som om det er tilbud til de som HAR droppet ut. Jeg opplever også at de er i begrenset grad villige og i stand til å nyttegjøre seg det. Det er synd at samfunnet har blitt sånn at videregående har blitt obligatorisk for å få seg en jobb - det skaper en del tapere som egentlig ikke hadde trengt å være det. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Er frisk!
|
Sv: Tankevekkende om lekser?Ja, det beste hadde vært tilbud i åttende?niende? hvor de kunne få intensivkurs ala Blanke Ark i små grupper og med muligheter til å starte helt på bunn og fokusere på leseevne og lesevilje, basismatematikk og grunnleggende engelskkunnskaper. Kombinert med ulik pedagogisk tilnærming og opplevelser som kunne gi motivasjon og en pekepinn om hva de kan gjøre med kunnskapen sin etter skolen er slutt.
|
|
|
|
#15 |
|
By the Sea
|
Det er nettopp det Ny GIV Darth nevner går ut på. Ca 8 timer i uka siste halvdel av 10. klasse med fokus på lese-, skrive- og regneferdigheter.
Hm. Interessante tanker. Jeg er Ny GIV lærer på vår skole (vgs), noe som hos oss innebærer å spre viere metodikk vi er i ferd med å lære til kollegene våre så vi kan tlby en bedre pedagogikk og på den måten bedre ivareta ungdomsskoleelvene når de kommer til oss.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|